• Boekbazen
  • Posts
  • 📚 Boekbazen - 3 boekentips van Thomas Laureys

📚 Boekbazen - 3 boekentips van Thomas Laureys

👋 Lectori salutem!

Dit is Boekbazen: boekentips van ondernemers.

Elke editie deelt een baas boeken die veel impact hebben gehad.

👇 Met deze keer een Belgische baas:

Thomas Laureys is de baas van Sloth Investment Partners.

💬 Jarenlang werkte ik in de financiële sector. Sinds september begon ik als freelance financieel journalist en financieel expert.

Onder meer via de Vlaamse Federatie van Beleggers zet ik me in voor financieel onderwijs en probeer ik mensen te helpen bij het uitbouwen van hun kennis over geld en beleggen.

Dat doe ik voornamelijk door artikelen te schrijven en op Linkedin te bloggen. Maar ik geef ook lezingen en schrijf aan een boek...

Op termijn wil ik die online stukjes meer uitwerken op een website over beleggen en boeken. Ik zet ook graag samenwerkingen op met andere ondernemende mensen rond dit thema. Hoe meer je geeft hoe meer je terug krijgt!

Bovendien heb ik een enorme passie voor boeken die ik graag deel met anderen. Ik lees ook zo breed mogelijk om een maximum aan inzichten te verwerven. Daarom geef ik graag drie boeken mee die mij nieuwe inzichten gaven over de wereld, geld en het leven in zijn breedste zin.

Factfulness - Hans Rosling

🇳🇱 Vertaald in het Nederlands.

We hebben allemaal een bepaald beeld van de wereld. Hans Rosling toont in dit boek aan dat dit vaak totaal fout zit. Aan de hand van een massa data toont hij aan hoe de wereld echt in elkaar zit op vlak van demografie, politiek, economie,…

Het is confronterend hoe vaak onze perceptie van de wereld gewoonweg niet klopt met de feiten.

Dat komt mede doordat we als mens een neiging tot pessimisme hebben.

Uitgaan van het slechtste geval is evolutionair best nuttig, maar in onze snel veranderende wereld uiterst gevaarlijk. De geschiedenis toont keer op keer aan hoe makkelijk onder meer politici kunnen inspelen op ons gebrek aan feitelijke kennis. Ze spelen vaak in op onze neiging tot negativiteit, terwijl de wereld er net op vooruitgaat.

Als ondernemer en belegger is het essentieel om een correct beeld te hebben van de wereld. 

Dit boek stelt je beeld compleet bij door de echte feiten te overlopen. Bovendien legt het uit wat de oorzaken zijn van onze misconcepties. Zo kan je je eigen denkfouten ook effectief bijsturen.

Na het lezen begon ik meer stil te staan bij de informatie die ik consumeer. Daarbij probeer ik nieuws op de korte termijn zoveel mogelijk te ontwijken.

In de plaats ga ik liever voor goede boeken en degelijk onderbouwde artikels. Of discussie met mensen die veel weten over een bepaald onderwerp. Ik probeer ook steeds stil te staan bij mijn visie op de wereld en na te gaan of ik geen denkfouten maak.

Dit boek zou in feite een must-read moeten zijn voor iedereen. Het is het soort boek dat thuis hoort in elke school en opleiding.

Ikigai: The Japanese Secret to a long and happy life - Francesc Miralles & Héctor García

🇳🇱 Vertaald in het Nederlands.

Vroeg of laat staan we allemaal stil bij de betekenis van het leven.

  • Wat is een goed leven?

  • Wat maakt echt gezond en gelukkig?

Op verschillende momenten in ons leven overweldigen dit soort vragen ons.

Ik had dit boek net liggen op een moeilijk moment. Na veel gezondheidsproblemen volgde een operatie waardoor ik moest rusten en een tijd vrij immobiel was. En toen las ik deze parel die ik leerde kennen via de geweldige podcast 🔊 Money for the Rest of Us.

Het verhaal gaat deels over de bewoners van Okinawa. Dat is een van de gebieden in de wereld waar de bevolking uitzonderlijk lang leeft. Bewoners blijven tot op hoogbejaarde leeftijd zelfstandig leven in goede conditie. Ze hebben veel sociale contacten en zijn fysiek actief. De schrijver gaat na welke factoren aan de basis liggen van de langlevendheid en de hoge geluksfactor van deze mensen.

Centraal staat het concept Ikigai.

Best te vertalen als ‘een reden om uit bed te komen’.

Je Ikigai is dat datgene in je leven dat je een doel geeft, de passie die je drijft. Het boek doet beseffen dat we om gelukkig te zijn een doel en een nut moeten hebben.

Niet zomaar een job om rond te komen maar een doel om naar te streven dat ons energie geeft en mentaal en fysiek fit helpt te houden. Zaken die we met anderen kunnen delen.

Dit boek is interessant voor iedereen die worstelt met de grote vragen in het leven. 

Ik kan het nooit zo mooi en goed uitdrukken dus lees zeker en vast dit boek. Ook al sta je misschien, net als ik, sceptisch tegenover zweverige wijsheden.

Dit boek verdient echt bij iedereen een kans. Het boek gaat nog zoveel dieper dan ik kan beschrijven en is bij vlagen van een ontroerende schoonheid.

Voor veel mensen, zoals ik, kan het een duwtje zijn om de passie te volgen die je echt gelukkig maakt.

A Random Walk Down Wall Street - Burton Malkiel

🌍 Niet vertaald in het Nederlands.

Het is uiterst moeilijk slechts één beleggingsboek uit te kiezen. Tientallen anderen verdienden ook een plekje op deze lijst.

Waarom deze dan?

Omdat ik meen dat het een uitstekend boek is om een boodschap over te brengen aan zowat elke belegger.

Het idee is dat de beurs niet voorspelbaar is, ze volgt namelijk een random walk. Een onvoorspelbaar pad.

Dit zorgt ervoor dat actief beleggen niet werkt op lange termijn. De beurs valt namelijk niet te voorspellen. Beleggers doen er daarom goed aan de beurs simpelweg te volgen met een goedkope tracker.

Dit boek was voor mij niet de revelatie over passief beleggen.

Maar ik koos het uit omdat het ondanks zijn leeftijd nog steeds een van de meest complete boeken over het onderwerp is. Het geeft ook een zeer uitgebreid overzicht van de beleggingswereld.

Maar Malkiel vergeet de praktijk niet uit het oog:

In een helder hoofdstuk legt hij uit hoe beleggers het boek kunnen omzetten in de praktijk. Zelfs na bijna 50 jaar blijft het boek een absolute aanrader. Zowel voor beginnende beleggers als voor gevorderden.

De vlotte schrijfstijl van Malkiel is daar niet vreemd aan. Bovendien komt hij vaak zeer grappig en scherp uit de hoek. Dit is een boek dat de komende decennia zeker nog relevant zal blijven.

Epiloog

Ik probeer zo divers mogelijk te lezen: van strips en magazines tot boeken.

Ook qua onderwerpen en stijl zoek ik zoveel mogelijk afwisseling. Hoe meer verschillende kennis en mening je leest hoe meer je bijleert.

Enkel op één onderwerp concentreren verkleint je wereld. Mensen die divers lezen zullen tussen allerlei onderwerpen verbanden kunnen leggen en tot betere inzichten komen. Als boeken je blik op de wereld vormen kan je die blik het best zo breed mogelijk houden.

Hoewel ik geen fictieboek vermeldde moeten deze zeker ook niet vergeten worden. Ze vormen een goede afwisseling. En wie wil leren schrijven kan best ook veel fictie lezen.

Uit dat soort boeken leer je ook hoe je een verhaal moet vertellen. Een van de meest onderschatte maar essentiële vaardigheden om hebben.

Colofon

  • 🚀 Boekbazen heeft (nog steeds😬) bijna 400 abonnees!

  • Ben je nog niet geabonneerd? Schrijf je nu in en mis niets! 👇

  • 📅 30 Oktober verstuur ik de volgende editie van Boekbazen!

In deze e-mail gebruik ik affiliate-links. Dat betekent dat ik een paar stuivers verdien als jij een boek (of iets anders) koopt via deze mail.

📚 Deze boekentips heb je misschien gemist:

Afgelopen kwartaal las ik 15 managementboeken. Deze vond ik de beste! Over klimaatverandering, economie en bureaucratie. Hiermee kom je de natte, koude...

De Deense ondernemer Kim Hvidkjaer somt in 'How to F*uck Up Your Startup' alle manieren op waarop jonge ondernemers kunnen falen.

“Af is beter dan goed” 🤨 Deze quote las ik in Big Magic, het inspirerende boek van Elizabeth Gilbert waarin ze de kunst van creatief leven uitlegt. En hij… | 14 comments on LinkedIn

Ik schrijf vaak positief over de creator economy, maar door het boek Get Rich or Lie Trying van de Britse verslaggever Symeon Brown ontdekte ik de schaduwkant:…

Boekrecensie de Meetmaatschappij

Verplichte kost, zeker voor HR functionarissen en managers

‘Als assessmentpsycholoog heb ook ik jaren geleden geleerd... 12 comments on LinkedIn

Samengesteld door Morgan Housel (schrijver van 'The Psychology of Money')

If you love to read, this is for you.

10 powerful books to read every year:

-

What books would you add to this list? | 300 comments on LinkedIn

Join the conversation

or to participate.