• Boekbazen
  • Posts
  • 📚 Boekbazen #17 - Eveline Broekhuizen

📚 Boekbazen #17 - Eveline Broekhuizen

👋 Lectori salutem!

Dit is Boekbazen: boekentips van ondernemers.

👇 Met deze keer:

Eveline Broekhuizen is de baas van zichzelf als schrijfcoach.

Ze begeleidt coaches en ervaringsdeskundigen met het schrijven van hun boek en inspireert ondernemers om te schrijven vanuit intuïtie.

💬 Ik geloof dat verhalen het verschil maken. Verhalen inspireren, leren je nieuwe werelden kennen en verhalen helen.

Niet zo gek dus dat het schrijven van een boek een rollercoaster aan emoties teweeg kan brengen. Maar schrijven helpt je ook om te luisteren naar je intuïtie.

Ik vind het geweldig om ondernemers en ervaringsdeskundigen te begeleiden tijdens dit proces. Praktisch, met structuur, storytelling en uitgeefadviezen, maar ook energetisch, want tijdens het schrijven kom je altijd jezelf tegen.

Het schrijven van een boek is een vorm van persoonlijke ontwikkeling en het liefst werk ik ook mee aan boeken over persoonlijke ontwikkeling. Verhalen die het verschil maken en boeken die ertoe doen.

📚 Deze 3 boeken hebben veel impact op mij gehad:

Playing Big - Tara Mohr

🛒 Engels - Nederlands

De eerste keer dat ik dit boek las, ontdekte ik dat er naast de innerlijke criticus – die bij mij als redacteur/corrector flink was ontwikkeld – ook een andere stem is, de stem van je innerlijke wijsheid.

Door hier meer ruimte voor te maken en vaker naar te luisteren, lukt het me steeds beter om mijn verlangen groter te laten zijn dan mijn angst.

Zodat ik het tóch durf:

  • dat kaartendeck maken

  • een boek schrijven én

  • de Playing Big Facilitor’s Training volgen.

Want de tools die Tara gebruikt om je niet langer klein te houden maar je energie te switchen naar playing big, kan ik ook ontzettend goed toepassen in mijn schrijfcoaching.

Inmiddels heb ik de training met succes afgerond en weet ik met welke schrijfsmoesjes jij jezelf tegenhoudt én hoe je met jouw verhaal het verschil maakt.

‘Playing big’ is trouwens ook heel interessant voor ambitieuze vrouwen in loondienst!

Reset je mindset - Daan Jensen

🛒 Nederlands

‘Wat doe ik fout?’ 

Die vraag kreeg Daan Jensen als tennistrainer meerdere keren per dag te horen. De vraag ‘Wat doe ik goed?’ kwam misschien maar twee keer per jaar langs.

Dat zette hem aan het denken: waarom zijn we ze gefocust op wat er fout gaat? En wat zou er gebeuren in de opvoeding, op het werk en in onze relaties als we onze mindset resetten en richten op het positieve? Daan deed uitgebreid onderzoek naar de psychologische achtergronden en deelt die kennis in een heldere, nuchtere stijl, met inspirerende voorbeelden uit de topsport.

Dit boek heeft me er bewust van gemaakt hoe vaak ik let op wat er (nog) niet goed gaat, ook in mijn eigen business. En hoe vaak ik vergeet wat ik in negen jaar ondernemen allemaal bereikt heb.

Nu probeer ik vaker te kijken naar wat er al wel goed gaat en hoe dit nog beter kan. In het woud aan online workshops, e-books, webinars en trainingen, helpt dit me om mijn FOMO te dempen en geeft het me constructieve focus.

Reset je mindset is een fijn basisboek over hoe onze mindset werkt en hoe je je mind kunt trainen.

Als je al veel met mindset en manifesteren bezig bent, ben je misschien al verder. Maar als je merkt dat jij ook nog veel focust op wat er misgaat, dan is dit boek zeker een aanrader.

Noem mijn naam en ik besta - Natasja Geyteman-Bos

🛒 Nederlands

Als je me vraagt welk boek impact heeft gemaakt, dan kan ik Noem mijn naam en ik besta niet overslaan. Dit boek heeft zoveel impact gemaakt voor zoveel levens!

Toen Natasja erachter kwam dat haar doodgeboren dochter Jolie nergens geregistreerd stond in de overheidssystemen, besloot ze het beleid aan de kaak te stellen.

Ze startte een petitie die uiteindelijk tot een wetswijziging leidde, zodat doodgeboren kinderen de erkenning krijgen die zij verdienen. Dit heeft nog steeds een diepe impact op de ouders van de overleden kinderen, maar ook hun broers en zussen en de ambtenaren die zich met deze delicate procedures bezighouden.

Over deze samenwerking tussen burgers en overheid wilde Natasja een boek schrijven. Ze schreef verschillende schrijfcoaches en redacteurs aan. Nadat ik een familieopstelling deed, waarbij ik mijn vrouwenlijn in beeld bracht en verborgen verhalen naar boven kwamen, mailde Natasja mij met de vraag of ik haar met haar boek wilde helpen.

'Ik wist dat ik bij jou moest zijn,' zei ze.

Ik voel me vereerd dat ik aan dit boek heb mogen meewerken. En sindsdien komen er steeds meer mensen op mijn pad die willen schrijven over zulke levensveranderende onderwerpen.

Ik heb van dit boek geleerd dat een verhaal nooit te klein kan zijn. Elk verhaal verdient het om te worden verteld. En soms kan alleen het noemen van een naam al waardevol genoeg zijn.

Het boek van Natasja is ook interessant voor mensen die werken bij de overheid, studenten bestuurskunde en politicologie en burgers die iets willen bewerkstelligen in de politiek.

Epiloog

Een verhaal raakt me pas echt, als je persoonlijk durft te zijn. Als je je kwetsbaar op durft te stellen om je boodschap over de bühne te brengen. Paradoxaal genoeg maak je met dat puur persoonlijke, unieke verhaal dat alleen jij kan vertellen, juist de verbinding met de lezer.

Nu ik zelf een boek schrijf over mijn onvervulde kinderwens, ervaar ik wat dit allemaal in me losmaakt. En hoe waardevol het is om ondanks al die onzekerheden, het elke keer tóch te doen.

Mijn manuscript Zonder verwachting is bijna klaar voor redactie en ik merk nu al hoeveel impact het heeft om open te delen dat zwanger worden voor ons niet vanzelf gaat.

Colofon

  • 🚀 Boekbazen heeft bijna 400 abonnees!

  • 📅 18 Oktober verstuur ik de volgende editie van Boekbazen, met Frank Bruin!

In deze e-mail gebruik ik affiliate-links. Dat betekent dat ik een paar stuivers verdien als jij een boek (of iets anders) koopt via deze mail.

Join the conversation

or to participate.