• Boekbazen
  • Posts
  • 📚 Boekbazen #18 - 3 tips van Frank Bruin

📚 Boekbazen #18 - 3 tips van Frank Bruin

👋 Lectori salutem!

Dit is Boekbazen: boekentips van ondernemers.

Elke editie deelt een baas boeken die veel impact hebben gehad.

👇 Met deze keer:

Frank Bruin is 'creapreneur' en mede-baas van het Level Up Event.

💬 Onlangs had ik een gesprek met Edwin Dijkstra en we kwamen tot de conclusie dat er weinig écht goede opleidingen en evenementen zijn voor freelancers en solopreneurs. We moeten onszelf alles aanleren, met een hoop geklooi en tijdverspilling als gevolg.

We zijn daar toen verder over na gaan denken en daar is Level Up Event uit ontstaan: een evenement dat business en fun combineert. Speciaal voor ambitieuze solo-ondernemers.

We willen het net even anders doen.

Dus geen:

  • Ongemakkelijke netwerkborrels

  • Saaie omgeving

  • Suffe praatjes

Maar wel:

  • Spontane ontmoetingen

  • Een toffe locatie

  • Veelzijdige formats

Met als doel: onze bezoekers de kennis, het netwerk en de inspiratie meegeven waarmee ze hun business maximaal kunnen schalen.

📚 Deze 3 boeken hebben veel impact op mij gehad:

Play it Away - Charlie Hoehn (EN)

📖 Engels

In 2013 schreef ik mezelf in bij de KVK en begon ik als freelance communicatie-adviseur en -ontwerper. Al snel had ik de eerste klussen binnen en kon mijn gedroomde vrije bestaan als freelancer beginnen.

Althans dat dacht ik.

Al binnen een jaar was de twinkeling in mijn ogen, nog zo aanwezig toen ik het KVK-kantoor in Leeuwarden uitstapte, verdwenen.

Ik ging steeds harder werken, raakte overprikkeld door het werken in kantoortuinen en werd onverschillig in het contact met anderen.

Ik voelde me gestrest.

Ik mediteerde erop los, deed rekoefeningen totdat ik een soort menselijke trekdrop was en sportte tot ik erbij neerviel. Alles om de stress van me af te schudden. Niks werkte écht.

En toen las ik in 2015 Play it Away van Charlie Hoehn.

Hoehn was op 25–jarige leeftijd Tim Ferris’ Director of Special Projects. Hij werkte tot laat in de avond, kreeg meer verantwoordelijkheden en voelde zich steeds vaker afgemat. Hij hield zichzelf op de been met koffie, energiedrankjes en nootropics.

Op een avond stuitte hij bij een vriend op het boek 📖 Play: How it Shapes the Brain, Opens the Imagination and Invigorates the Soul van Dr. Stuart Brown. Hij las het in een keer uit en realiseerde zich ineens dat hij zijn eigen lijden creëerde door zichzelf te beroven van ‘Play-time’.

Het leidde tot het schrijven van zijn eigen boek Play it Away, waarin hij beschrijft hoe spelen leidt tot ontspanning:

"Have you ever witnessed a little kid working out on a treadmill?

Or meeting up with a friend to chat over coffee?

Or attending a networking conference to hand out their business cards?

Hell no!

That stuff is LAME and BORING.

If you saw a kid doing any of those things, you would laugh and wonder what was wrong with them."

De inzichten uit dit boek hielpen mij om wat meer balans aan te brengen in mijn leven.

Je kan de digitale versie van het boek bestellen via charliehoehn.com.

Positioning: the battle for your mind - Al Ries & Jack Trout

📖 Engels

Als freelancers en organisaties willen we graag de beste zijn in onze markt. Dat betekent dat je altijd concurreert met anderen. Voor mijn gevoel is dat onlogisch. Er is altijd wel iemand goedkoper, beter en slimmer.

Het gaat er juist om dat je anders bent.

In Positioning beschrijven Al Ries en Jack Trout een communicatiestrategie waarmee je een eigen plek verovert in het collectieve geheugen van je sector. Het doel van positioneren is namelijk om gebruik te maken van wat al in het hoofd van de consument zit.

Volgens Ries en Trout zitten in het hoofd van je klant talloze producten en diensten onderverdeeld in categorieën. Binnen die categorieën zijn producten en diensten geordend per merk.

Als je begrijpt hoe de consument deze informatie heeft georganiseerd in zijn brein, dan kun je dus ook je product of dienst positioneren ten opzichte van bestaande merken.

Door de nummer 1 te verjagen of door je te onderscheiden en een niche te vinden, bijvoorbeeld.

Positioning is nuttig voor iedereen die een bedrijf, product, dienst of zichzelf anders in de markt wil zetten.

Snow Leopard: How Legendary Writers Create a Category of One - Category Pirates (EN)

📖 Engels

Sinds januari schrijf ik regelmatig een bijdrage op LinkedIn. Als je daar zelf ook wel eens op kijkt, dan weet je dat het platform inmiddels een soort open-deuren-galore is:

  • Consistency is key

  • Alles wat je aandacht geeft groeit

  • Authenticiteit is de sleutel tot succes

Toen ik zelf ging posten verzandde ik zelf ook al snel in clichédiarree.

‘Mensen kopen van mensen’, zag ik mezelf schrijven. Wel waar natuurlijk, maar er is niemand die dat niet snapt. Als je je echt wilt onderscheiden, moet je proberen te voorkomen dat je onderdeel wordt van de echoput.

Ik ging op zoek naar originelere standpunten en stuitte op een clubje wonderlijke types genaamd 🏴‍☠️ Category Pirates.

Ze noemen zichzelf Category Designers, waarbij categorie-creatie een soort afgeleide van positioneren is, en ze schrijven interessante en verrassende content.

In Snow Leopard leggen ze uit dat je niet een ‘betere versie’ van iets bestaands moet willen worden, maar dat je op zoek moet naar een nieuwe (eigen) categorie.

Het goede vind ik dat het niet vol staat met tips over komma’s en grammatica, maar dat het je op een ander level na laat denken over schrijven.

Dit boek is interessant voor iedereen die als schrijver of maker geld wil verdienen in dit digitale tijdperk.

Epiloog

Veel lezen vind ik niet zo lastig, veel onthouden en implementeren wel.

Er is zo’n informatie-overload, dat ik steeds meer de behoefte heb om van kwantiteit naar kwaliteit te gaan. Minder lezen, meer onthouden en toepassen.

De laatste tijd ben ik me daarom aan het verdiepen in methoden om meer uit het lezen te halen. Zo ben ik onder andere aan het oefenen met de Barbell Method, Zettelkasten en 📖 How to take Smart Notes.

Mijn doel is om een Persoonlijk Kennis Management-systeem op te tuigen waaruit ik kan putten voor het schrijven van bijvoorbeeld posts op LinkedIn.

Colofon

  • 🚀 Boekbazen heeft bijna 400 abonnees!

  • Ben je nog niet geabonneerd? Schrijf je nu in en mis niets! 👇

  • 📅 18 Oktober verstuur ik de volgende editie van Boekbazen, met Thomas Laureys!

In deze e-mail gebruik ik affiliate-links. Dat betekent dat ik een paar stuivers verdien als jij een boek (of iets anders) koopt via deze mail.

Join the conversation

or to participate.