• Boekbazen
  • Posts
  • 📚 3 Boekentips van Romy Chatrou - van der Sande (TextVast)

📚 3 Boekentips van Romy Chatrou - van der Sande (TextVast)

Lectori Salutem!

Dit is Boekbazen: boekentips van ondernemers 📚

Met deze keer:

Romy Chatrou - van der Sande

Baas van TextVast.

Zij deelt haar lessen over:

  • Omgaan met verschillende typen mensen.

  • Kwetsbaar durven zijn op je werk.

  • Hoe je goed schrijft.

👇 Let’s go!

Wat is TextVast?

💬 TextVast is een tekst- en communicatiebureau.

Onze specialiteit: ons inleven in de doelgroep.

We schrijven niet alleen zelf teksten, maar coachen ook door middel van schrijfworkshops en de activiteit Magazines Maken.

Je maakt dan in één dag met een team een magazine.

Welke boeken hebben veel impact op je gehad?

TextVast bestond lange tijd uit ‘Koen en Romy’: zakelijk en privé partners in crime.

Maar sinds ruim drie jaar is TextVast meer dan dat.

We hebben een team(pje). Superleuk, leerzaam en inspirerend. Een stap die ik niet had willen missen. Maar soms ook wel behoorlijk pittig. Die overstap van ‘ik doe het lekker allemaal zelf op mijn eigen manier’, naar: dit doen we samen. Je komt er dan meer dan eens achter hoe verschillend mensen werken.

DISC van A tot Z werkte heel verhelderend voor mij.

DISC deelt mensen in in verschillende types (gekoppeld aan een kleur).

Zo ben ik rood: extravert en doelgericht. Maar lang niet iedereen rent net als ik als een dolle op een doel af. En dat is maar goed ook.

Door dit boek heb ik meer inzicht gekregen in de krachten van verschillende types mensen en hoe je die talenten kunt inzetten voor het beste resultaat.

De Kracht van Kwetsbaarheid is een mooi boek voor perfectionisten.

Bij TextVast werken we zoals gezegd pas een paar jaar met een team. En we weten dus ook echt niet bij alles ‘hoe het werkt’.

Het is een beetje vallen en opstaan.

  • Vergaderen of juist niet?

  • Thuiswerken of juist niet?

  • Hoe halen we het beste uit onszelf en elkaar?

Ik vind het heel belangrijk om te laten zien dat ik het echt niet altijd weet. En af en toe keihard lachen om je eigen fouten is heerlijk.

Ik vind het essentieel dat je op je werk niet met een ‘masker op’ gaat zitten, maar jezelf durft te zijn.

Schrijf eens even normaal joh! is het boek dat ik zelf had willen schrijven 😉

  • Heerlijke vlotte zinnen

  • concrete schrijftips

  • en knipogen tussendoor.

Ik vind het leuk om schrijfworkshops te geven en om elke keer weer vernieuwende (en goede!) tips te kunnen delen. Daarom lees ik graag vakliteratuur.

Dit boek had ik binnen no time uit.

Fijnste tip?

‘Schrijven is praten op papier’.

Als we de pen (of veel vaker het toetsenbord) erbij pakken, worden we vaak vreselijk formeel. Nergens voor nodig!

Epiloog

Ik vreet letters en houd het echt niet alleen bij managementboeken.

Ik ben ook dol op non-fictie (beste boek dit jaar gelezen: Ik ben er niet- Lize Spit).

En ook tijdschriften gaan nooit ongelezen de papierbak in.

Ik merk dat ik af en toe veel van een genre lees. Zo ben ik nu ineens helemaal into de wandelboeken.

Ook qua managementboeken ga ik van het één naar het ander. Als ik na een hoofdstuk niet gegrepen ben door een boek, stop ik met lezen. Het moet wel leuk blijven!

En ik wissel zwaardere boeken af met luchtig leeswerk (zoals thrillers).

Colofon

In deze e-mail gebruik ik affiliate-links. Dat betekent dat ik een paar stuivers verdien als jij een boek (of iets anders) koopt via deze mail.

🧠 Lessen uit boeken

Ik ben aan het experimenteren met slideshows: 1 korte les uit een boek. Ik ben benieuwd wat jij er van vindt!

Vind je het leuk of juist niet?

Check het hier 👇

Hoe onderscheid je je bedrijf of aanbod als je niet uniek bent? 👉 Door deze marketingtruc!

Join the conversation

or to participate.