• Boekbazen
  • Posts
  • 📚 Boekbazen - 3 boekentips van Johannes van den Akker

📚 Boekbazen - 3 boekentips van Johannes van den Akker

👋 Lectori salutem!

Dit is Boekbazen: boekentips van ondernemers.

Elke editie deelt een baas boeken die veel impact hebben gehad.

👇 Met deze keer:

💬 Ik ben Johannes van den Akker, abt van het Kleiklooster, een leefgemeenschap in de Amsterdamse Bijlmer waar we dakloze gezinnen opvangen. Daarnaast ben ik mede-oprichter van kloosterbrouwerij Kleiburg en van de firma Hoe Dan Wel.

In alles wat ik doe probeer ik idealen om te zetten in praktijk.

Dat betekent niet dat ik een ideale wereld heb gecreëerd, verre van dat, maar het betekent wel dat ik voortdurend stappen wil zetten in de richting van die ideale wereld:

  • Wonen op een plek waar dakloze gezinnen onderdak kunnen vinden.

  • Een mooi product maken (bier) dat bijdraagt aan die gastvrijheid.

  • En anderen inspireren en stimuleren om dat ook te gaan doen.

Daarom ondersteun ik samen met (vennoot & co-auteur van 📖 'Hoe dan wel') Suzan Doodeman mensen en organisaties om hun idealen te verwezenlijken door middel van ondernemerschap. Door concrete en strategische stappen te zetten, met een helder en haalbaar verdienmodel.

Door gewoon te beginnen.

Ice Cream Social - Brad Edmondson

Toen ik met tienduizend mensen in het Mandelapark in Amsterdam Zuidoost stond om mijn steun te betuigen aan BlackLivesMatter, aan al mijn buren in de Bijlmer, realiseerde ik mij ineens dat al die bierflesjes van Kleiburg kleine reclamezuiltjes zijn.

En dat ik misschien wel meer support kon leveren aan BLM dan enkel op dat grasveld staan.

De gedachte dat je met jouw merk ook actie kan voeren of statements kan maken heb ik niet zelf bedacht, het is de raison d'être van Ben&Jerry’s.

Zij zijn het enige merk (dat ik ken) dat én populair is én actie voert op thema’s die gevoelig liggen. Hoe je dat doet en hoe je dat vasthoudt leer je in dit boek.

Het gaat over integriteit, waardes, geloof.

En dan weerstand bieden tegen de financiële afdeling die bang is voor merkschade, want er zijn toch ook mensen die het er niet mee eens zijn?

Misschien kopen zij het ijs dan niet meer. En kun je überhaupt geen acties meer voeren. Je overleveren aan Unilever is dan helemaal onverstandig. Zou je denken.

Maar dan ken je Ben en Jerry nog niet. Fascinerend hoe ze hun merk verdedigen te midden van al die verschillende belangen.

En al die reclamezuiltjes van Kleiburg? Zijn die allemaal omgetoverd tot BLM-flessen of andere acties? Nee. En toch hebben er duizenden flesjes een statement gehad. Gewoon in de Albert Heijn. Op elke dop een zwarte BlackLivesMatter vuist.

Hebben we dat uitgevent op de socials? Nee.

Was iedereen binnen het bedrijf daar even enthousiast over? Nee.

Maar we hebben het gedaan, mensen voelden zich gesteund en ik zou het zo weer doen. Dankzij dit boek.

99 Redenen om te stoppen en toch door te gaan - Daan Weddepohl

Na het lezen van dit boek heb ik brouwerij Kleiburg drastisch afgeschaald en een aantal mensen ontslagen.

Dit boek gaat over Peerby, een website waar mensen spullen kunnen lenen en uitlenen, gratis of voor geld. Peerby wil hiermee de negatieve impact van de productie van spullen verminderen, door delen gemakkelijker en leuker te maken dan kopen.

Daan Weddepohl, de oprichter van Peerby, vertelt in dit boek hoe het platform een groot succes werd en tegelijkertijd het maar niet lukte om een goed verdienmodel te vinden.

Met de brouwerij hadden we eigenlijk hetzelfde probleem.

Het verhaal stond als een huis, iedereen die er over hoorde óf ons kloosterbier dronk was enthousiast. Toch holden we voortdurend achter een omzetgroei aan die we niet haalden waardoor we maar geen zwarte cijfers schreven...

Nadat ik in dit boek las hoe Daan meerdere keren het radicaal over een andere boeg gooide, werd ik geïnspireerd om het ook eens van een totaal andere kant te bekijken.

Want waren we niet nog steeds hetzelfde aan het proberen, simpelweg met meer saleskracht, met nóg meer energie op dezelfde weg?

  • Wat nu als ik opnieuw zou beginnen?

  • Is er misschien een andere route mogelijk?

  • Of eigenlijk, in welk model geloof ik zelf ook echt?

Niet denken, dit is nou eenmaal de structuur, hoe krijgen we het hiermee voor elkaar, maar de structuur aan de kaak durven stellen.

Dit boek is interessant als je onderweg bent als bedrijf waar je vol in gelooft, maar waar het goede model nog niet gevonden is.

Het geeft inspiratie om te buffelen, door te gaan, maar ook echt opnieuw te kijken naar waar je mee bezig bent.

Elon Musk - Ashlee Vance

Na het lezen van dit boek ben ik realistischer gaan kijken en heb ik tegelijk de grote idealen niet losgelaten.

Elon Musk is niet bepaald onomstreden. Vooral bekend van Tesla en SpaceX, maar ook van de bijzondere overname van Twitter of misschien toch niet?

Elon Musk inspireert en irriteert op z'n zachtst gezegd.

Hij inspireert mij omdat hij zo ongelofelijk vol voor zijn idealen gaat, met meer energie, focus en vasthoudendheid dan wie dan ook. Er zijn zoveel mensen die niet voor idealen gaan, om welke beren op de weg of andere ingebeelde angsten dan ook.

Hij gaat er vol voor en niemand houdt hem tegen. Daar heb ik echt respect voor en maakt ook dat ik mijn idealen niet los wil laten.

Met Hoe Dan Wel zijn we actief betrokken bij de acties van We Gaan Ze Halen, een actiegroep rondom het thema vluchtelingen.

Zo zijn we eens met honderden auto’s naar Den Haag gereden om ons aan te bieden als hofchauffeurs der Nederlanden om vluchtelingen uit Griekenland te halen zoals de regering had beloofd om te doen maar naliet. Later zijn we met een grote stadsbus naar Athene gereden en in Corona-tijd zijn we met een gehuurde Boeing 737 naar Lesbos gevlogen, ware het niet dat de Griekse overheid ons tijdens de vlucht sommeerde om te landen in Athene.

Ik wil in een wereld leven waar vluchtelingen welkom worden geheten. Iets van die wereld willen we laten zien met onze acties.

Tegelijk irriteert (understatement) Elon Musk ook.

  • Want de prijs die zijn omgeving, familie, vrienden, medewerkers betalen vind ik veel te groot.

  • Wat hij eist van zijn medewerkers is abnormaal.

  • Hoe hij aan powerplay doet, letterlijk op wereldniveau, is gewoon slecht.

  • Woorden als balans, evenwicht, nuance lijkt hij niet te kennen.

Dat betekent voor mij ook dat ik niet elke dag met We Gaan Ze Halen bezig ben. Hoe idealistisch je ook bent, een gezond evenwicht is belangrijk.

Waarom je toch dit boek moet lezen? Omdat hij triggert, omdat we - als het op idealen aankomt - vaak best een stapje extra kunnen zetten.

Liever niet zijn stappen, maar toch wel echt meer dan we nu doen.

Epiloog

Ik hou van boeken waar de persoon (of de baas) achter het bedrijf goed naar voren komt.

Niet vanuit een overwaardering van de baas, want zonder team zijn ze toch echt kansloos, maar vaak vanuit een onderwaardering van de gehele context waarin die baas opereert. De context is veel bepalender voor de strategische keuzes, dan de ratio. En context betekent ook:

  • persoonlijkheid,

  • privé-omstandigheden,

  • toevallige teamsamenstelling etc.

Sinds kort verzamel ik mijn boeken via stories op Instagram.

Dat doe ik vooral voor mijzelf, zodat ik mijzelf er toe dwing om in een of twee zinnen te vatten wat ik ervan vond. En het fungeert ook een beetje als een stok achter de deur om te blijven lezen, want ik zie precies wanneer m'n laatste boek was.

Ik heb dat nodig, misschien helpt het jou ook?

👉 Op 2 november presenteert Johannes samen met Suzan Doodeman het boek 📖 ‘Hoe dan wel - lees dit boek en maak je idealen waar'.

Colofon

  • 🚀 Boekbazen heeft bijna bijna 400 abonnees!

  • Ben je nog niet geabonneerd? Schrijf je nu in en mis niets! 👇

  • 📅 13 November verstuur ik de volgende editie van Boekbazen!

In deze e-mail gebruik ik affiliate-links. Dat betekent dat ik een paar stuivers verdien als jij een boek (of iets anders) koopt via deze mail.

📚 Deze boekentips heb je misschien gemist:

Gebruik jij Goodreads om bij te houden welke boeken je hebt gelezen en wil lezen? Dan weet je ook dat dat vrij basaal is. Hardcover 'bouwt een betere Goodreads':

We're a social network for book lovers to find life changing books, track what you read & want to read, and connect with passionate readers.

Mensen tippen mij vaak deze website. Omdat het nogal op Boekbazen lijkt (klopt). Bij deze vermeld ik hem ook even hier, want jij vind boekentips van ondernemers interessant 😉 en het is een beetje weggestopt op NU.nl ... #concurrentiebestaatniet

📚 Leesvoer voor dit weekend: WILL - de autobiografie van Will Smith. Een boek met een schitterende kaft. Echt prachtig artwork.

Samenvatting:

WILL door…

Vul jij mijn 10 jarige boekenchallenge aan?

Ik ben namelijk op zoek naar je meest inspirerende en/of helpende boek op het gebied van:

1. Positieve… | 173 comments on LinkedIn

In organisaties is volop aandacht voor waardegedreven leiderschap, ethische principes en authenticiteit. Deze woorden zijn echter loze kreten als er niet...

"When you want something, the whole universe conspires to help you." - The Alchemist Veel mensen zijn dol op dit boek, terwijl vele…

I am happy with new arrivals. Always the same problem however: with which one to start? Any ideas?

#books | 11 comments on LinkedIn

Een zondagmiddag zonder verplichtingen; begonnen aan het boek "Sterk Digitaal Merk" van Ingmar de Lange . Een praktisch en inspirerend boek (so far) over...

Is jouw product SUPER SCHAALBAAR?

In het boek Super Schaalbaar, van Dennis van Leeuwen. Lees je over het door hem genoemde 'trucje' waarmee geld tegen...

Zelfhulpboeken: nuttig of misleidend?

Vanwege mijn verlangen naar persoonlijke ontwikkeling ben ik het afgelopen jaar meer gaan lezen. Zo heb ik met plezier… | 31 comments on LinkedIn

Boekentips van Remi!

Vandaag heb ik drie van mijn favoriete PR boeken voor jullie op een rij gezet:

1. Alles wat pr-bureaus je niet vertellen van Aaron...

Werknemers die zelf bepalen wat ze verdienen, wanneer ze werken, wat de werkkleding wordt, hun eigen baas kiezen……

Voorbeelden van de ‘Semco stijl’. Ik heb al…

Weer een boek kunnen afstrepen, Deepwork. Hier mijn oprechte review...

TL;DR Het is beter om je volledig op je werk te concentreren dan te doen alsof je doet…

Toen de bizarre acties van Marc Overmars aan het licht kwamen, werd gek genoeg in vrijwel elk bericht hierover genoemd dat hij zo’n goede directeur was...

Creeër vanuit je eigen kracht in plaats van je te richten op de concurrende mindset.

Dat is het advies van de auteur Wallace D. Wattles die de BusinessBoekBestseller...

📚 Nieuw boek: Gokkers & Graaiers - Financiële schandalen van de VOC tot de Zuidas. (Op aanraden van Jan-Willem Sanders van Follow the Money)

Samenvatting:…

Goodmorning! Voor alle boekenliefhebbers en voor degene die graag willen lezen, maar niet van een 'dikke pil' houden. Hierbij weer een tip!

De meesten van…

#weekendtip samen met Tom VAN DER LUBBE bespreken we 𝘈𝘶𝘵𝘰𝘯𝘰𝘮𝘪𝘦 𝘷𝘦𝘳𝘣𝘰𝘯𝘥𝘦𝘯𝘩𝘦𝘪𝘥 𝘤𝘰𝘮𝘱𝘦𝘵𝘦𝘯𝘵𝘪𝘦 𝘱𝘶𝘳𝘱𝘰𝘴𝘦 –… | 11 comments on LinkedIn

Het boek GRIP van Rick Pastoor is één van de beste boeken die ik de afgelopen jaren heb gelezen. Veel tips heb ik inmiddels toegepast op mijn leven, waardoor…

Spannend! De shortlist van de Business Book of the Year 2022 award van Financial Times & McKinsey is bekendgemaakt, en er zit weer veel moois bij.

Uit...

En de afsluitert:

Looks a bit like my stack of unread books. Nicolas Thaleb calls it a negative library that reminds you of how much there is that you do not yet know…

☝️ Vond je dit teveel tips? Of juist niet?

Laat dan een duimpje 👍👎 achter met eventueel een opmerking. Omdat er op Linkedin zoveel boeken getipt worden zit ik er aan te denken om ze te verzamelen in een wekelijkse Linkedin-nieuwsbrief:

#blijfexperimenteren 😉

Albert Wieringa | Wekelijks de beste selectie boekentips van Linkedin (en omstreken)

Join the conversation

or to participate.