• Boekbazen
  • Posts
  • 📚 3 Boekentips van Ralf Fleuren ...en meer

📚 3 Boekentips van Ralf Fleuren ...en meer

Naast geld verdienen ook maatschappelijke impact maken

📚 Lectori salutem!

👋 Welkom bij een nieuwe editie van Boekbazen - boekentips van ondernemers.

Met in deze editie:

  • 3 Boekentips van Ralf Fleuren

  • Boekentips uit de vorige edities van Boekbazen

📚 3 Boekentips van Ralf Fleuren

Ralf Fleuren

Ralf is baas van Bliqsem & auteur van 📕 Pitchen met Power.

Hey Ralf, wat is Bliqsem?

💬 Bliqsem is een trainingsbureau voor ondernemende en communicatieve vaardigheden. Zoals pitchen en netwerken. Ik ben nu 10 jaar trainer.

Deze 3 boeken hebben veel impact op mij gehad:

De Ondernemersmythe - Michael Gerber

Toen ik in 2013 fulltime zelfstandig ondernemer werd ging ik vooral klanten helpen om geld te verdienen. Ik had marketingskills en had ervaring als docent en ik zocht klussen die daarbij pasten.

Ik was niet echt bezig met de ontwikkeling van mijn bedrijf, ik wilde gewoon werken voor geld. Later ontdekte ik dat je méér kunt bereiken als je ook AAN je onderneming werkt.

Het boek E-myth beschrijft dat je drie rollen kunt hebben als zelfstandige:

  • Uitvoerder / vakman

  • Ondernemer &

  • Manager

Ik ontdekte in de jaren daarna dat ik ondernemen erg leuk vind. En startte verschillende nieuwe dingen op samen met anderen.

Managen vind ik minder leuk, dat heb ik ook geleerd.

Grip - Rick Pastoor

Als zelfstandige werd ik steeds drukker en daardoor ook chaotischer.

Ik werkte altijd al met een agenda maar die stroomde steeds veel te snel vol. Halverwege de werkdag was mijn energie op en had ik nog niet de belangrijkste dingen gedaan.

Grip leert je prioriteiten te stellen en dat in een oersimpel systeem om te zetten.

Het boek is erg fijn geschreven, lekker concreet met lijstjes. Een boek om bij de hand te hebben en regelmatig eens in te kijken.

Echt een aanrader!

IMPACT - Matthijs Bobeldijk

Matthijs schreef een praktisch boek om je businessmodel meer betekenis te geven dan alleen geld verdienen.

“Werken met de Purpose Case zorgt voor een geheel nieuwe manier van ondernemen, waarbij waardecreatie voor je bedrijf én de maatschappij centraal staat.”

Een heel actueel onderwerp waarmee ondernemen veel leuker wordt. Het boek is heel visueel en bevat veel prikkelende vragen en opdrachten. Het inspireert je om anders te denken en te doen en dat ook echt in jouw praktijk te gaan brengen.

Geschikt voor ondernemers die naast geld verdienen ook maatschappelijke impact willen maken.

Epiloog

Boeken zijn erg belangrijk in mijn persoonlijke en professionele ontwikkeling. Boeken vind ik nog steeds de fijnste manier om vol aandacht kennis tot me te nemen, geïnspireerd te raken of concreet problemen op te lossen.

Dat ik zelf nu een boek heb geschreven is erg gaaf. Ik heb 10 jaar aan de ontwikkeling van mijn pitchtraining gewerkt en al die ervaringen, materialen en technieken samengevat in een boek. Het is een praktisch toepasbaar boek met een eenvoudige methodiek die iedereen kan toepassen.

Voor elk probleem is er een boek, en als dat niet het geval is, schrijf er dan zelf een. Op die manier los je je probleem ook op!

📚 Boekentips uit de vorige edities van Boekbazen

Dit is nog een ‘work in progress’. Maar ik ben al wel heel tevreden over het resultaat! 😁

Boekbazen boekentips in Notion

  • Ik heb samenvattingen door Notion-AI laten schrijven (dat gaat nog niet altijd goed)

  • Nog niet alle tips zijn toegevoegd (dan zie je ‘untitled’).

  • Maar launch before you’re ready hé 😉

Het idee van Boekbazen (en dit overzicht) is dat je alleen boeken ziet die getipt worden. Boeken waar iemand al echt iets aan heeft gehad. Boeken die de moeite van het lezen waard zijn.

En niet alleen tips van 1 winkel, uitgeverij of auteur. Maar gewoon overal vandaan. Onafhankelijk.

Ik denk dat je alleen op deze manier een goed boekentip-systeem kan maken.

En natuurlijk vind ik het leuk als je een boek bestelt via een Boekbazen-linkje (dan krijg ik een paar stuivers), maar dat is ook niet een helemaal rond business-model 😉

Mocht je Boekbazen willen supporten: Stuur me een Tikkie!

Dan vermeld ik je naam in de volgende editie van Boekbazen als supporter!

( dit is vooral een experiment om te kijken of mensen dit überhaupt doen )

Colofon

👋 Bedankt voor het lezen! Boekbazen heeft een zomerstop: de volgende editie krijg je op de laatste dinsdag van september: 26 september.

In deze e-mail gebruik ik affiliate-links. Dat betekent dat ik een paar stuivers verdien als jij een boek (of iets anders) koopt via deze mail.

Join the conversation

or to participate.