• Boekbazen
  • Posts
  • 📚 3 boekentips van Edwin Dijkstra

📚 3 boekentips van Edwin Dijkstra

Lectori Salutem!

Dit is de tweede editie van Boekbazen: boekentips van ondernemers.

Met deze editie: Edwin Dijkstra 👇

Edwin Dijkstra is baas van zichzelf als freelance online marketeer. Hij is ambitieus en kan moeilijk stilzitten.

Deze maand komt zijn handboek SUPERFREELANCER uit. Mijn eerste reactie was: dan hoef je niet zo te schreeuwen, Edwin. Maar dat is blijkbaar hoe je die titel schrijft.

In dat boek deelt hij alles wat hij “tien jaar geleden had willen lezen als startende freelancer”.

Welke boeken hebben veel impact op je gehad?

Het eerste jaar dat ik begon in mijn rol als online marketeer kwam het boek The 4-Hour Workweek van Tim Ferriss uit. Ik vond het fascinerend.

Hij combineerde net als ik online marketing met online business. Schreef ook nog eens een fantastisch boek erover.

Mede door dit boek startte ik zelf later een webshop met eigengemaakte producten met 80% marge. Mijn vriendin en ik maakten onze eigen biologische zeep en hadden dit een paar jaar als side business. Thanks Tim!

De belangrijkste les die ik uit het boek haalde is dat je met significant minder werktijd toch meer kunt verdienen. Zo was ik niet geconditioneerd op de middelbare school en het hbo.

Ruil jij tijd in voor een beloning per uur? En wil je inspiratie opdoen over hoe het anders kan? Dan is dit boek een goed startpunt!

Ik haat boeken die het 'net niet' zijn. Dat je op een kwart van een boek zit en denkt "dit had ook gewoon een blogpost kunnen zijn".

Ik las een paar van zulke boeken na elkaar en was er klaar mee. Ik vroeg een bevriende business coach mij één boek te noemen dat ik móést lezen.

Ik ben een paar jaar terug bijna kopje onder gegaan door overwerken en een burnout.

Had ik dit boek eerder gelezen. Dan was me dat niet overkomen. Zo'n impact hebben de lessen uit het boek.

Het verhaal bestaat uit praktische toepasbare tips om het maximale uit jezelf te halen, zonder jezelf kapot te werken.

De rode draad door het boek zijn de persoonlijke verhalen van de auteurs, die ook zichzelf op een gegeven moment kapot hebben gewerkt.

De opbouw van het boek was ook een inspiratie voor mijn eigen boek: praktische tips, met als rode draad mijn eigen ervaringen.

Toen de eerste lockdown begon kon ik niet meer naar de sportschool. Mijn dagelijkse krachttraining ruilde ik om voor een calisthenics-sessie in een buitengym.

De gym bevond zich aan een haventje in de stad, waar ik om 6:30 elke dag trainde.

De harde muziek die normaal op stond voelde niet correct daar. Ik kocht de audioboek-versie van The Martian, een boek van Andy Weir. Fictie dus.

Even om het beeld te schetsen: ik trainde in mijn eentje, niemand om mij heen. We zitten in een onbekend scenario van een eerste lockdown. Het verhaal van een man die in zijn eentje op Mars gevangen zat was een goede spiegel van hoe ik mij voelde.

Het boek is briljant verteld. De humor is soms gortdroog en zo goed getimed dat je uit het niks begint met lachen. De les die ik daaruit haalde was dat ik mijn eigen grapjes niet ging mijden in mijn boek.

'Net-niet' boeken

Ik ben een moeilijke lezer. Ik doe liever dan ik lees. Het gevolg is dat ik een boek snel wegleg. En dan mag ik van mezelf niet een nieuw boek openen voordat het andere boek uit is. Stagnatie.

Hoe ik dat oplos? Extreem filteren. Ik lees alleen boeken waarvan ik weet dat ik ze wil uitlezen. Ik kijk naar de score van reviews, lees veel reviews en lees ook welke lessen mensen halen uit een boek.

Denk ik daarna: ik weet het nu wel, dan koop ik het boek niet.

Raak ik alleen maar enthousiaster? Dan weet ik dat dit een boek voor mij is.

Mijn visie: net-niet boeken zijn zonde van je tijd. Behalve als je doel ontspanning of tijd doden is.

Colofon

  •  💬 Dit is de 2e editie van ‘Boekbazen’, ik ben nog een beetje op zoek naar een goede vorm. Laat weten wat je van dit format vindt: wat is goed? Wat kan beter? Je kan gewoon reageren op deze e-mail. Ik lees alles! 🤓

  • 📈 Ik schatte dat we bij de 1e editie ongeveer 100 abonnees zouden hebben. En hoopte op 10% groei per editie. Maar bij het versturen van de 2e editie zitten we al op meer dan 200 abonnees! Mede dankzij jou! 💪

  • 🙌 Heb je zelf een nieuwsbrief? Groot netwerk? Je helpt me enorm als je Boekbazen tipt en linkt! Sharing = caring 📣

  • 📅 7 Maart verstuur ik de volgende editie van Boekbazen! Ben je nog niet geabonneerd en wil je niets missen? Schrijf je in! 👇

ps. Wil je meer weten over Edwin Dijkstra en wat je van hem kan leren over freelancen? Kijk dan op SUPERFREELANCER.nl .

pps. Ja dat zijn idd veel emojis 😉

In deze e-mail gebruik ik affiliate-links. Dat betekent dat ik een paar stuivers verdien als jij een boek (of iets anders) koopt via deze mail.

Join the conversation

or to participate.