📚 Boekbazen 23

"Dit boek had de meeste impact op mijn carrière"

Lectori salutem!

Dit is de nieuwste editie van Boekbazen. Een beetje anders:

Een ander jasje, maar ook meer boekentips en meer boekentippers!

Veel leesplezier!!

Met in deze editie:

  • "Dit boek had de meeste impact op mijn carrière"

  • Met deze 5 boeken word je miljonair (?)

  • Boekbazen zijn we samen

Er zijn veel boeken over leidinggeven, maar niet hoe je start als leidinggevende. Daar kwam Lennart van der Kraan achter toen hij zelf leidinggevende werd. En hij zag dat bij meer mensen.

Daarom schreef hij het boek Help/Hoera, ik ga leidinggeven!

Boekbazen is nieuwsgierig en vroeg zich af: aan welk boek heeft Lennart zelf veel gehad?

👇

Zo ga je als ondernemer om met moeilijke situaties

Lennart van der Kraan tipt Man's Search for Meaning van Viktor E. Frankl

Lennart van der Kraan tipt Man's Search for Meaning van Viktor E. Frankl

Als ik een boek aanschaf, doe ik altijd research.

De zin van het bestaan (NL) kwam in meerdere lijstjes als zeer indrukwekkend naar voren en dat trok mijn aandacht. Ik las op dat moment veel boeken over persoonlijke ontwikkeling en dit boek paste perfect in dat rijtje.

Het grootste inzicht dat ik uit dit boek heb gehaald, is dat je altijd een keuze hebt – wat er ook gebeurt. Ook al kun je een situatie niet beïnvloeden, je kunt wél besluiten hoe je met die situatie omgaat.

Frankl zat in meerdere concentratiekampen. Al zijn menselijkheid was hem afgenomen. Hij werd vernederd, mishandeld en hij was letterlijk een nummer. Hoe ga je om met een situatie die uitzichtloos lijkt en waarin je leven afhangt van iemand anders?

Het antwoord op die vraag heeft mij geholpen om verantwoordelijkheid te nemen voor mijn eigen gedrag.

ALTIJD.

Het boek heeft daarmee een grote impact gehad op mijn leven.

Dit boek is extra interessant omdat Frankl psychiater was en vanuit deze achtergrond terugkijkt op zijn ervaringen in de concentratiekampen. Je krijgt hierdoor zowel het intense verhaal mee, als de theoretische onderbouwing.

De grote Stephen R. Covey besteedt in zijn wereldwijde bestseller De 7 eigenschappen van effectief leiderschap (NL) niet voor niets aandacht aan de lessen van Frankl. Dan weet je dat je een indrukwekkend boek te pakken hebt.

Dit boek is een absolute aanrader als je een stap vooruit wilt zetten in je persoonlijke ontwikkeling. Het boek helpt je om jezelf verantwoordelijk te maken voor je eigen gedrag en om te gaan met moeilijk situaties. Daar krijg je in je leven als ondernemer en in je persoonlijke leven onherroepelijk mee te maken.

Als het Frankl hielp om te overleven in de meest afschuwelijke omstandigheden, moet je nagaan wat het effect op jouw leven dan kan zijn.

🌍 Interessants van het web

5 boeken die Chris Do van The Futur miljonair maakten

Klinkt heel plat. En is ongetwijfeld goed voor de clicks. Maar de verhalen en boeken zijn interessant!

Non-fictie boeken in video

Gepresenteerd door de auteurs zelf. Een soort Blinkist × Masterclass = LIT Video Books .

Ik zag dit voorbijkomen op Linkedin en het ziet er wel interessant uit, maar niet helemaal mijn format denk ik. Wat jij?

📬 3 Boekentips uit de brievenbus

Boekbazen zijn we samen. Het komende jaar wil ik meer inzetten op 'community', dus als jij een goede boekentip hebt: laat weten welk boek & wat het jou heeft opgeleverd en mail dat gewoon als reactie op deze e-mail!

👇 Deze boekentips kreeg ik op verzoek al binnen!

📕 Getting There - Zoe Segal

Het pad naar succes is kronkelig, dat beschrijven alle geïnterviewden open en eerlijk. De fouten die ze maakten, het geluk van een goede mentor, privé ontwikkelingen en hoe ze keuzes maakten komt naar voren. Het boek is een bundeling van interviews met bijvoorbeeld Warren Buffet, Hans Zimmer, Jeff Koons en Frank Gehry.

Leerzaam, persoonlijk en openhartig, dat maakt het boek anders. En voor mij interessant.

📕 Think Like a Monk - Jay Shetty

Tegenwoordig heeft iedereen maar ‘meer’ nodig. Meer spullen, vakanties, uitgaan, vrienden etc. Ook hebben we overal een mening over, en die willen we erg graag delen.

Voor mij was dit boek een echte eye-opener. Je bent pas echt gelukkig als je goed in je vel zit. Tevreden bent met de dingen die je hebt. Hij laat je zien hoe je anders met je gedachtes moet omgaan. Zelf heb ik een creatief brein die graag alles overdenkt.

Dit boek geeft echt handvatten om je (negatieve) gedachten te trainen naar positief geluk. Je leert dat als je zelf lekker in je vel zit, je niet altijd maar meer nodig hebt.

Ook leer je pas echt gelukkig zijn als je iemand in zijn of haar waarde laat.

Als iemand anders denkt, prima - waarom zou je er wat van zeggen?

Stel, iedereen zou dit boek lezen, dan zou de wereld toch een stuk vriendelijker zijn 😁.

📕 Profit First - Mike Michalowicz / Femke Hogema

Dit boek leert je hoe je jouw inkomsten kunt verdelen over verschillende potjes.

Na het lezen van dit boek heb ik dit direct geïmplementeerd en het is de redding voor mijn bedrijf gebleken. Soms denk ik bij het totaalbedrag op mijn rekening “lekker bezig!”, terwijl als ik dan naar de potjes kijk ik denk “oei, even rustig aan met de uitgaven”.

Zeker toen tijdens Corona opeens al mijn inkomsten kwamen te vervallen (gelukkig maar voor heel kort en was ik al heel snel weer op de rails) was het mijn redding.

Verder nog dit

  • "Dit boek had de meeste impact op mijn carrière" (70x). Josue Valles vroeg aan 70 ‘Linkedin creators’ welk boek het meeste invloed op hun carrière heeft. En waarom. De slideshow met alle 70 boeken vind je hier.

  • Tim Ferriss komt 29 september naar Nederland via Podcast over Media kan je er bij zijn.

  • De 'Managementboek van het jaar' longlist is vandaag bekend gemaakt.

Colofon

Ik stuur je 28 februari de volgende editie van Boekbazen!

(Boekbazen verschijnt dit jaar elke laatste dinsdag van de maand).

Dat je het weet.

Blijf lezen!

Ps. En stuur vooral je eigen boekentips op! Je kan gewoon reageren op deze e-mail! Dus heb je (recent) een boek gelezen dat jou veel heeft opgeleverd: mail!

Pps. Stuur ook gerust je ongevraagde feedback op dit format!

(Of is het nu niet meer ongevraagd? 😉 )

In deze e-mail gebruik ik affiliate-links. Dat betekent dat ik een paar stuivers verdien als jij een boek (of iets anders) koopt via deze mail.

Join the conversation

or to participate.