• Boekbazen
  • Posts
  • πŸ“š 3 Boekentips van Robert Hoekstra (Brandmerck)

πŸ“š 3 Boekentips van Robert Hoekstra (Brandmerck)

πŸ‘‹ Lectori salutem!

Dit is Boekbazen: boekentips van ondernemers.

Het format is deze keer een beetje anders, zodat je de tips beter kunt scannen. Scheelt tijd. Hoop ik... πŸ˜‰

πŸ‘‡ Met deze keer dus:

Robert is met zijn broer de baas van Brandmerck.

En er werken daar zelfs nog 2 andere broers. Bro... 🀯

Hij woont samen met zijn vrouw, zoontje, hond en konijn in Friesland. Werkte een tijdje in Amsterdam, maar keerde als echte Fries toch weer terug.

Brandmerck is een online marketing bureau dat bedrijven (in het MKB) online goed vindbaar en zichtbaar maakt. Dat doen ze met:

  • Content Marketing

  • Google Ads

  • Social Ads

  • & SEO

Zodat bedrijven de juiste branding, bezoekers, aanvragen en omzet krijgen.

Hij leest graag boeken over persoonlijke ontwikkeling en over managementconcepten. Zodat hij ze kan toepassen op zijn werk.

πŸ‘‡ Deze 3 boeken hebben veel impact op hem gehad

Think and Grow Rich - Napoleon Hill

πŸ›’Β Engels - Nederlands

Ik ben in contact gekomen met Think and Grow Rich door de vertaling van Michael Pilarczyck.

Dat waren mijn eerste stappen in de wereld van persoonlijke ontwikkeling.

De titel klinkt alsof het boek vooral over geld gaat, maar het gaat veel meer over persoonlijke groei.

Door dit boek ben ik in gaan zien dat een mens (dus ook ik) tot veel meer in staat is dan hij zelf in eerste instantie denkt. Hierdoor ben ik gaan nadenken over mijn ambities.

Ik besprak dit samen met mijn broer (en inmiddels compagnon) en daardoor zijn we hier samen aan gaan werken. Dat was ook het zaadje voor Brandmerck.

  • Voor dit boek dacht ik niet na over mijn ambities.

  • Wat ik zelf anders zou kunnen doen om meer te bereiken.

Ik leefde mijn leven en was daar tevreden mee.

Ik richtte me vooral op de dingen die ik op dat moment leuk vond.

  • Ik dacht niet na over mijn toekomst

  • Of dingen die ik nu zou kunnen doen voor later profijt.

Voor Think and Grow Rich dacht ik dat grote successen vooral voor anderen weggelegd waren.Β 

Dat mensen succes vooral behaalden met:

  • Veel talent

  • Hard werken

  • En soms wat geluk.

En dat het maar voor weinigen was weggelegd. En zeker niet voor 'de gewone mensen'.

πŸ“– Wanneer lezen?

Dit boek is interessant voor mensen die de eerste stappen zetten op het gebied van persoonlijke ontwikkeling.

  • Je gaat nadenken over de mogelijkheden die je zelf hebt.

  • Wat je hiervoor moet doen of laten.

  • En hoe je dit kunt bereiken.

Het boek staat vol met verhalen en niet met alleen theorie. En opende voor mij ook de wereld naar spiritualiteit.

Scaling Up - Verne Harnish

πŸ›’Β Engels - Nederlands

Toen Brandmerck groeide liepen we tegen verschillende problemen aan. Daarom zochten we een goede methode om stabiel te groeien.

Mede door de methode uit Scaling Up hebben we een mooie groei kunnen maken.

Alle aspecten die met groei te maken hebben komen namelijk aan bod:

  • Uitvoering

  • Strategie

  • Mensen

  • Geld

We zijn hier stap-voor-stap mee aan de slag gegaan. Γ‰n het geeft ook een goed raamwerk voor het juiste meeting-ritme. Zodat je de Scaling Up-methode echt gaat integreren in je werkwijze.

Dit is bij ons uitstekend gelukt en we hebben er elke dag nog veel plezier van!

Dit vergaderritme is echt de hartslag van ons bedrijf geworden:

  • Een Daily 'stand up' (via Slack)

  • Een Digitale Weekly

  • En fysieke Monthlies & Quarterlies

Voordat ik Scaling up las was ik vooral bezig met de persoonlijke ontwikkeling van iedereen binnen het bedrijf. Waarbij die ontwikkeling uiteindelijk tot gezamenlijk succes moest leiden.

Daardoor lag de focus heel erg op persoonlijke ontwikkeling, maar minder op de ontwikkeling van het bedrijf. Door Scaling Up is mijn manier van werken echt anders geworden.

Voor dit boek dacht ik dat alléén mensen het verschil konden maken.

Daar ben ik ook nog steeds van overtuigd. Maar ik besef nu dat de juiste aanpak ervoor zorgt dat mensen echt kunnen excelleren.

Door Scaling Up ben ik mij meer gaan verdiepen in methodieken, theorieΓ«n en aanpakken.

Zodat we met Brandmerck:

  • De juiste stip op de horizon hebben.

  • En ook weten met welke stappen we we daar komen.

πŸ“– Wanneer lezen?

Dit boek is vooral interessant voor bedrijfseigenaren.

Waarbij het niet uitmaakt:

  • Hoe groot.

  • Of klein je bent.

  • En in welke fase je zit.

Dit boek kan echt van toegevoegde waarde zijn als je jouw bedrijf wilt laten groeien. Het geeft duidelijke & praktische handvatten. Door deze stapsgewijs te integreren in je werkwijze bent je in staat om op een gedegen manier te groeien.

De Vijfde Discipline - Peter Senge

πŸ›’Β Engels - Nederlands

De Vijfde discipline brengt 3 dingen echt samen:

  • persoonlijke ontwikkeling

  • teamontwikkeling

  • en bedrijfsontwikkeling

Dit boek heeft mij nog veel dieper laten nadenken over Brandmerck. Ik ben het echt gaan zien als iets unieks.

Eerst zag ik Brandmerck als een plek waar mensen met een gezamenlijk doel samenwerkten om dat te bereiken. Dit boek heeft mij het inzicht gegeven dat een bedrijf ook een organisme is.

Dat een bedrijf zelf in staat is om zich te ontwikkelen of een bepaalde richting op te gaan. Zonder dat je dit eigenlijk door hebt.

Het ultieme doel is: een lerende organisatie dit zichzelf blijft ontwikkelen.

Voor dit boek zag ik de ontwikkeling van het bedrijf en de ontwikkeling van mensen nog als twee losstaande dingen. Waarbij het belangrijk is dat je met beide actief bezig bent. En dat ze elkaar ook nodig hebben.

Maar ik zag nog niet hoe dat precies aan elkaar gelinkt is. En dat je als bedrijf ook kan leren.

Voordat ik dit boek las dacht ik nog simpel over ontwikkelen. Waarbij het heel veel manieren zijn om te ontwikkelen. Waarbij ik niet in de verschillende aspecten die daadwerkelijk verdiepingsslag maakte.

Door de vijf disciplines:

  1. persoonlijk meesterschap

  2. mentale modellen

  3. gedeelde visie

  4. teamleren en

  5. systeemdenken

... ben ik gaan inzien dat ontwikkeling in alle vormen heel veel lagen heeft.

Dat het een hele opgave is om dit door de vijf disciplines allemaal met elkaar te verbinden. Maar als dat lukt... dan kan je veel meer bereiken dan dat je voor je kunt zien.

πŸ“– Wanneer lezen?

Dit boek is voor mensen die bewust bezig zijn met de ontwikkelingen binnen hun bedrijf. Voor werknemers en eigenaren. Het is wel een boek voor de wat grotere bedrijven.

Wil je echte verdieping in de ontwikkeling van een team of bedrijf dan is dit een boek dat echt het verschil kan maken.

Dit boek lees je niet maar dit gebruik je als studieboek.

Epiloog

Door het lezen van boeken heb ik inzichten gekregen die ik anders nooit zou krijgen. Je kan leren van de besten in hun vak. Door te lezen kan ik me dingen echt eigen maken en ook toepassen.

Later kreeg ik dit inzicht:

Ik lees niet om het lezen, maar om er echt iets mee te doen.

Daardoor ben ik minder boeken gaan lezen. Maar ik merk wel veel meer resultaat. Omdat ik tijdens het lezen al heel bewust nadenk over hoe ik het ga toepassen in de praktijk.

Colofon

  • πŸš€ Boekbazen heeft al 387 abonnees! Heel erg bedankt voor je vertrouwen!

  • πŸ“…Β 4 september verstuur ik de volgende editie van Boekbazen, met Digna Brand!

In deze e-mail gebruik ik affiliate-links. Dat betekent dat ik een paar stuivers verdien als jij een boek (of iets anders) koopt via deze mail.ο»Ώ

πŸ“š Nog meer boekentips

Deze boeken werden getipt op Linkedin:

Boek over welzijn & geestelijke gezondheid van Bonobos-baas Andy Dunn.

πŸ“• Leestip: Rocket Fuel

Waarom de beste bedrijven zowel een Visionair en een Integrator hebben.

Wat is jouw leestip voor mij? πŸ‘‡... 12 comments on LinkedIn

"Beleggers en #Boeken", dat is de zomerserie die we vandaag zijn gestart op Investment Officer NL. Dat was op initiatief van collega's Max Severijns en...

De 10 beste boeken + lessen volgens Miles McNair (Business & Marketing)

Deze 7 boeken kunnen je marketing een boost gaan geven.

Dit is de lijstπŸ‘‡

Thinking Fast & Slow

Influence

Hooked

The Tipping Point

Building a Story ... 15 comments on LinkedIn

Getipt door Jan Visser πŸ‘‡

What are you reading this summer?

Discover more: http://ow.ly/O7gz50KiO8Y... 245 comments on LinkedIn

Heb je zelf een boekentip?

πŸ‘‡ Heb je zelf een goede boekentip? Reageer op deze e-mail! Ik lees alles!

  • πŸ’ͺ Is er een boek dat het afgelopen jaar veel impact heeft gehad?

  • πŸ“š Wil je meer boekentips van anderen zien?

  • 🌞 Las je op vakantie een goed boek?

Laat het me weten!

Join the conversation

or to participate.