• Boekbazen
  • Posts
  • 📚 3 Boekentips van Jessica Kelder (Tekstbureau Trefpunt)

📚 3 Boekentips van Jessica Kelder (Tekstbureau Trefpunt)

Lectori Salutem!

Dit is Boekbazen: boekentips van ondernemers 📚

Met deze keer:

Jessica Kelder

Zij deelt haar lessen over:

  • Je financiĂ«n onder controle krijgen

  • Wat stoppen met Netflixen met ondernemen te maken heeft

  • Hoe je de overstap maakt van je vak uitoefenen naar ondernemen.

👇 Lees het!

Wat is Tekstbureau Trefpunt?

Als zzp’er help ik andere zzp’ers en kleine ondernemers aan content die net even buiten de lijntjes kleurt.

Het leven is al serieus genoeg om óók nog eens saaie content te produceren. Je kunt me bellen voor:

  • Websiteteksten

  • Blogs

  • LinkedIn


 of iets anders waar je een enthousiaste tekst voor wil.

En als ik in die tekst ook nog eens een grapje mag maken, ben ik helemaal in m’n element. (En jij ook: want opvallende content levert klanten op.)

Ik ben Tekstbureau Trefpunt gestart omdat ik vond dat contentmarketing wel wat opgevrolijkt mocht worden.

Weinig originele LinkedIn-posts? Niet bij mij. Websites vol lege termen als ‘kwaliteit’, ‘betrouwbaar’ en ‘op maat gemaakt’? Schrijf ik niet. Blogs die net zo goed op de website van je concurrent hadden kunnen staan? Nope.

In plaats daarvan maak ik van contentmarketing een feest. Zodat je verrast, opvalt Ă©n plezier hebt. Aan mij de taak om die manier van contentmarketing de wereld in te slingeren.

Dat is wat ik doe als tekstschrijver.

Daarnaast heb ik vorig jaar iets heel tofs toegevoegd aan mijn aanbod om deze boodschap nog sterker uit te kunnen dragen!

Namelijk een cursus over LinkedIn voor zzp’ers. Hiermee is er eindelijk een laagdrempelig aanbod over wat jij als zzp’er met LinkedIn kan, waarin je leert hoe je op een leuke, prettige Ă©n effectieve manier aanwezig kunt zijn op het platform. DĂĄĂĄr heb je namelijk wat aan.

Mag je van jezelf zeggen dat je daar trots op bent?

Wel toch?

Deze 3 boeken hebben veel impact gehad 👇

Het is ergens ironisch dat ik het meest commerciële boek in dit rijtje bovenaan heb gezet. Ironisch, omdat ik mezelf toen ik ging ondernemen totaal niet commercieel vond. Sterker nog, dat hele financiële en commerciële is zelfs de reden geweest dat ik 2 jaar langer dan goed voor me was heb gewacht om voor mezelf te beginnen.

Laat me je even mee terugnemen naar mijn eerste jaar als zzp’er.

Ken je ‘computer says no’ van Little Britain? Nou, zo ging de eerste aangifte van de inkomstenbelasting die ik als ondernemer deed. Tot die tijd hield ik mijn eigen administratie bij in een Excel. Dacht ik wel te kunnen. Totdat ik die aangifte in moest vullen en ik telkens een foutmelding kreeg dat de cijfers niet goed bij elkaar optelden. Na een kleine zes uur van mijn leven verspild te hebben om dit probleem niet opgelost te krijgen, nam ik een boekhouder in de arm, koos ik een boekhoudprogramma en besloot ik dat het tijd was om meer grip te krijgen op mijn financiĂ«n.

En zo kwam Profit First (NL) in mijn leven.

Een boek met de titel profit first doet je vermoeden dat dit boek gaat over zoveel mogelijk winst maken. Maar in mijn ogen gaat het eigenlijk over een financieel gezond bedrijf hebben, waarin je kosten overeenkomen met je omzet, je bedrijf voor je werkt en je grip hebt op je financiën.

Klinkt saai?

Dan moet je weten dat de eerste zin van het boek “Ik ben een sukkel.” is. Michalowicz maakt het invoelbaar en inzichtelijk wat er gebeurt met je bedrijf als je geen grip op je financiĂ«n hebt en bekent daarbij gaandeweg dat ook hij diep op de bodem heeft gezeten.

Niks zo heerlijk als gedeelde smart.

Maar na gedeelde smart, komt ook een systeem dat werkt. Had ik aan het begin nog Ă©Ă©n rekening waar alles op gebeurde, sinds ik ‘profit first’ werk, heb ik er maar liefst 6.

  • Eentje waarop alle ontvangsten binnenkomen

  • Eentje waar ik alle kosten van betaal

  • Een voor mijn eigen salaris

En 3 spaarrekeningen:

  • een btw-rekening,

  • een winst-rekening (profit first!)

  • een rekening voor de belastingen

Sinds ik zo werk weet ik precies hoeveel financiële ruimte ik wel of niet heb.

Om investeringen te doen, om boeken aan te schaffen (yes!) of om kieskeurig te worden in welk werk ik aanneem. Het is één van de inzichten uit dit boek die me grip hebben gegeven op mijn financiën.

En dat geeft rust.

Je staat nooit meer voor verrassingen, bent met meer plezier aan het werk omdat je weet dat je basis op orde is en gooit geen geld meer weg naar dingen die niet nodig zijn.

Dus, zelfs als cijfers je benauwen, je jezelf niet commercieel vindt en je het liefst nooit over je boekhouding nadenkt, is dit een dikke aanrader om in je boekenkast te hebben staan. Het maakt ondernemen echt leuker!

O mijn god, dit doe ik ook.

Dat was de gedachte toen Hardy me met The Compound Effect (ENG) een flinke spiegel voorhield over hoeveel verantwoordelijkheid ik nou eigenlijk nam voor mijn eigen leven.

Wij ondernemers houden ervan om de regie te hebben. Om te bepalen wat we willen bereiken en vervolgens strategieën en plannen te bedenken om daar te komen. We nemen een actieve houding aan voor het bereiken van onze doelen. Daar ben ik van overtuigd. En toch maken we het veel te ingewikkeld over hoe we daar komen. We zetten het grote geschut in en vergeten dat de werkelijke kracht zit in onze kleine gewoontes.

Die, opgestapeld over langere tijd, krachtiger zijn dan welk Groots Plan dan ook.

Voordat je nu denkt: pffff weer een boek dat zegt dat ik een mooier mens word als ik om 06:00 opsta en een half uur mediteer voordat de kinderen wakker worden, lees nog even door.

Want Hardy is allesbehalve zweverig of goeroe-achtig.

In tegenstelling, hij zet zich af tegen hypes als manifesteren, FIRE of 12-urige werkweken. Hij vertelt je het eerlijke verhaal: iets bereiken vraagt inzet. Maar die maakt hij dan weer toegankelijk, laagdrempelig en haalbaar en de resultaten zijn- ik durf het bijna niet te zeggen- levensveranderend.

Ik zal het even concreet voor je maken:

Door dit boek ben ik gestopt met series kijken op Netflix.

Oh, wat is het niet-cool om dit te zeggen en oh, wat zal er bij een hoop van jullie nu weerstand ontstaan.

Maar blijf nog even bij me.

Ik zal het toelichten:

Voordat ik dit boek las, keek ik namelijk erg veel series. Ik zei altijd: ja, maar dat is ontspanning. En tot op zekere hoogte is dat ook zo. Ze zijn grappig, creatief, helpen me even in een andere wereld te duiken en mijn eigen ‘zorgen’ te vergeten.

Maar het probleem was dat ik niet zo goed maat kon houden.

Ik keek er te veel achter elkaar en ging daardoor te laat naar bed. Ik zette ze op elk ‘dood’ moment aan (soms zelfs als lunchpauze op een werkdag!). En ik keek ook series die ik eigenlijk niet zo boeiend vond, om maar iets te kijken.

Dan ben je verslaafd hĂš?

Series kijken was een energieslurpende bezigheid geworden, iets wat ik me pas realiseerde toen ik dit boek las.

Een slechte gewoonte, die mij niet dichter bij mijn doelen bracht (ik werd er bijvoorbeeld geen betere ondernemer van en vond er uiteindelijk ook geen ontspanning meer in).

  • Ik besloot een week geen series te kijken (behapbaar, klein).

  • Zonder erover na te denken werden dat er twee.

  • En inmiddels is het een jaar geleden dat ik de laatste serie op Netflix keek.

Wat doe ik in plaats daarvan?

Puzzelen, schoonmaken zodat ik in het weekend echt vrij ben, wat schilderen of Ă©Ă©n van mijn andere nooit-afgemaakte creatieve projecten.

En lezen.

Heel. Veel. Lezen.

In boeken die me inspireren (kom maar op, mede-boekbazen!).

Oh en soms kijk ik Netflix. Maar dan een film met duidelijk eind of een documentaire waar ik wat van leer.

Het gevolg is dat ik:

  • meer leer

  • meer energie heb

  • op tijd naar bed ga

  • meer creativiteit heb

  • leukere dingen doe

  • En me beter voel

Waarschijnlijk heb je nu twee vragen:

  • Wat heeft dit met ondernemen te maken?

  • En betekent dit dat ik dan maar continu alles wat ‘gewoon leuk’ is moet laten om een beter mens te worden?

Om te beginnen met dat laatste: nee, dat hoeft niet. Het gaat erom dat je je bewust bent van gewoontes die bijdragen aan je doelen (die je zelf bepaalt! Als het jouw doel is om Netflix uit te spelen, ook ok) en welke gewoontes je doelen in de weg zitten.

Volgens een concreet stappenplan (inclusief het bijhouden van die gewoontes) helpt Hardy je om die goede gewoontes aan te leren en de slechte gewoontes af te leren. Zo laat hij je naar elk gebied van je leven kijken, dus ook je financiële leven en je werkleven.

Het is een frisse tegenwind tegen de vele boeken die doen alsof er makkelijke formules zijn om succes te hebben en die je, omdat jij die formules logischerwijs niet onder de knie krijgt, het gevoel geven een sukkel te zijn dat het jou niet lukt.

Het laat je zien dat bereiken wat je wil inzet nodig heeft, maar maakt die inzet wel behapbaar en concreet en leert je hoe je daar echt komt.

Ik kan je in elk geval vertellen dat mijn werkdagen een stuk productiever zijn sinds ik ga wandelen in de lunch in plaats van een serie aan knal.

En daarmee heb ik denk ik ook gelijk de eerste vraag beantwoord 😉.

Weet je nog, dat moment dat je besloot voor jezelf te beginnen omdat je zo goed taarten kon bakken? Je opende een banketbakkerij, richtte de tent prachtig in en bakte de lekkerste taarten die je maar kon bedenken.

En toen bleek dat je ook nog moest kunnen ondernemen.

Het is een harde les waar veel beginnende zzp'ers achterkomen en waar ook veel zzp-dromen aan ten onder gaan. Want dat je goed bent in je vak, betekent nog niet dat je ook goed bent in, ik zeg maar wat, een analyse maken van of je diensten winstgevend zijn, klanten vinden of boekhouding.

Bij mij was dat niet anders.

Ik herinner me nog levendig het moment dat voor de eerste keer mijn opdrachten opdroogden.

Alle klanten die voordat ik begon hadden gezegd dat ze wel een klusje voor me hadden, waren geholpen en toen volgde de stilte. Het was voor het eerst dat ik langzaam begon te realiseren: oh ja, je moet ook ondernemen als ondernemer.

Helemaal als die eerste energiestoot van je eigen bedrijf hebben is gezakt, als je eerste ‘makkelijk gevonden’ klanten bediend zijn en je je realiseert dat dit voor ’t echie is, komt dat ondernemen om de hoek kijken.

En dan begint ’t moeilijk te worden.

Maar toen was er Gerber. Gerber zag dit zo vaak gebeuren en had wel een idee hoe het kwam dat veel kleine bedrijven omvielen.

Zijn stelling: dat je een goede technician (uitvoerder van het werk) bent, betekent niet dat je ook een goede manager (processen stroomlijnen en mensen op de juiste manier inzetten) of entrepreneur (strategie voor het bedrijf bedenken) bent. En die laatste twee rollen heb je toch echt ook nodig als je succesvol wilt ondernemen.

In The E-Myth revisited (NL) neemt Gerber je aan de hand van het voorbeeld van een taartenverkoper mee langs de verschillende stappen die je moet zetten om als ondernemer ook echt een goed fundament onder je bedrijf te leggen.

Hij moedigt je aan om naar je bedrijf te kijken alsof het een franchise is.

Het idee daarachter is simpel: een franchise werkt alleen als de basis goed is. Dat betekent als de processen duidelijk en zo efficiënt mogelijk zijn, als het concept kopieerbaar is en door iedereen op exact dezelfde wijze uitgevoerd kan worden en als die basis winstgevend is.

Hoewel dit boek vooral nuttig is voor mensen die ook echt met een team gaan werken (want: zie de stap maar eens te maken van jouw ‘kindje’ in je eentje runnen naar de werkzaamheden effectief uitbesteden), is het ook als je zzp’er bent een waardevol boek om te lezen.

Het maakt inzichtelijk wat er nodig is om uit de hobby-sfeer te komen en echt te gaan ondernemen.

EĂ©n van de dingen waar Gerber bij stilstaat is je klantervaring en hoe belangrijk consistentie daarbij is:

Is jouw klant blij met je omdat je, bijvoorbeeld, altijd binnen 24 uur reageert op mails, dan is dat een reden om terug te komen. Maar als jij je processen niet op orde hebt en een volgende keer dat die klant bij je komt zo druk bent dat je ineens een week op je laat wachten, dan zorgt dat ervoor dat je klant ontevreden wordt.

En, gechargeerd, dat je klanten niet meer terugkomen.

Door jouw visie, processen en vakwerk allemaal op elkaar af te stemmen, bereik je uiteindelijk wél een gezonde basis om te ondernemen. Ook als dat begon als hobby.

Wat mij betreft is dit een boek dat iedereen moet lezen die vooral begon met ondernemen omdat ze goed zijn in hun vak.

Het geeft je een stevige basis om je bedrijf vanuit op of uit te bouwen.

En ja, dan mag je aan het eind nog steeds je vak gewoon uitoefenen en daarvan genieten.

Epiloog

Ik las nooit boeken. Ze grepen me zelden en na zo’n 40 bladzijdes zette ik ze teleurgesteld terug in de kast.

Tot ik ging ondernemen.

Sindsdien lees ik best veel boeken. Die boeken gaan eigenlijk allemaal over ondernemerschap en persoonlijke ontwikkeling.

Omdat je er een betere ondernemer van wordt, omdat er al zoveel kennis is en omdat het soms zo ontzettend geruststellend is om te lezen dat je niet de enige bent die worstelt.

Als ik een boek lees, ga ik all in.

Ik volg alle suggesties, opdrachten en ideeën in de boeken. Ik stel me open voor wat de auteur me te leren heeft. Pas als ik alles geprobeerd heb, leun ik achterover om te bedenken wat wel en niet werkt voor mij.

Zo haal ik het meeste uit de boeken en blijf ik vervolgens in het ondernemerschap dicht bij mezelf.

Colofon

  • Ben je introverte ondernemer? Schrijf je dan ook vooral even in voor de nieuwsbrief van Jessica (start in september)!

  • 📅 7 Augustus verstuur ik de volgende editie van Boekbazen, met Vincent Kouters van Betering! (niet missen? abonneer!)

  • Sinds deze week: Testimonials op boekbazen.nl 🎉 Ik liep een beetje tegen de grenzen van Revue aan dus ik heb zelf maar een pagina gemaakt in Wordpress & Elementor. Bij het testen van abonnees aanmelden werd direct mijn Revue-account 'gesuspend' (gelukkig is alles weer hersteld). Maar ik denk dat ik binnenkort een keer zeg: Au Revue.

👋 Fijne week!

In deze e-mail gebruik ik affiliate-links. Dat betekent dat ik een paar stuivers verdien als jij een boek (of iets anders) koopt via deze mail.

Join the conversation

or to participate.