• Boekbazen
  • Posts
  • 📚 3 Boekentips van Nick Janssen

📚 3 Boekentips van Nick Janssen

Zo neem je tijd voor belangrijke in plaats van urgente dingen

📚 Lectori salutem!

👋 Welkom bij een nieuwe editie van Boekbazen - boekentips van ondernemers!

Weejoo! Nick Janssen is de Boekbaas van november!

Lees zijn 3 boekentips 👇

Maar ook:

  • Waarom steken we altijd onze kop in het zand bij een crisis?

  • Wat werkt wel en niet bij productiviteitsboeken?

  • Dé oplossing als je geen tijd hebt om te lezen

Nick Janssen

Nick Janssen is Lead Design & Marketing bij Linku en deelt vaak boekentips en -lessen op Linkedin.

Vandaar dat ik hem vroeg:

Nick, welke 3 boeken hebben veel impact op je gehad?

📕 Ego is the Enemy - Ryan Holiday

Mijn reis van een ambitieus en egogedreven starter tot een bewuste professional is onlosmakelijk verbonden met 📕Ego is the Enemy.

Als broekie droomde ik groot: van een Audi Q7 als eerste auto tot een glansrijke carrière die me van N.E.C. naar Google zou leiden.

De realiteit? Ik erfde de Mitsubishi Spacestar uit 1999 van mijn oma en werk nu met heel veel plezier bij Linku—het grootste digitale bureau van mijn geboortestad Nijmegen. Én het is slechts 10 minuten fietsen van mijn huis.

Dit contrast tussen droom en werkelijkheid werd het begin van een nieuw bewustzijn, versterkt door de inzichten van Ryan Holiday.

Mijn gedachten waren een spiegel van mijn ego: zelfverzekerd, ambitieus en gefocust op persoonlijke glorie. Ik geloofde dat succes een direct gevolg was van mijn ambitie en dat mijn droomcarrière binnen handbereik lag, als ik er maar hard genoeg voor werkte.

Die droom heb ik na mijn jaren bij PSV bewust gewijzigd naar een baan dichtbij huis. En bij twee ondernemers met wie ik al jaren bevriend was.

Ik betitel mezelf tegenwoordig als ‘de eeuwige leerling’. Een echte leerling is als een spons. Hij zuigt alles om zich heen op, filtert het en houdt vast wat hij kan. Een echte leerling is ook zijn eigen leraar en zijn eigen criticus. Er is daarbij geen ruimte voor ego. Een van de waardevolle lessen uit het boek.

Dit boek is een must-read voor iedereen in de stadia van streven, succes of falen. In essentie, voor ons allemaal.

Het is vooral relevant voor ondernemers en professionals die zich in een overgangsfase bevinden, waarbij de balans tussen ambitie en nederigheid gezocht wordt. Het is een gids voor degenen die de rem van hun groei willen halen, zonder verstrikt te raken in de valkuilen van het ego.

📕 The Infinite Game - Simon Sinek

In 2019 zegde ik mijn baan bij PSV op. Ik verliet een commercieel gedreven organisatie om meer betekenis te vinden in mijn werk. Ik wilde een bijdrage leveren aan Nederlandse bedrijven, om hen te ondersteunen in het focussen op wat voor hen belangrijk is. Deze zoektocht naar betekenis en impact vond ik in mijn rol bij Linku. 📕The Infinite Game van Simon Sinek gaf mijn nieuwe koers richting. Met lessen over leiderschap, je inzetten voor een goede zaak en de kracht van een oneindige mindset.

Mijn denkwijze was voorheen beperkt tot de conventionele zakelijke 'spelregels' – duidelijke doelen, deadlines en concrete resultaten. Ik zag niet in hoe een oneindige mindset – het nastreven van een groter doel en voortdurende persoonlijke ontwikkeling – een diepere, meer betekenisvolle impact op mijn werk en omgeving kon hebben.

De manier hoe ik leiding geef aan mijn team is gevormd door dit boek: ‘prestaties verhogen door vertrouwen’. Altijd een sfeer creëren waarin teamleden informatie durven te delen, fouten bespreekbaar maken en elkaar steunen en helpen. Een enorm belangrijk fundament voor succes in wat je doet: werkgeluk.

The Infinite Game is een openbaring voor leiders die verder willen kijken dan alleen winst en verlies. Ben je op zoek naar een duidelijkere rol in de maatschappij? Zowel in je eigen leven als in de wereld om je heen? Lees dan dít boek van Simon Sinek.

📕 The One Thing - Gary Keller

📕The One Thing heeft mij een eenvoudige kijk op denken over werk gegeven. ‘Het is maar werk’, zeg ik tegen mezelf en anderen om druk van de ketel te halen. Toon Gerbrands bracht me een andere uitspraak bij, die ik niet vaak genoeg kan herhalen: ‘Nee zeggen tegen de ander, is ja zeggen tegen jezelf’.

Boeken zoals 📕Getting Things Done, 📕Grip en 📕Eat That Frog brachten me vooral tips over hoe je veel dingen tegelijk kunt doen. Of overzicht kunt houden. The One Thing van Gary Keller leerde mij iets belangrijkers: focus op één ding dat echt telt. Het boek zegt dat niet alles wat snel moet, ook echt belangrijk is. Dit idee komt ook terug in de Eisenhower Matrix. Dat model laat zien dat sommige dingen wel belangrijk zijn, maar niet altijd urgent zijn.

Voordat ik dit boek las, probeerde ik altijd veel dingen tegelijk te doen en maakte het niet uit hoe lang mijn werkdag duurde. Nu weet ik dat het niet gaat om hoeveel dingen je doet, maar om het focussen op wat echt belangrijk is. En dat kan met de allerbelangrijkste zin uit het boek:

“Wat is hét ene ding dat je vandaag kan doen, zodat al het andere makkelijker of onnodig wordt?”

Gary Keller

Wat is nu echt belangrijk? Voel je je vaak overweldigd door alle dringende, maar misschien niet zo belangrijke zaken? Als dit bekend klinkt, dan kan dit boek je echt helpen. In plaats van te vertrouwen op pure discipline, laat dit boek zien hoe je krachtige gewoontes creëert.

Epiloog

Mijn benadering van boeken is praktisch en doelgericht. Na elk boek onderneem ik minimaal één actie.

Of het nu gaat om het aanpassen van een strategie, het verbeteren van een proces, of het versterken van een relatie. Geleerde lessen direct toepassen in de praktijk én opslaan in 📚 mijn digitale bibliotheek in Notion. Waardoor ik snel toegang heb tot waardevolle inzichten.

De meest terugkerende thema’s: gedragspsychologie en persoonlijke ontwikkeling. Deze onderwerpen helpen me effectiever te reageren op uitdagingen en kansen.

Je kunt 100.000 boeken lezen, maar je leert door te doen. In drie woorden zou je deze filosofie kunnen samenvatten als:
Lezen. Begrijpen. Handelen.

Nick Janssen

Deze 3 boeken vind je misschien ook interessant

Deze boekentips zag ik afgelopen maand voorbij komen:

Waarom steken we bij naderend onheil onze kop in het zand? Vraagt Christ Coolen zich af op Linkedin: we willen koste wat kost negatieve emotie vermijden.

Maar dat is op lange termijn toch helemaal niet handig?

Bol: Engels

“Rekenkunde is niemands moedertaal, hoogstens een tweede taal die je formeel hebt geleerd. Hoe meer we de boodschap zonder getallen kunnen overbrengen in iemands moedertaal, hoe beter.” En zo doe je dat. (via Rob Meesen).
Chip Heath schreef eerder ‘Made to Stick’ met z’n broeder.

“Stop met Feedback. Stop met Brainstorms. Puntige statements van Adam Grant in zijn nieuwe boek. Maar als je doorleest denk je meteen: hij heeft WEL gelijk.“

( via Hans Janssen’s top5 tips uit dit boek )

Bol: Engels

Jouw boekentip in de volgende editie van Boekbazen? Schrijf op Linkedin een boekentip en tag #boekbazen!

Epiloog

Ali heeft 107 boeken gelezen over productiviteit en vertelt je wat werkt:

  • Blinkist (samenvattingen van boeken) heeft een Black Friday actie: 75% korting op een jaarabonnement ($20). Ideaal als je geen tijd hebt om te lezen, maar wel de kennis wil. Actie is t/m donderdag 30 november.

  • Heb je Spotify-premium? Dan kan je binnenkort ‘gratis’ 15 uur per maand naar audiobooks luisteren (er draait nu een test in Australië en de UK).

In de volgende editie:

👋 Bedankt voor het lezen! De volgende editie van Boekbazen verstuur ik op 26 december. En staat vol met🎄Winterleestips!

Heb jij nog een boekentip voor de Kerstvakantie?

👇

( Als ik je tip gebruik vermeld ik sowieso je naam + een linkje naar je Linkedin! )

In deze e-mail gebruik ik affiliate-links. Dat betekent dat ik een paar stuivers verdien als jij een boek (of iets anders) koopt via deze mail.

Join the conversation

or to participate.