• Boekbazen
  • Posts
  • 📚 3+ boekentips van Jeroen Derwort - Boekbazen januari 2024

📚 3+ boekentips van Jeroen Derwort - Boekbazen januari 2024

Ken jij Hyves nog?

📚 Lectori salutem!

👋 Welkom bij de nieuwste editie van Boekbazen - boekentips van ondernemers!

Jeroen Derwort trapt de eerste Boekbazen van 2024 af! 🎆

Hij deelt boekentips over:

  • Je bedrijf verkopen

  • Je grootste aannames testen

  • Communicatie met je medewerkers &

  • Je bedrijf laten groeien én het tegelijk leuk houden

Lees zijn 3 boekentips 👇

Maar ook:

  • Waarom blijven winnaars winnen?

  • Moet productiviteit nu ook al leuk zijn?

  • 6 Boeken die je gewoon gratis kunt lezen/luisteren

  • En de onthulling van de Boekbaas van de maand februari!

Jeroen Derwort

In 2001 bedacht Jeroen Derwort op zijn zolderkamer ‘Online Soccer Manager’ (OSM). Een spel waarin je de manager wordt van je favoriete voetbalclub.

Hij richtte Gamebasics op en bracht het spel naar miljoenen voetballiefhebbers wereldwijd. Daarna ging hij verder met ondernemen en maakte met RB Group apps voor luchtvaartpersoneel.

Beide bedrijven wist hij te verkopen. Hij schreef een boek over zijn avonturen:
📕 Scoren! - Online Soccer Manager (OSM) van zolderkamer tot skybox.

⚽ Boekbazen gooit graag een balletje op en vroeg daarom aan Jeroen:

Jeroen, welke 3 boeken hebben veel impact op je gehad?

💡 Test altijd je grootste aannames.

📕 De Lean Startup vertelt je hoe belangrijk het is om business-ideeën snel te valideren en hoe je dat doet. 👇

Ik las het boek toen ik al met mijn bedrijf begonnen was. Maar ik herkende het meteen! Door weinig tijd en middelen had ik een heel eenvoudige website gebouwd, die in de terminologie van het boek een Minimal Viable Product (MVP) heet.

Hoewel deze eerste versie van Online Soccer Manager (OSM) op geen enkele manier imponeerde, bracht dit MVP me precies wat ik op dat moment nodig had:

De bevestiging dat een online voetbalmanager succes kon hebben. 

Dit boek hielp me ook op een ander belangrijk moment: toen we in 2014 met ruim dertig mensen aan OSM werkten, waren we net fors gegroeid, maar we zagen die groei afvlakken…

We moesten voetbalrechten gaan kopen, wat veel geld kostte. De kosten stegen en de opbrengsten bleven achter…

Onze concurrenten begonnen ons af te troeven. Het was tijd voor een pivot, zoals De LEAN Startup dit noemt. Maar een succesvolle game ingrijpend veranderen, dat doe je niet zomaar. Ik twijfelde, maar besloot het toch te doen, mede dankzij dit boek.

OSM kreeg een nieuw businessmodel: we gingen van seizoenskaarten, waarbij spelers maximaal drie euro per maand aan OSM konden uitgeven, naar virtuele munten die we ‘Boss Coins’ noemden. Van deze munten konden de gebruikers er zoveel kopen als ze wilden, en zo veel meer geld aan OSM uitgeven. Dit zorgde voor een nieuwe bron van inkomsten. We testten dit uitgebreid, door het in De Lean Startup beschreven methode van snel testen en snel falen toe te passen. Belangrijk voor innovatie.

Het boek is eenvoudig te lezen, omdat de schrijver zijn eigen startup als voorbeeld gebruikt. Een must-read voor iedereen die zich bezighoudt met ondernemerschap en innovatie.

💸Hyves inspireerde me om de verkoop van mijn bedrijf te zien als serieuze optie.

De meeste boeken over succesvolle internet startups gaan over bekende namen uit de VS en Silicon Valley. Wat het boek van Raymond Spanjar zo leuk maakt, is dat het gaat over een bekende internet startup uit Nederland: Hyves.

Met Gamebasics zat ik vol in de scale-up mode toen Hyves opkwam. Om een kijkje in de keuken te krijgen van dit bedrijf was bijzonder waardevol.

  • Hoe Hyves contact hield met klanten.

  • Hoe Hyves zijn groeistuipen te lijf ging.

  • Hoe Hyves besluiten nam over te ontwikkelen opties.

Maar het meest nog leerde ik van het verhaal over de verkoop van het bedrijf.

Tot dat moment had ik nog niet aan verkopen gedacht als een serieuze optie. Laat staan dat ik iets wist over hoe zo'n proces ging.

📕Van 3 naar 10.000.000 vrienden neemt je mee in het proces en schetst de stress en de onzekerheid die een verkooptraject geeft. Dit heb ik zelf later aan den lijve ervaren. Het boek heeft me geïnspireerd om het te proberen, en om door te gaan toen het niet lukte.

Mijn doel was om een hoger bedrag voor mijn bedrijf te krijgen dan er voor Hyves was betaald. Ik vond dat dit moest kunnen, omdat OSM veel langer bestaat dan Hyves met meer groeipotentie. Helaas is dat uiteindelijk niet gelukt. Maar het was een mooie doelstelling, die me motiveerde.

Het boek is interessant voor iedereen die een internetbedrijf heeft, al is het maar een kleine webshop. Het leest gemakkelijk weg en is een prachtig voorbeeld van hoe ook in Nederland een internet-succesverhaal kan worden geschreven. Met de kleine kanttekening dat de Hyves natuurlijk na de verkoop in de vergetelheid is geraakt.

Iets dat met OSM gelukkig niet is gebeurd.

💬 Niet iedereen communiceert op dezelfde manier.

Het managen van personeel en het voeren van functioneringsgesprekken zijn nooit mijn hobby geweest.

Bij Gamebasics had ik regelmatig slapeloze nachten als er weer een serie gesprekken ophanden was. Bij RosterBuster, mijn tweede startup waar ik in 2017 aan boord sprong, had ik mijn compagnon opgezadeld met het meeste personeelsmanagement. Maar ik wilde mezelf ook ontwikkelen, om er beter in te worden en mijn onzekerheid kwijt te raken.

Ik kwam 📕 Je denkt te weten wie je bent tegen in een boekhandel in Antwerpen. Ik weet nog steeds niet waarom ik het meenam, want ik had nog nooit van het Enneagram - waar dit boekje over gaat - gehoord.

Maar toen ik me eenmaal ging verdiepen in de negen persoonlijkheidstypen van dit model, gaf het me veel houvast om effectiever met mijn medewerkers in gesprek te gaan. En dat niet alleen, het gaf me ook meer inzicht in mijn eigen functioneren.

Omdat ik een analytisch type vijf ben, is kennis mijn toevluchtsoord als ik me onzeker voel. Dat is goed om te weten. Maar nog beter is het om te weten dat andere mensen andere manieren van communiceren, werken en leiding geven kunnen hebben.

Mij heeft het boek zelfverzekerder gemaakt in het contact met medewerkers en collega's. Maar het boek en de theorie erachter zijn zo goed dat ik iedereen van harte aanbeveel het te lezen. Het is goed voor alle medewerkers in een organisatie om zich bewust te zijn van hun gedrag en dat van hun omgeving.

💗 Je bedrijf laten groeien, zonder het plezier te verliezen.

Toen we met Gamebasics in een snelle groei terechtkwamen omdat OSM steeds meer spelers kreeg, werd het complexer om dat in goede banen te leiden. De ondoordachte chaos waarmee we begonnen waren, werkte niet meer. Toen we nog met een klein team waren, was het voldoende om iets te roepen en iedereen was dan op de hoogte. Maar met een medewerkersaantal van boven de twaalf werd het nodig vergaderingen te organiseren en structuur aan te brengen. We hadden geen idee hoe we dat konden doen, zonder het plezier te verliezen.

Ik en mijn compagnon Frank hadden een hekel aan vergaderingen en afspraken vastleggen op papier. 

We kwamen er niet uit, tot ik het boek 📕 De Rockefeller-strategie aangeraden kreeg. In dit boekje staat heel praktisch beschreven hoe je een bedrijf kunt organiseren. Wanneer en hoe vaak je overleg moet hebben. Waar het over moet gaan. Hoe je prioriteiten stelt, structuur aanbrengt en kernwaarden voor je bedrijf bepaalt. Het laatste waar ik op dat moment zin in had was kilo's papier doorploegen. De Rockefeller-strategie is een dun boekje dus het schrikte me niet af.  

Wij hebben de meeste aanwijzingen uit het boek direct toegepast.

Het beste herinner ik me nog de workshop om de kernwaarden te bepalen. In plaats van deze te bedenken en van bovenaf op te leggen, ga je na welke waarden de medewerkers die je nu al hebt, bezitten. Zo kom je op een DNA dat al aanwezig is in je bedrijf en hoef je het alleen nog te versterken.

Het boek is het meest geschikt voor ondernemers die, zoals wij destijds, groeien van een klein bedrijfje met een handjevol medewerkers tot meer dan tien personeelsleden.

Epiloog

Ik lees graag biografieën. Van ondernemers en echte verhalen over startups. Ik leer doorgaans liever van verhalen uit de praktijk, dan van managementboeken. Een paar klassiekers uitgezonderd, die ik dan ook van harte aanbeveel.

Het meest mijd ik de “ik leer jou ondernemen met hoe ik het gedaan heb”-boeken, waar er in mijn beleving te veel van zijn.

Jeroen Derwort

Persoonlijke ervaringen zijn echter ontzettend leerzaam. Als ondernemer lees ik graag ervaringen van andere ondernemers, zolang ze dicht bij zichzelf blijven en niet in borstklopperij vervallen.

Ik haal er dan graag uit wat ik waardevol vind voor mijn eigen situatie.

En niet alleen succes is leerzaam, ook falen. Ruzies tussen founders, mismanagement, stukgelopen verkooptrajecten en verkeerde inzichten. Dat dit allemaal gebeurt, maar dat uiteindelijk doorzettingsvermogen en geluk alsnog succes afdwingt, geeft inspiratie.

Deze 3 boeken vind je misschien ook interessant

Deze boekentips zag ik afgelopen maand voorbij komen:

“Ik raad dit boek aan iedereen aan die op zoek is naar manieren om hun focus te verbeteren en hun productiviteit naar een hoger niveau te tillen.

Of je nu een professional bent die worstelt met tijdbeheer of iemand die simpelweg zijn dag beter wil structureren, 'Focus' biedt de tools die je nodig hebt.”

🗨️ Pepijn van Erve

“Iedere carrière duurt 2.000 werkweken. Hoe je die tijd besteedt, is een van de belangrijkste beslissingen van je leven.

Toch zitten miljoenen mensen vast in suffe, nutteloze of zelfs schadelijke banen. De grootste verspilling van onze tijd is de verspilling van talent. 

Het medicijn tegen deze verspilling? Morele ambitie.”

Misschien niet primair gericht op ondernemers, maar altijd goed om ook eens kritisch te kijken naar het werk dat je doet. Of iig vanuit een ander perspectief 😉

Correspondent: Nederlands

Moet productiviteit nu ook al leuk zijn?

Dat dacht ik toen ik de titel van dit boek las: maar het is juist andersom: je bent juist productiever als je weinig stress hebt (vandaar de ‘feel good’).

Ali Abdaal legt je uit hoe ‘goed voelen’ werkt en hoe je dat kunt bereiken met praktische tips.

Het beste productiviteitsboek van 2024 volgens Forbes.

Bol: Engels

Jouw boekentip in de volgende editie van Boekbazen? Schrijf op Linkedin een boekentip en tag #boekbazen!

Epiloog

Waarom blijven winnaars maar winnen? Dat komt door het ‘Winner effect’:

  • Gespot: Flitsboek. Een soort Nederlandse Blinkist waarmee je ‘boeken leest in een flits’. Ideaal als je weinig tijd hebt, maar toch de inhoud van boeken wil meekrijgen.

In de volgende editie:

👋 Bedankt voor het lezen! Op 27 februari verstuur ik de volgende editie van Boekbazen met Thijs Verheul !

Thijs verkocht in 2020 zijn tweedehandskledingplatform United Wardrobe aan Vinted. Wil je zijn verhaal niet missen?

Zorg dan dat je geabonneerd bent op Boekbazen!

In deze e-mail gebruik ik affiliate-links. Dat betekent dat ik een paar stuivers verdien als jij een boek (of iets anders) koopt via deze mail.

Join the conversation

or to participate.