• Boekbazen
  • Posts
  • 📚 3 Boekentips van Marthe Walter

📚 3 Boekentips van Marthe Walter

Lectori Salutem!

Dit is Boekbazen: boekentips van ondernemers 📚

Met deze keer:

Marthe Walter

Marthe is baas van Marthe Maakt en auteur van Wat een baas. Een boek met een bazentitel. Dus dat lijkt sowieso een goede match voor Boekbazen 😉

Ze is een 'multi-passionate' die trainingen geeft, boeken schrijft, schrijvers en ondernemers coacht én mensen leert salsadansen. En dat allemaal onder hetzelfde KVK-nummer 🤯

Voor ‘Wat een baas’ interviewde ze 50 ondernemers om daarmee de eerlijke ‘bijsluiter’ te schrijven voor zelfstandig ondernemerschap.

Welke boeken hebben veel impact op je gehad?

Als kennis macht is, is leren een superkracht.

Jim Kwik schreef met Limitless de gebruikershandleiding van het brein. Door je brein beter te begrijpen, kun je de baas worden over jouw brein.

Dit boek leert je o.a.

  • Hoe je kunt snellezen

  • Hoe je dingen beter kunt onthouden

  • Hoe technologie het brein beïnvloedt

  • Hoe je je brein hiertegen kunt beschermen

Een van de belangrijkste termen die ik leerde uit dit boek is digitale dementie en het principe use it or lose it.

Er zijn een hele hoop vaardigheden die we onszelf afleren door het uit te besteden aan technologie. Navigeren is daar een goed voorbeeld van, maar ook smart homes, waarbij je niet eens zelf het licht aan en uit hoeft te schakelen.

Verbindingen in het brein die je regelmatig gebruikt worden sterker, alles wat je niet gebruikt verdwijnt.

Door dit boek ben ik bewuster van wat ik wel en niet doe. En wat daar op lange termijn de gevolgen van zijn.

Ik gebruikte altijd standaard mijn navigatie voor een klein ritje. Maar nu durf ik meer op mijn richtingsgevoel te vertrouwen en logisch na te denken over hoe ik van A naar B kom.

Ik dacht dat er zoiets was als een goed geheugen of een slecht geheugen…

Dat is niet waar.

Je hebt een getraind geheugen of een ongetraind geheugen. Je voornemen dat je iets wilt onthouden, kan je bijvoorbeeld al helpen om dat daadwerkelijk te doen.

Dit boek is voor iedereen die meer wil leren en/of lezen en die daar nu nog geen tijd voor denkt te hebben.

Doordat dit boek je leert snellezen kan je meer lezen dan eerst. En je leert ook nog eens wat je leest beter te onthouden!

Nuttig voor ondernemers die nieuwe dingen willen leren.

Game Changers van Dave Asprey is een van de meest leerzame boeken die ik ooit las. En het is een grote inspiratie geweest voor mijn eigen boek ‘Wat een baas’.

Ik hou ontzettend van boeken met interviews als bron. Zo’n boek - ik kan het weten 😉 - zit namelijk vol kennis. Je kunt in korte tijd de cherry-picking doen van urenlang onderzoek. Fascinerend vind ik dat!

Daarbij sluit Asprey ieder hoofdstuk af met lees-, luister- en kijktips.

De informatie in het boek is kort en krachtig en als je je wilt verdiepen dan kun je zelf op pad. Dat vind ik een leuke methode om te leren.

Dit is het eerste boek dat ik las over biohacking. Biohacking is een soort doe-het-zelf-biologie, waar je door kleine veranderingen of interventies jouw levensstijl en algehele gezondheid kunt verbeteren.

Het boek vertelt je over de hacks die je kunt doen als leider. En dus ook als ondernemer.

Na het lezen van dit boek ben ik me gaan verdiepen in slaap en wilskracht. Twee dingen waar ik voorheen niet veel vanaf wist.

Een van de belangrijkste dingen die ik leerde uit dit boek is dat wilskracht een spier is, en een spier kun je trainen. Als je wilt weten hoe je dat doet dan moet je natuurlijk dit boek lezen.

Ook leerde ik dat je elke dag opstaat met een beslissing-budget. En dat je gedurende de dag steeds slechtere besluiten neemt.

Dat is ook de reden dat Steve Jobs en Mark Zuckerberg elke dag zo’n beetje dezelfde outfit dragen. Dat helpt ze om hun beslissing-budget te bewaren voor zaken die écht belangrijk zijn.

Dit boek is interessant voor iedereen die het leuk vindt en de moed heeft om te experimenteren met hun levensstijl. Je kunt hier als ondernemer veel profijt uit halen, maar ook als niet-ondernemer kun je veel leren van dit boek!

Originals is ook een van de boeken die me inspireerde tot het schrijven van ‘Wat een baas’. Adam Grant laat door middel van verschillende voorbeelden zien dat succesvolle mensen en ‘originals’ niet zo anders zijn als ‘de gemiddelde mens’.

De meeste mensen

  • worden niet wakker met een geniaal idee

  • worden niet geboren met de ‘blueprint’ voor succes

Ze werken er heel hard voor.

De letterlijke betekenis van het woord entrepeneur is drager van risico. Door de vele verhalen uit dit boek wordt het makkelijker om risico’s te nemen.

Voor dit boek bleef ik vaak te lang met een idee in mijn hoofd zitten. Ik durf het nu veel sneller te pitchen én te ditchen wanneer ik voel dat het idee toch niet zo geweldig is als dat ik dacht. Ik weet nu dat succes vaak niet in het eerste idee zit.

Ik dacht dat succes een kwestie van geluk of geweldige genen was. Originals laat zien dat dit niet zo is.

  • Picasso maakte naar schatting 1800 schilderijen, 1200 sculpturen, 2800 keramieken en 12000 tekeningen om te komen tot het kleinere en succesvolle repertoire waar je hem vandaag de dag van kent.

  • Einstein veranderde de wereld van wetenschap met zijn 2 papers over relativiteitstheorie, maar hoeveel weet je van zijn 248 andere papers?

  • Edison vroeg 1093 patenten aan, waarvan er slechts 6 of 7 daadwerkelijk de wereld veranderden.

En dat zijn slechts enkele voorbeelden van originele denkers.

Dit boek is interessant voor iedere ondernemer die (nieuwe) producten of diensten lanceert.

Epiloog

Today a reader, tomorrow a leader.

Dit is een quote van Margaret Fuller, waar ik me erg in kan vinden. Als je altijd vanuit dezelfde invalshoek kijkt dan leer je nooit iets nieuws.

Lezen is een geweldig instrument om je horizon te verbreden. Daarnaast geloof ik dat inspiratie de beste motivatie is. Een boek kan je inspireren om anders over dingen te denken, zelfs als je het gruwelijk oneens bent met de inhoud van een boek.

Een boek brengt je, als het op het juiste moment komt, in beweging en dat vind ik fantastisch!

Colofon

  • 💬 Laat weten wat je van Boekbazen vindt: wat is goed? Wat kan beter? Je kan gewoon reageren op deze e-mail. Ik lees alles!

  • 📅 4 April verstuur ik de volgende editie van Boekbazen.

  • Ben jij nog niet geabonneerd en wil je de volgende Boekbazen niet missen? Schrijf je direct in! 👇

Ps. Wil je zelf ook een keer Boekbaas zijn? Meld je aan via dit formulier!

In deze e-mail gebruik ik affiliate-links. Dat betekent dat ik een paar stuivers verdien als jij een boek (of iets anders) koopt via deze mail.

Join the conversation

or to participate.