• Boekbazen
  • Posts
  • 📚 3 Boekentips van Renske Holwerda

📚 3 Boekentips van Renske Holwerda

Lectori Salutem!

Dit is de derde editie van Boekbazen: boekentips van ondernemers.

Met deze keer, de eerste abonnee van Boekbazen: Renske Holwerda 👇

Ik ben Renske Holwerda, de groene copywriter. Als baas van Renske Holwerda Content & Copy schrijf ik webteksten, blogposts en whitepapers over cleantech, ecologisch bouwen en de circulaire economie.

Ik lees bij vlagen veel en in deze editie van Boekbazen deel ik 3 boeken die écht impact op me hebben gemaakt. Ik herlees ze van tijd tot tijd, citeer eruit als ik slim wil overkomen op LinkedIn en geef regelmatig een exemplaar cadeau aan anderen.

Welke boeken hebben veel impact op je gehad?

Grip van Rick Pastoor werd me in 2020 getipt door een andere ondernemer en ik heb het sindsdien meermaals gelezen en er dingen uit toegepast. Het is niet het eerste boek over productiviteit dat ik heb gelezen, maar wat mij betreft wel het meest praktisch toepasbare.

Ik heb van dit boek bijvoorbeeld geleerd dat je je agenda niet moet volplannen met urgente taken, maar ook tijd moet reserveren voor dingen die niet urgent zijn, maar wel belangrijk. Dingen die je bedrijf op de langere termijn verder brengen.

Andere dingen die ik sinds het lezen van dit boek doe:

  • Kwartaaldoelen stellen. Een kwartaal is precies lang genoeg om dingen gedaan te krijgen en kort genoeg om overzichtelijk te blijven. Als je een jaardoel stelt en je ligt niet op schema, kun je denken: ‘laat maar, volgend jaar beter’, maar met kwartaaldoelen kun je elk kwartaal opnieuw beginnen.

  • Weekreviews. Ook doe ik elke week een weekreview, waarin ik terugblik op de afgelopen week en vooruitkijk naar de komende week. En het fijne is: waar ik mijn doelen voorheen opschreef en er de rest van het jaar niet meer naar keek, heb ik ze nu continu in mijn achterhoofd zitten.

Iedereen die echt serieus vooruit wil komen in z’n leven zou met dit boek aan de slag moeten gaan.

Oké, Hell Yeah or No en Anything You Want van Derek Sivers zijn stiekem twee boeken, maar omdat ze van dezelfde auteur zijn, tel ik ze toch als één 😉 Dit zijn denk ik wel de boeken waaruit ik het vaakst citeer. Ook pak ik ze er regelmatig bij als ik me weer eens overweldigd voel door alle keuzes die je kunt maken als ondernemer.

Enkele quotes die me erg aanspreken:

Anything You Want:

“Are you helping people? Are they happy? Are you happy? Are you profitable? Isn’t that enough?”

Deze quote helpt me altijd weer terug te keren naar de basis.

“Never forget that you can make your role anything you want it to be. Anything you hate to do, someone else loves. So find that person and let her do it.”

Iets wat jij niet leuk vindt, vindt iemand anders wel leuk. Dus besteed die vervelende klussen gewoon uit. Zelf word ik hier ook steeds beter in.

Hell Yeah or No

“When you make a business, you get to make a little universe where you control all the laws. This is your utopia.”

Ik bepaal wat ik nodig heb om mijn beste werk te kunnen doen voor klanten en houd daaraan vast. Ik ben bijvoorbeeld niet beschikbaar voor meetings in de ochtend, want dan ben ik het meest productief.

“Learning without doing is wasted.”

Guilty! Tegenwoordig probeer ik wat ik lees vaker toe te passen.

“If you’re not saying ‘Hell yeah!’ about something, say ‘no’.”

Voorheen ging ik regelmatig de mist in door ja te zeggen tegen opdrachten waar ik helemaal niet enthousiast van werd. Nu zeg ik ja als ik direct enthousiasme voel, ook als ik het een beetje spannend vind.

“Our actions reveal our true values.”

Niet wat je zegt, maar wat je doet laat zien wat écht belangrijk voor je is. “Ik ga…” betekent niks.

Je doet iets, of je doet iets niet. Zo simpel is het.

Toen ik net met mijn bedrijf was gestart, vond ik het heel lastig om contentideeën te bedenken voor mezelf en voor klanten. Ik deelde veel oppervlakkige tips en afbeeldingen met quotes, maar dat was precies wat anderen ook al deden en het voelde dus erg ongeïnspireerd.

Maar toen kwam ik in 2018 They Ask, You Answer van Marcus Sheridan tegen, in een periode dat ik boeken over contentmarketing verslond in de hoop dat ik iets tegen zou komen waar ik echt iets mee kon.

Ik herinner me nog goed dat ik het tijdens een workation in Valencia heb verslonden en dacht: dit is het, dit is hoe je aan effectieve contentmarketing moet doen. Je moet alle vragen die je klanten hebben zo eerlijk en volledig mogelijk beantwoorden in je content, en deze content vervolgens inzetten in het salesproces.

Dankzij dit boek heb ik nu een bewezen framework dat ik kan gebruiken met klanten en dat is zowel voor mezelf als voor mijn klanten erg fijn.

Epiloog

Lange tijd was ik een notoire veellezer, die vooral zo veel mogelijk boeken van haar lijstje probeerde te strepen. Maar ik merkte daardoor ook dat ik maar weinig onthield van de boeken die ik las. Daarom lees ik tegenwoordig minder, maar probeer ik wel meer toe te passen van wat ik lees.

Colofon

  • 📬 Heb je een e-mail naar me gestuurd en geen reactie gehad? Dat kan kloppen. Niet alle e-mails zijn naar mij doorgestuurd. Ik heb het antwoord-e-mailadres aangepast. Zou je het nog een keer kunnen sturen als je geen reactie hebt gehad? Excuses...

  • 💬 Dit is de 3e editie van ‘Boekbazen’, ik ben nog een beetje op zoek naar een goede vorm. Laat weten wat je van dit format vindt: wat is goed? Wat kan beter? Je kan gewoon reageren op deze e-mail. Ik lees alles!

  • 📅 21 Maart verstuur ik de volgende editie van Boekbazen met de auteur van 'Wat een baas!'.

  • Ben je nog niet geabonneerd en wil je niets missen? Schrijf je in! 👇

ps. Wat zijn must-reads voor ondernemers?

Oké, jouw beurt. Wat is volgens jou de must-read voor ondernemers? Deel het in de reacties van onderstaande Linkedin-post. 👇

Samen kunnen we een mooie lijst maken!

Dít boek moet elke ondernemer lezen: "Iedereen die echt serieus vooruit wil komen in z’n leven zou met dit boek aan de slag moeten gaan." In de 3e ...

In deze e-mail gebruik ik affiliate-links. Dat betekent dat ik een paar stuivers verdien als jij een boek (of iets anders) koopt via deze mail.

Join the conversation

or to participate.