• Boekbazen
  • Posts
  • πŸ“š 3 Boekentips van Kristian Esser

πŸ“š 3 Boekentips van Kristian Esser

En de laatste editie van Boekbazen...

πŸ“š Lectori salutem!

πŸ‘‹ Welkom bij de laatste editie van Boekbazen - boekentips van ondernemers!

Met deze keer:

Kristian Esser

Kristian Esser is baas van Local Minds. Waarmee hij je helpt om slimmer digitaal samen te werken.

Ook is hij auteur van πŸ“• Waar is je online kantoor? Een boek dat verder gaat dan tips. En verkent hoe je een online kantoor kunt maken.

Kristian, welke 3 boeken hebben veel impact op je gehad? πŸ’¬

πŸ“• De Grens van de Mens

πŸ‡³πŸ‡±

Peter Paul Verbeek is filosoof en richt zijn aandacht op de ethische kant van technologie.

Dit boek heeft mij inzicht gegeven over hoe invasief technologie kan zijn, en hoe verleidelijk het is om dezelfde technologie te gebruiken om onszelf te verbeteren.

Maar zoals de titel zegt, moeten we reflecteren over de ethische grens. De inzichten uit het boek neem ik nog steeds mee wanneer ik na moet denken over processen die te maken hebben met digitale samenwerking. Dit boek was zelfs de start van wat ik tot op de dag van vandaag doe.

Kort gezegd: waar blijven we mens en waar worden we een beetje cyborgs.

Interessant voor iedereen die beslissingen neemt over de inzet van technologie. Het maakt niet uit of je nu arts, sportcoach of manager bent.

Iedereen die antwoorden wil over de grote vragen van de digitale transitie. Iedereen die de rol van technologie in ons leven accepteert en op zoek is naar de juiste balans.

πŸ“• Building a Second Brain

πŸ‡³πŸ‡±

We nemen dagelijks vijf keer zoveel informatie tot ons als in 1985. We verspillen 76 uur per jaar aan het zoeken en niet vinden van de juiste informatie. De juiste kennis zo snel mogelijk terugvinden kan cruciaal zijn voor verschillende beroepsgroepen. Dit vraagt om een nieuwe aanpak en dit boek heeft me geholpen met het vinden van een antwoord.

De mooiste ontdekking? Ik heb moeten nadenken over hoe ik denk, maar er zijn nog veel meer pareltjes in het boek.

Interessant voor voor alle kenniswerkers, maar ook voor wie slimmer dit nieuwe informatietijdperk aan wil gaan. Wie Persoonlijk KennisManagement (PKM) toepast voor zichzelf, zal zien dat het organiseren van kennis in een team en in het bedrijf noodzakelijk is om wendbaar te blijven.

Dat is waarschijnlijk de belangrijkste eigenschap voor de komende decennia!

πŸ“• Subconscious Impact

πŸ‡³πŸ‡±

Gebeurt het weleens dat je vastloopt in een gesprek? Komt het voor dat je in een project niet in staat bent om collega's mee te krijgen? Zie je hoeveel moeite mensen hebben om met je te willen veranderen?

Ik was me hier niet altijd bewust van: dat slimmer vragen stellen en hierdoor beter te verbinden, doorslaggevend is voor betere samenwerking.

Interessant voor iedereen. Gesprekken voeren we met ouders, met kinderen, met vrienden en collega's. Het is zeer interessant voor teamleiders en wanneer het gelezen wordt vanuit de optiek van digitale samenwerking, geeft het enorm veel kennis die je kunt toepassen in de samenwerking op afstand. Ik heb er enorm veel van geleerd.

Epiloog

Ik ben dyslectisch en lees niet voor de ontspanning. Ik lees om te leren. Dat betekent dat voorheen boeken uit mijn boekenkast mijn kennisbank waren.

Dat zijn ze nog steeds, maar nu ik PKM toepas (zie mijn tip over Building a Second Brain) digitaliseer ik de delen die voor mij belangrijk zijn om ervoor te zorgen dat ik de informatie op verschillende momenten en in verschillende situaties kan benaderen.

Dit heeft mij zoveel gebracht.

En om een klein geheim te verklappen... Taylor Swift werkt ook zo.

Dit was de laatste editie van Boekbazen

Ik ga verder met een boekentips-nieuwsbrief op Linkedin.

Daar blijf je boekentips van ondernemers (en ondernemende mensen) krijgen. Maar ook tips over nieuwe boeken en bepaalde thema’s. Ik ga iig weer een beetje experimenteren met de inhoud πŸ˜‰

Ik zou het leuk vinden als je meeverhuist!

In deze e-mail gebruik ik affiliate-links. Dat betekent dat ik een paar stuivers verdien als jij een boek (of iets anders) koopt via deze mail.ο»Ώ

Reply

or to participate.