• Boekbazen
  • Posts
  • 📚 3 Boekentips van Vincent Kouters (Betering)

📚 3 Boekentips van Vincent Kouters (Betering)

Lectori Salutem!

Dit is Boekbazen: boekentips van ondernemers 📚

Met deze keer:

Vincent Kouters

Baas van Betering

Hij deelt zijn persoonlijke lessen over:

  • Wat je op pad helpt als je ploetert met beleggen

  • Het nemen van risico en durven te falen

  • liefde en verlies

👇 show me the money!

👋 Mijn naam is Vincent Kouters. Ik ben journalist en baas van Betering. Dat is mijn nieuwsbrief, waarin ik geld en beleggen simpel maak. Wekelijks doe ik verslag van mijn reis naar financiële onafhankelijkheid.

Nog maar vier jaar geleden was ik een complete leek op het gebied van geldzaken. Ik wist niet eens wat een aandeel was.

Toen ik me erin ging verdiepen, bleek geld een oneindig veel leuker, simpeler en belangrijker onderwerp dan ik ooit dacht.

Ik maak sinds kort ook de podcast Over geld praat je niet met Aaf Brandt Corstius, waarin we geld ook nog eens leuk maken.

👇 Dit zijn 3 boeken die mijn ideeën over geld hebben gevormd

De Amerikaan J.L. Collins is een goeroe. Samen met de Canadees Mr. Money Mustache is hij een voor de voorlopers van de online FIRE-beweging. Dat zijn mensen die financiële onafhankelijkheid nastreven. Niet door zoveel mogelijk geld te verdienen, maar juist door zo duurzaam en bewust mogelijk te leven.

Zijn gelijknamige blog was voor mij al een eye-opener.

Collins schrijft kraakheldere en doodeenvoudig na te leven artikelen. Hij hielp mij op pad, nadat ik al even aan het ploeteren was met beleggen.

🧠 Wat ik ervan leerde:

  • Rijk worden gaat niet over zo veel mogelijk geld vergaren, maar over weten wanneer je genoeg hebt.

  • Vermogen opbouwen is oersimpel: geef minder uit dan je verdient, beleg de rest.

  • Laat de magie van rente-op-rente zijn werk doen op je beleggingen.

Dit is eigenlijk een pleidooi voor het hele oeuvre van Taleb. Ook Misleid door toeval (NL / ENG) en De zwarte zwaan (NL / ENG) las ik met veel plezier.

Taleb is een filosoof, met een achtergrond als beurshandelaar. Veel van zijn ideeën en voorbeelden komen uit de financiële wereld.

Favoriete onderwerpen van hem zijn risico, toeval en onzekerheid en hoe de meeste mensen zich altijd weer totaal laten verrassen door deze krachten. Dat kan ook anders volgens hem.

Hij schrijft boeken vol wonderlijke ideeën en observaties en intellectuele exercities. Af en toe komt hij wat breedsprakig uit de hoek, maar leuk breedsprakig.

Skin in the game (ENG / NL) is een aansporing voor iedereen om gewoon dingen doen, in plaats van er enkel over te praten en na te denken. Als je ‘skin in the game’ hebt, oftewel iets ergens in geïnvesteerd hebt, dan staat er wat op het spel.

Mensen gaan helderder denken als ze skin in the game hebben.

🧠 Wat ik ervan leerde:

  • Neem risico’s, steek je kop uit, durf te falen en accepteer het als je soms domweg gelukkig bent met wat je hebt.

Ten slotte een roman. Maar een korte roman.

Ik lees graag fictie. Met 128 pagina’s is Verdriet is het ding met veren een kostbaar kleinood dat ik regelmatig herlees. Ik lees fictie voor de afleiding, het escapisme, het kijkje in een andere wereld.

Dit boek lees ik steeds weer opnieuw, vanwege de meeslepende weergave van liefde en verlies en hoe beide elkaar kunnen versterken en om te beseffen dat mensen sterker zijn dan we vaak denken.

Het gaat over een vader en zijn twee jonge zoontjes die op een dag worden geconfronteerd met de plotselinge dood van hun echtgenote en moeder.

Dan dringt Kraai hun huis binnen. De vogel kondigt aan bij hen te zullen blijven tot ze hem niet meer nodig hebben. Wat volgt is een emotionele, heftige maar ook heel grappige tijd van rouw en herinneringen.

‘We missen onze moeder, we houden van onze vader, we zwaaien naar kraaien. Zo vreemd is dat niet.’

🧠 Wat ik ervan leerde:

  • Iedereen rouwt op zijn of haar eigen manier.

  • Alles wat absurd is, is tegelijk ook volkomen normaal.

Epiloog

Ik lees fictie en non-fictie door elkaar. Volgens mij zijn beide even belangrijk.

Non-fictie voor inspiratie, persoonlijke ontwikkeling en om te blijven leren over de rare, rare wereld, waarin we leven.

Fictie lees ik om geraakt te worden. Om te lezen over angsten, liefde, schaamte en andere emoties. En ook voor de esthetische ervaring. Om verrast te worden door de schoonheid een schrijfstijl. Om het sprongetje dat je hart soms maakt, als je een prachtige zin leest.

Zonder lezen geen leven.

Colofon

  • 📅 21 Augustus verstuur ik de volgende editie van Boekbazen, met Robert Hoekstra van Brandmerck!

In deze e-mail gebruik ik affiliate-links. Dat betekent dat ik een paar stuivers verdien als jij een boek (of iets anders) koopt via deze mail.

Join the conversation

or to participate.