• Boekbazen
  • Posts
  • 📚Boekbazen - Heb je een tweede brein nodig?

📚Boekbazen - Heb je een tweede brein nodig?

Of moet je het juist rustiger aan doen?

📚 Lectori salutem!

👋 Welkom bij een nieuwe editie van Boekbazen - boekentips van ondernemers!

Met in deze editie:

  • Een soort ‘Boek van de maand’

  • Boeken over productiviteit

  • Maar ook over hoe je meer rust neemt

  • Hoe je je bedrijf minder afhankelijk van jezelf maakt

  • Welke boeken Quintin Schevernels had willen lezen toen hij jonger was

Let’s go! 👇

Zo krijg je met meer rust toch meer gedaan

Ik heb rust nodig! Ondanks m’n bijna burn-out en vele stappen die ik ondernomen had om meer rust in m’n leven in te bouwen, bleven de werkdagen vaak hectisch en kostten deze veel energie. Het werd tijd om ook dit aan te pakken.

📘Rust in Uitvoering legt uit waarom en hoe je met meer rust in je dag toch meer gedaan krijgt. Het klinkt tegenstrijdig, maar we zijn steeds meer gewend geraakt om de hele dag maar door te gaan. Dit kost ongemerkt heel veel energie en gaat ten koste van oplossingen denkend vermogen en creativiteit. In dit boek staan voorbeelden van onder meer Bill Gates en Winston Churchill en hoe ze rust gebruikten om tot nieuwe inzichten en oplossingen te komen.

Na het lezen van dit boek heb ik stappen ondernomen om meer rust in mijn werkdag in te bouwen, om aan het einde van een werkdag nog scherp te zijn:

  • Ik plan regelmatig thinking time in. Door bijvoorbeeld tijdens een boswandeling na te denken over uitdagingen.

  • Ik neem regelmatig een korte break en staar ik soms letterlijk een paar minuten uit het raam.

  • Ik houd tijd vrij tussen meetings om ruimte in het brein te creëren en op te laden.

  • Daarnaast heb ik mijn werkdagen ingekort om ruimte te creëren voor ontspanning.

Toch krijg ik hetzelfde gedaan als in het verleden.

Ik kan dit boek aan iedereen aanraden. Vaak hoor ik adviezen zoals “ga kickboksen” of “neem een ijsbad” om tot mentale rust te komen, maar dit is in mijn ogen slechts symptoombestrijding. Minder stress en druk begint met meer rust.

Dennis Pettinga - Groeistrateeg en baas van Bureau Graas.

Welk boek zou jij jezelf 10-15 jaar geleden aanraden?

In 2015 schreef Quintin Schevernels 📘Suits & Hoodies. Een boek met tips die hij zijn 10-15 jaar jongere zelf had willen meegeven. Lessen waarmee anderen natuurlijk ook hun voordeel mee kunnen doen.

Deze maand startte de ex-baas van Layar en Funda de 🎧podcast Suits & Hoodies met ‘veel verse content’. Boekbazen is nieuwsgierig en vroeg zich af: welke boekentips zou hij zichzelf aanraden toen hij jonger was?

Op deze manier verhoog je de waarde van je bedrijf

Ik was nooit van plan om mijn bedrijf te verkopen. Maar de boodschap van 📘Built to Sell is voor ieder bedrijf extreem waardevol.

In Nederland zijn bijna alle bedrijven (op <5% na) afhankelijk van de oprichter(s). Dat is een beperking in de groei. Dit boek zorgt voor groei en maakt je minder kwetsbaar. Een thema waar ik zelf ook helemaal in zit.

Het boek werd me aangeraden door een bevriende ondernemer. Daar haal ik sowieso de beste lessen uit, uit mijn gesprekken met andere ondernemers met groeiambitie. Die er niet alleen over praten maar het ook doen 😉

Ik heb geleerd dat de waarde van mijn bedrijf samenhangt met hoe onafhankelijker het is van mij als persoon. Over het productizen van services. En waarom dat belangrijk is. Vooral hoe je daarin de eerste stappen zet.

Ik ben anders gaan kijken naar mijn bedrijf. En ik heb dat ook gedeeld met mijn team. Mijn bedrijf is nu een organisatie die verkoopbaar moet worden, ondanks dat dat verkopen niet iets is wat nu in mijn strategie past.

Door zo te kijken zijn we 5 keer zo groot geworden (maar dat hangt ook samen met dat ik visueel beperkt raakte). Daarom moest het ook anders, de dingen die ik al dacht te moeten doen, werd ik ook gedwongen meteen te gaan doen.

We hebben het bedrijf minder afhankelijk van mij gemaakt, en ook minder afhankelijk van mijn rechterhand Mechteld, die daarna weer degene werd waar veel aan vast hing.

Dit boek is een aanrader voor iedere ondernemer met groei-ambities. De ondernemer die een jaartje of twee aan het ondernemen is. En voelt dat ‘ie de wind in de zeilen krijgt.

Wendy van Ierschot - Baas van VIE People en auteur van 📘 Scale-Ups & Downs (link)

Heb je een tweede brein nodig?

Vandaag komt ‘Building a Second Brain’ uit in het Nederlands.

Met goede recensies van niet de minsten:

‘Zelden zoveel energie gekregen van een boek.'

Ernst-Jan Pfauth

‘Sinds Getting Things Done van David Allen is er geen boek geweest dat zoveel opschudding gaat veroorzaken in de wereld van werk.’

Martijn Aslander, technologiefilosoof

‘Een goedgeschreven, overtuigende en nuttige handleiding die je helpt helder te blijven in de warrige wereld van kenniswerkers.’

David Allen, auteur van Getting Things Done

‘Ik gebruik Fortes ideeën al tientallen jaren. Als je er klaar voor bent om jezelf niet langer in de weg te zitten, zul je ontdekken dat ze echt werken.’

Seth Godin, auteur van Dit is marketing

‘Een van mijn favoriete boeken van het jaar. Het heeft mijn manier van denken over informatie en hoe en waarom ik aantekeningen maak volledig veranderd.’

Daniel H. Pink, bestsellerauteur van Drive

De grote vraag is natuurlijk: Is dit boek ook interessant voor ondernemers?

Ik het verschillende ondernemers gevraagd die het boek al hebben gelezen:

Bianca Bos

Bianca Bos: Het is echt eeuwig zonde dat je overal en nergens als ondernemer zaken/informatie opslaat, om er vervolgens niets mee te doen. Jij hebt vast ook een app, lijstjes, mappen vol met informatie die je ‘ooit’ eens bent tegengekomen voor ‘later’. Vervolgens heb je overal informatie verzameld die echt super waardevol kan zijn.

Ik kwam een video tegen op YouTube en zo ben ik in aanraking gekomen met dit principe van het bouwen van een tweede brein.

Ernst-Jan Pfauth

Ernst-Jan Pfauth: Tiago Forte tilt notities maken naar een heel ander niveau.

En hij weet alles heel helder en toegankelijk te verwoorden. Ik kreeg zoveel energie van Building a Second Brain en wil heel graag mijn notitiesysteem naar aanleiding van zijn inzichten aanscherpen.

Forte beschrijft mooi hoe een tweede brein ervoor zorgt dat je informatie op een persoonlijke en tijdloze manier benadert. Een tweede brein…

  • maakt onze ideeën concreet;

  • laat nieuwe verbindingen tussen losse ideeën zien;

  • is een broedkamer van nieuwe ideeën;

  • scherpt onze unieke perspectieven aan.

Zoals wel meer auteurs betoogt Forte dat creatief werk vrijwel altijd een remix is van andermans ideeën en uitingen.

Dus als je creatief werk wilt maken, maar het komt maar niet van de grond, dan heb je nog te weinig gelezen, gekeken en beluisterd.

Daarom vind je in onderstaand artikel mijn, jawel, notities uit Building a Second Brain.

Ik het het opgeschreven als een handleiding voor mezelf om het boek te implementeren. Hopelijk heb jij er ook iets aan!

Ik ben nog steeds enthousiast over Building a Second Brain!

Eline Vink-Bongertman

Eline Vink-Bongertman: Zou je wel twee hoofden willen hebben omdat je het gevoel hebt dat alles wat erin moet niet meer past?

Tiago Forte is heel goed in uitleggen waarom het cruciaal is om iets te doen met dit gevoel.

Onderzoek wijst uit dat ons brein zich aanpast aan de gereedschappen die we gebruiken. Dit is ook vastgesteld bij bijvoorbeeld apen die een hark gebruiken om iets te pakken. Na verloop van tijd hebben ze een andere mentale kaart van hun reikwijdte (verder dan hun armen reiken dus). Een stuk gereedschap kun je dus zien als een prothese, die een functie die jij hebt verlengt of verandert.

Wanneer we denken aan het woord ‘protheses’ gaat het (dus) niet alleen om kunstbenen, maar ook brillen en horloges. We vinden het normaal een bril te dragen om beter te zien. De complexe werkelijkheid die is ontstaan door de komst van technologie is niet de werkelijkheid waar ons brein op ingesteld is, maar gek genoeg gebruiken we daarvoor geen verlengstukken om onze reikwijdte te vergroten. "You are trying to run a complex modern life on paleolithic hardware”

Martin Blokker

Martin Blokker: Het kostte me moeite om het een plek te geven. Regelmatig zat ik naar een pagina te staren en vroeg me af wat ik ermee moest. Is dit niet te nerdy? Is dit meer iets voor een obsessieve puzzelaar? 

En toch bleef het mijn aandacht trekken. This stuff makes sense!

Ook voor mij geldt dat ik de hele dag informatie scan en te verwerken heb: "daar wil/kan ik iets mee". Maar eigenlijk komt het daar nooit van.

Update 2 maanden later: Inmiddels weet ik zeker dat het iets voor me is. Stap voor stap ben ik de methode gaan toepassen en de aanbevolen tools gebruiken. Inmiddels is het onderdeel van mn systeem geworden!

Martijn Aslander

Martijn Aslander: Sinds Getting Things Done van David Allen is er geen boek geweest dat zoveel impact gaat maken op ondernemers dan dit boek.

Tiago heeft iets gezien wat iedereen over het hoofd heeft gezien. En dat heeft hij heel goed opgeschreven: waar het in elke organisatie, in elk hoofd van elke ondernemer misgaat: we kunnen onze informatie niet meer vinden.

Elke onderneming houd zich bezig met de liquiditeit van zijn monetaire kapitaal, maar het informatiekapitaal wordt in een oude sok gestopt: mappen, submappen en documenten.

Een ondernemer die snapt dat naast:

  • monetair kapitaal (geld)

  • sociaal kapitaal (je netwerk & gunfactor)

  • ook informatiekapitaal een productiefactor is

Die ondernemer gaat winnen. En dat levert niet alleen tijd op. Maar vooral veel mentale ruimte & slagkracht.

Building a Second Brain gaat over skills die eigenlijk iedereen zou moeten hebben. Maar niet heeft. En dat komt doordat we in ‘93-’94 allemaal het wereldwijde web op zijn gegaan. De hoeveelheid informatie ontploft is.

Maar niemand ons heeft verteld hoe je die informatie moet hanteren. En dat red je ook niet met Office…

Dit is het eerste boek dat ons een fundamentele strategie geeft om voorbij het ‘denken in documenten’ te komen.

En ik zie dat gedachtegoed met dit boek ook mainstream gaan.

Wil je meer weten over persoonlijk kennismanagement (pkm)? Op 1 maart start de maand van de digitale fitheid met allerlei activiteiten om ‘digitaal fit’ te blijven. En op persoonlijkkennissmanagement.nl vind je meer informatie over …persoonlijk kennismanagement 😉

Kritiek op Building a Second Brain

Afgelopen weekend schreef Tom Grosfeld een artikel in Vrij Nederland. Hem lijkt het juist geen goed idee om alles wat je interessant vindt digitaal te noteren:

Forte is zo druk met het bouwen van een tweede brein, dat hij niet doorheeft dat hij als een ballon langzaam wegzweeft van wat wij hier ‘leven’ noemen.

Tom Grosfeld in Vrij Nederland

De zelfhulpindustrie maakt onze levens – gesteund door het verinnerlijkte kapitalisme aan de ene zijde en de opdringerige digitale technologie aan de andere zijde – steeds mechanischer en klinischer. ‘Het mist de erkenning dat met de winst van een optimale gezondheid en productiviteit, die je mee laat spelen op de toppen van je kunnen, ook iets verloren gaat,’ schrijft Marian Donner in haar Zelfverwoestingsboek. ‘Dwaasheid, geestdrift, onvoorzichtigheid en niet in de laatste plaats een besef van machteloosheid.’

Tom Grosfeld in Vrij Nederland

Dat is een ontwikkeling die misschien niet eenvoudig te stoppen is, maar wat we in ieder geval zouden kunnen doen, is besluiten het te houden bij één brein: het menselijke. Dat ons brein het soms allemaal niet meer kan verwerken, is een waarschuwing om het rustiger aan te doen, en geen aanmoediging om er een tweede bij te nemen.

Tom Grosfeld in Vrij Nederland

🛒 Koop / bekijk het boek hier op Bol.com

Deze boeken vind je waarschijnlijk ook interessant als je ‘persoonlijk kennismanagement’ interessant vindt:

Wat vond je van deze opzet?

Dit is een nieuwe soort rubriek. Het is een soort 360 ‘Boek van de maand’ + boekweging mashup. Moet ik dit vaker doen? Of op een andere manier? Drop je reply!

Colofon

  • De volgende editie komt wederom uit op de laatste dinsdag van de maand: 28 maart!

  • In deze mails gebruik ik affiliate-links waarmee ik een paar stuivers verdien voor elk boek dat jij koopt.

👋Tot de volgende keer!

Join the conversation

or to participate.