• Boekbazen
  • Posts
  • 📚 3 Boekentips van Korné Pot (Libero Aankoop)

📚 3 Boekentips van Korné Pot (Libero Aankoop)

Lectori Salutem!

Dit is Boekbazen: boekentips van ondernemers 📚

Met deze keer:

Korné Pot

baas van Libero Aankoop

Hij deelt zijn lessen over:

  • Mensen een kans geven

  • Geluk, falen & zelfinzicht

  • Feilbaar denken & marketing

👇 Daar gaan we weder!

Wat is Libero Aankoop?

💬 Ik merkte dat je je bij het kopen van huis te maken hebt met een verkoopmakelaar (die niet jouw belangen als koper dient), een hypotheekadviseur, maar niemand die jou helpt om te zorgen dat de grootste uitgave van je leven een beetje goed zal zijn.

Makelaars bieden wel een aankooptraject, maar dat bood niet de meerwaarde die ik graag zou willen.

Bij Libero Aankoop richten we ons puur op het aankopen van jouw volgende woning, op een manier waar ik zelf - en blijkbaar ook een groot gedeelte van de woningkopers in Nederland - gelukkig van wordt.

📚 Deze 3 boeken hebben veel impact gehad

Dit boek is niet echt een ondernemersboek, maar wel het boek dat ik vaakst weggeef. Ik denk dat ik het al meer dan 20 keer cadeau heb gedaan...

Niemandsland is gebaseerd op het levensverhaal van een kind dat zich jarenlang bevindt in het 'niemandsland' van allerlei jeugdzorg-instanties.

Het boek is meeslepend en indringend. Geen ander boek wist mij zo vaak te raken. Het is ook niet voor niets de enige roman die ik in mijn persoonlijke top 10 heb (ik lees voornamelijk non-fictie).

Waarom ik dit boek hier noem? Omdat het mij als ondernemer heeft gevormd 👇

Het boek beschrijft perfect de problematiek van de jeugdzorg: iedereen handelt vanuit de beste intenties, maar het totaalresultaat valt behoorlijk tegen...

Het boek gaat over een jongetje: Justus. Justus' moeder overlijdt, waardoor hij bij zijn oma gaat wonen. Als zijn oma te oud wordt komt Justus in het jeugdzorg-circuit terecht.

Het boek is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. En en daardoor erg geloofwaardig. En voor mij ook erg herkenbaar:

Door mijn christelijke achtergrond en door het principe dat je hoort bij te dragen hebben we ons ooit - naar voorbeeld van mijn vrouw haar ouders - aangemeld voor pleegzorg.

Ons eerste pleegkind heeft 3 jaar bij ons gewoond. En ons huidige pleegkind woont sinds begin 2015 bij ons. Ik vind dit een mooie manier om bij te dragen. En ik doe mijn best om anderen hier ook enthousiast voor te maken of te laten zien wat pleegzorg voor ons betekent.

Wat ik heel gaaf aan dit boek vind is de nuance: je ziet heel erg dat iedereen vanuit zijn eigen achtergrond voor 100 % zijn best doet, maar dat het totaal toch behoorlijk ruk is en dat zo’n kind daar de dupe van wordt.

Dit boek helpt me om de nuance te begrijpen en begrip te krijgen voor mensen met minder kansen.

Juist hierdoor vind ik het gaaf om bijvoorbeeld pleegkinderen op te nemen of bijvoorbeeld in mijn bedrijf mensen een kans te geven die niet zo snel kansen krijgen.

Dus ondanks dat Niemandsland geen ondernemersboek is, vormt het mij als ondernemer wel.

Shoe Dog geef ik ook vaak weg. Waarom?

De meeste (auto)-biografieën

  • zijn ongegeneerde persoonsverheerlijking

  • vergeten de rol van 'survivorship bias'

  • vergeten de rol van geluk

Maar Shoe Dog is dat niet. Shoe Dog is het verhaal van Phil Knight over het ontstaan en de groei van Nike. En het leest heerlijk weg.

Ik vind het sterk dat er erg veel aandacht voor de rol van toeval is. Een voorbeeld: de naam Nike werd op het allerlaatste moment verzonnen. En Phil vond de naam niet heel erg goed.

De rol van falen. Voorbeeld: de verhouding tussen Phil en zijn 1e werknemer was ronduit slecht, ze communiceerden per brief, maar Phil stopte op een gegeven moment met het lezen van die brieven omdat hij er gek van werd.

En zelfinzicht: door de groei van Nike heeft Phil het grootste deel van zijn leven té veel tijd voor zijn bedrijf en té weinig tijd voor zijn gezin gemaakt.

Dit laatste wordt pijnlijk duidelijk als Phil het boek afsluit met het verhaal over zijn zoon die overlijdt na een duikongeluk.

Ik vind dit met afstand de beste autobiografie die er is, juist door de aandacht voor geluk, eigen falen en zelfinzicht.

Ik probeer na het lezen van dit boek ook meer aandacht voor geluk, eigen falen en zelfinzicht te hebben. Daarnaast maak ik er echt prioriteit van om - bijvoorbeeld door accountability - tijd voor mijn gezin te maken.

Ik denk dat dit boek voor iedereen interessant is, omdat het zo lekker leest en omdat de inzichten van Phil breed toepasbaar zijn.

Ik stel in sollicitaties vaak de vraag: "Over welke belangrijke waarheid zijn maar weinig mensen het met je eens?"

Het is merkwaardig dat veel sollicitanten dit een erg lastig te beantwoorden vraag vinden, alsof ze nergens een eigen, unieke mening in hebben.

Heel soms stelt iemand dezelfde vraag aan mij. Ik denk dan als eerst aan de inhoud van Ons Feilbare Denken.

De gangbare opvatting is dat we als mensen rationeel denken en handelen. Ons Feilbare Denken laat zien (en daar wordt ongeveer in 50 % van de boeken die ik lees geciteerd of naar verwezen) dat je als mens helemaal niet rationeel denkt en dat er allerlei denkfouten optreden.

Hoewel dit boek behoorlijk dik is, staat het vol met interessante voorbeelden en onderzoeken, waaruit blijkt dat we als mens vallen voor allerlei verschillende biases.

Ik ben mijn eigen denken en oordelen door dit boek anders gaan bekijken. Doordat ik mens ben maak ik regelmatig denkfouten. Dat probeer ik te ondervangen. Een van de methodes die daar vrij goed voor werkt is accountability.

Daarnaast biedt dit boek hele relevante inzichten in hoe je marketing moet optuigen. Mensen kopen zelden rationeel, een denkfout die ook veel gemaakt wordt.

Ons Feilbare Denken is een pittig boek, de minst leesbare van mijn top 3, maar er wordt niet voor niets zo massaal naar verwezen!

Epiloog

Ik moet bij het selecteren van 3 boeken aan de uitspraak van Blaise Nkufo denken toen hem bij zijn afscheid bij FC Twente gevraagd werd naar zijn mooiste goal.

Blaise zei met zijn voor hem typisch filosofische toontje:

“Een spits vragen naar zijn mooiste goal, is als vragen aan een vader welk kind hij het mooiste vind, daar valt geen keuze in te maken”.

Ik zou het liefst een top 10 - of beter nog - top 25 willen aanleveren. Er zijn zoveel boeken die me waardevolle inzichten of ideeën hebben opgeleverd.

Ik krijg daarom ook vaak de vraag: hoe kan het dat jij zoveel boeken kan lezen? Ik doe dat niet heel bewust, maar omdat het zo vaak gevraagd wordt:

Hier mijn 5 tips: 👇

1. Ik probeer altijd een boek bij me te hebben, zodat ik een boek kan lezen als ik even niets te doen heb. Vind ik ontspannend. En het levert me meer op dom scrollen op mijn telefoon.

Als ik in de wachtkamer van de tandarts zit, laat ik mijn telefoon (vaak) in mijn broekzak en pak ik een boek. Op deze manier kom ik vaak aan lezen toe.

Ga maar eens na hoeveel tijd je op je telefoon zit per week. Apple-gebruikers: check je schermtijd maar eens. 😉

2. Ik lees boeken op de 'groep-3-manier'. Dat wil zeggen met een wit a4’tje 2 maal dubbel gevouwen. Dat blaadje hou ik exact onder de regel die ik lees. Hierdoor ben ik veel sneller gaan lezen.

3. Sowieso kan ik sneller lezen doordat ik veel meer ben gaan lezen. Hierdoor lees ik nu ongeveer op ‘denksnelheid’, waardoor ik nauwelijks meer afleidende gedachten heb. Hoe zit dit? De theorie is als volgt: Je denkt ongeveer in 600 woorden per minuut. Op het moment dat jij bijvoorbeeld 200 woorden per minuut leest, zullen je hersenen zich vervelen, want ze hebben 400 woorden per minuut over. Ze gaan dus aan vanalles denken. Op het moment dat je richting de 600 woorden per minuut gaat lezen, dan is er bijna geen ruimte voor afleiding meer. Snellezen helpt bij mij dus voor het beter begrijpen van een tekst.

4. Ik heb ooit gehoord dat je moe wordt als je kin teveel naar je borst zit. De meeste mensen houden een boek dusdanig laag dat ze hun kin naar hun borst bewegen. Ik heb mezelf aangeleerd om het boek dusdanig hoog te houden dat ik er niet moe van wordt.

5. Ik heb een account op Goodreads waar ik precies kan bijhouden welke boeken ik gelezen heb. Dit zie ik ook van anderen, wat stimulerend en inspirerend werkt.

Colofon

In deze e-mail gebruik ik affiliate-links. Dat betekent dat ik een paar stuivers verdien als jij een boek (of iets anders) koopt via deze mail.

📰🌞 19 juni: extra editie Boekbazen!

Op 19 juni komt er een extra editie van Boekbazen met zomerboekentips!

Er zijn al heel wat suggesties binnengekomen, maar hoe meer hoe beter 👇

☀ Jouw boekentips gezocht! 👇

Ik ben van plan een editie van Boekbazen te maken met héél veel boekentips voor de zomer.

Daarom aan jou de vraag:

Welk... 30 comments on LinkedIn

Join the conversation

or to participate.