• Boekbazen
  • Posts
  • πŸ“š 3 Boekentips van Leen de Bruyne - Mei 2024

πŸ“š 3 Boekentips van Leen de Bruyne - Mei 2024

Denk ook aan je mentale gezondheid!

πŸ“š Lectori salutem!

πŸ‘‹ Welkom bij een nieuwe editie van Boekbazen - boekentips van ondernemers!

Leen de Bruyne is de Boekbaas van april!

Lees zijn 3 boekentips πŸ‘‡

Maar ook:

  • 😑 21% btw, een waardeloos idee

  • πŸ“‘ Boekenradar - 3 korte boekentips in 3 regels

  • πŸ† Win een jaar lang gratis boeksamenvattingen van Flitsboek

Het moet niet veel gekker worden!

En dat wordt het met deze Boekbaas ook niet. πŸ™ƒ

Leen de Bruyne

Leen de Bruyne is Scale-up Entrepreneur en Founding Partner @ Living Hope VC. En auteur van het boek πŸ“• Een start-up bouwen zonder gek te worden. Verhalen over hoe je mentaal gezond blijft als founder. Leen leest iedere week een boek en dat al zijn leven lang, sinds groep 3.

Leen, welke 3 boeken hebben veel impact op je gehad? πŸ’¬

πŸ“• Lees dit als je impact wil maken in de maatschappij

πŸ‡³πŸ‡±

Recent las ik het boek πŸ“• Geld, geloof en goede vrienden van Laura van Hasselt.

Ik kwam het boek ergens op LinkedIn tegen en besloot het te bestellen.

Het boek vertelt het levensverhaal van Piet van Eeghen. Een doopsgezinde ondernemer, die door zijn geloofsrichting eigenlijk een beetje buiten de elite-boot leek te vallen.

Piet had een goedlopend handelsbedrijf, maar zijn meeste energie stak hij in het verbeteren van zijn stad, Amsterdam. Via burgerinitiatieven bouwde hij de eerste professionele ziekenhuizen, stichtte hij wooncorporaties, en droeg hij bij aan de bouw van het Stedelijk en het Rijksmuseum en het Vondelpark.

Piet is een zeer inspirerend voorbeeld, hoe je je als ondernemer kan inzetten voor je stad en de maatschappij. Alle ondernemers die iets met impact willen, zouden dit wel mogen lezen.

πŸ“• Over de oorsprong van β€˜de economie’

πŸ‡³πŸ‡±

Wie fundamenteler wil nadenken over wat economie is, waar het vandaan komt en wat alternatieven zijn voor koud Angelsaksisch marktdenken, raad ik het boek aan πŸ“• De economie van goed en kwaad van TomΓ‘Ε‘ SedlΓ‘cek.

Wie dit leest gaat begrijpen dat economie niet alleen gaat over vraag en aanbod en dat de homo economicus misschien wel minder statisch is (als hij al bestaat) dan we denken.

De schrijver neemt ons mee op reis en vindt economie in mythen, religie, theologie, filosofie, psychologie, literatuur en film.

Hij kijkt naar het Gilgamesj-epos en het Oude Testament en naar het ontstaan van het christendom, naar zowel Descartes als Adam Smith en de consumptiedrang van de Fight Club.

Een intrigerend boek!

πŸ“• Dit boek kan je aan werkelijk iedereen cadeau geven

πŸ‡³πŸ‡±

πŸ“• Eindelijk thuis van Henri Nouwen is een wereldwijde bestseller en een must-read in een wereld in crisis, voor mensen die herkenning zoeken in het universele verhaal van de Terugkeer van de verloren zoon, uitgebeeld door het schilderij van Rembrandt.

Nouwen is een meester in je meenemen op een existentiΓ«le reis naar binnen, waar het duister kan zijn en de chaos kan heersen. Hij laat ook zien hoe je jezelf kan hervinden en hoe onvoorwaardelijke liefde eruit kan zien.

Nouwen rekent af met drie vergissingen van het ego:

  • Je bent wat je kan

  • Je bent wat je hebt en

  • Je bent wat andere mensen over je zeggen.

Zijn boodschap: je bent geliefd. Dit boek kan je werkelijk aan iedereen cadeau geven, en mijn aanbeveling is om eerst jezelf te schenken.

Epiloog

Ik heb hier drie boeken genoemd, maar ik had er ook driehonderd kunnen noemen.

Lezen helpt mij als ondernemer en als mens om mezelf te blijven verbreden en nieuwe perspectieven te ontwikkelen.

Ik geloof in het motto van Immanuel Kant β€˜Sapere Aude’, ofwel Durf te denken. Alles mag gedacht worden. Dit doe je niet alleen voor jezelf vind ik, maar ook uit respect voor de wereld om je heen. Het is onze plicht die beter te leren begrijpen.

Als ik naar een land reis, probeer ik tegenwoordig iets te lezen van een schrijver uit dat land. Dat geeft al zo’n andere reiservaring.

En als het gaat om de levensreis, citeer ik graag Fjodor Dovstejevski:

❝

The mystery of human existence is not staying alive, but in finding something to live for.

Fjodor Dovstejevski

Epiloog

  • πŸ“ˆ In het coalitie-akkoord staan plannen om de BTW op boeken te verhogen van 9% naar 21%. Voor ondernemers maakt dat mss weinig uit, maar het is wel een extra drempel om te (gaan) lezen. Er is een petitie tegen die verhoging gestart die al meer dan 108.000 keer is getekend.

  • πŸ“‘Boekenradar - mijn nieuwe expiriment: πŸ“‘ Boekenradar. Een Linkedin-nieuwsbrief met elke week 3 korte boekentips in ongeveer 3 regels. Je kan de nieuwsbrief volgen via Linkedin.

πŸ“š Win een jaar gratis Flitsboek!

Met Flitsboek begrijp je boeken binnen 20 minuten.

Dus als je wel veel boeken wilt lezen, maar niet altijd tijd hebt is dit een goede oplossing!

In samenwerking met Flitsboek geven we 1 jaar Flitsboek gratis weg!

Wil jij dat ☝️ winnen?

Reageer voor 1 juni 2024 op deze e-mail met:

FLITSBOEK

De volgende editie:

πŸ‘‹ Bedankt voor het lezen!

Het is al bijna weer zomervakantie (alleen het weer werkt nog niet echt mee). Dus is het weer tijd voor de 🌞Boekentips voor de zomer-editie van Boekbazen!

Ik mail je nog hoe je jouw boekentips kunt doorgeven! Tot snel!

De volgende editie van Boekbazen verstuur ik op 25 juni!

In deze e-mail gebruik ik affiliate-links. Dat betekent dat ik een paar stuivers verdien als jij een boek (of iets anders) koopt via deze mail.ο»Ώ

Reply

or to participate.