• Boekbazen
  • Posts
  • 📚 Boekbazen - Dit kan jij leren van 200 ondernemers

📚 Boekbazen - Dit kan jij leren van 200 ondernemers

200 verhalen en lessen samengevat in 1 boek

📚 Lectori salutem!

👋 Welkom bij een nieuwe editie van Boekbazen - boekentips van ondernemers.

Met in deze editie:

  • Waarom je nooit korting moet geven

  • We ons niet meer kunnen concentreren

  • Vrouwen minder serieus worden genomen

  • En welke lessen je kan leren van 200 ondernemers

Geef nooit korting. Nee, ook niet aan je moeder

Nicol Tadema-De Voor

Mijn boekenkast puilt uit en dan vooral met boeken die gaan over het verleiden van klanten. Simpelweg omdat ik mij hier vakmatig mee bezighoud. En ik hier écht alles over wil weten.

Vanuit die gedachte schafte ik rond 2020 ergens 📘 Zo verkoop je alles aan. Dit boek gaat over het maken van reclame waar iedereen blij van wordt. Verrassend genoeg zorgde het er ook voor dat ik een sterkere en vastberadenere ondernemer werd:

Ik startte mijn eerste bedrijf vanuit de passie voor; en kennis over een bepaald onderwerp: in mijn geval gaat dat om overtuigende teksten. Met jarenlange marketingervaring op zak weet ik goed hoe ik mijn producten ‘aan de man’ moet brengen, maar dan?

Dan komt dat gegarandeerde moment dat prospects je om korting vragen op jouw geoffreerde prijs. Dat onderhandelen, da’s niet zo mijn ding. Ik zei dan ook 9 van de 10 keer maar ‘ja’ op die kortingsvraag.

Uit angst om geen akkoord op de offerte te krijgen.

Daar veranderde na het lezen van hoofdstuk 4 van ‘Zo verkoop je alles’. De titel van dit hoofdstuk? ‘Geef nooit korting. Nee, ook niet aan je moeder.’ In het hoofdstuk staat schrijver (en merkendeskundige + meesterjournalist) Erwin Wijman stil bij 8 redenen waarom jij nooit korting moet geven.

Ik nam mij direct voor om nooit meer in te stemmen op korting. En zo geschiedde. De allereerste keer dat ik ‘nee’ zei herinner ik mij nog goed:

De reactie van de prospect was ‘oké, ik dacht ik kan het altijd proberen’ en de offerte was akkoord.

Op dat moment realiseerde ik mij dat ik al jarenlang duizenden euro’s was misgelopen. Nog belangrijker: het durven ‘nee’ te zeggen en staan voor de waarde van mijn diensten maakte mij tot een krachtigere en zelfverzekerdere ondernemer over de hele breedte.

Iets met ‘prijs is wat je betaalt, waarde is wat je krijgt’.

Nicol Tadema-De Voor - ondernemer en auteur van o.a. 📘 De 7 magische woorden.

Meet met mate

Chantal Schinkels

Tijdens het/ schrijven van mijn boek het Koopinfuus kreeg ik deze tip van mijn redacteur: 📘 De Meetmaatschappij. Het boek gaat over waarom we alles meten. En wat dat met ons doet.

Een erg interessante vraag. Omdat het meten van data inmiddels zo normaal is geworden dat we vergeten zijn waarom we het doen. De auteur bespreekt verschillende vormen van meten in ons leven. Van het meten van onze stappen tot onze targets en bijbehorende bonussen.

Het gaat over hoe we data kunnen manipuleren waarbij het lijkt dat we die targets hebben gehaald en de impact van deze manipulatie op bijvoorbeeld klanten.

Ik houd van boeken waarbij niet alles wordt voorgekauwd maar zelf ook kan nadenken over hoe je met data omgaat en wat het met je doet. Het boek geeft een aantal tips waarbij ik ‘meet met mate’ een heel mooi startpunt vind.

Het boek is interessant voor iedereen die een fascinatie heeft voor data en het liefst alles zou meten. Werk je met targets en bijbehorende bonussen dan ga je daar door het boek waarschijnlijk anders naar kijken.

Chantal Schinkels - Baas en auteur van 📘De IT girl &📘 Het Koopinfuus.

En nog twee mini-tips 👇

📘 The Authority Gap - Mary Ann Sieghart. Als je wilt weten waarom vrouwen nog steeds minder serieus worden genomen dan mannen. Het begint met de vraag waarom Bart Simpson meer autoriteit heeft dan Margaret Thatcher. Het boek is een combinatie van serieuze informatie en grappige maar herkenbare verhalen. Sieghart geeft aan dat de ‘Authority gap’ de moeder van alle ‘gender gaps’ is.

Wil je weten waarom vrouwen minder salaris krijgen, minder promotie krijgen en minder (snel) carrière maken dan is dit hét boek voor jou.

📘 De aandacht verloren - Johann Hari. Als je wilt weten waarom we ons niet meer kunnen concentreren. Heb je het idee dat dagen aan je voorbij gaan en aan het einde van de dag het gevoel hebt dat er helemaal niets uit je handen is gekomen? Dat kan kloppen!

De meeste boeken gaan over dat je het gebrek aan aandacht en concentratie aan jezelf hebt te wijten. Dat het gaat om aanpassing van je gedrag terwijl het nooit gaat over de oorzaak van de huidige aandachtscrisis. En daar gaat dit boek juist over.

5 Boeken die je leven gaan veranderen

De achterflap

  • Aanbevelingen van mensen die je vertrouwt. Dat is het idee van Mohi.app . Ik ben altijd op zoek naar goede boekentips dus mss is dit ook interessant voor jou om zo nu en dan te checken. Nederlandse app, dus veel Nederlandse tippers!

  • Kindle heeft een soort ReMarkable uitgebracht. De Kindle Scribe. Ik weet nooit zo goed of dat werkt of niet, maar vind het wel interessant. Ik merk wel dat ik steeds vaker op m’n Kindle dingen markeer, dus mss is dit wel de volgende stap. Reageer gerust op deze mail als je zo’n apparaat hebt! Ik ben benieuwd hoe en of het werkt.
    Nog niet in Nederland beschikbaar (behalve als je hem via amazon.de bestelt. Dan kan het ineens wel).

  • 📘 Build van Tony Fadell is stilletjes uitgebracht in het Nederlands. Tony leidde de (eerste) teams van de iPod en iPhone. En maakte de thermostaat weer cool met Nest. Een man met veel praktijkervaring. En leuk doorbladerboek met veel verhalen en wijze lessen.

  • Guy Raz interviewde meer dan 200 ondernemers over (de start van) hun bedrijf in de 🎧 Podcast How I Built This . En uit die 200 verhalen kan je algemene lessen trekken. En dat is precies wat hij doet in het boek 📘 How I Built This . Is al een tijdje uit, maar krijgt niet echt veel aandacht. Vandaar de tip hier 😉

Colofon

  • De volgende editie komt wederom uit op de laatste dinsdag van de maand: 25 april!

  • In deze mails gebruik ik affiliate-links waarmee ik een paar stuivers verdien voor elk boek dat jij koopt.

👋Tot de volgende keer!

ps. Wil je zelf een keer gevraagd worden voor Boekbazen? Klik dan hier 👇

Dit is alleen zichtbaar in de e-mail-versie van Boekbazen

Join the conversation

or to participate.