• Boekbazen
  • Posts
  • 📚 3 Boekentips van Herman Wegter - Maart 2024

📚 3 Boekentips van Herman Wegter - Maart 2024

Zo overtuig je mensen met een goed verhaal + winactie 'Morele Ambitie'

📚 Lectori salutem!

👋 Welkom bij een nieuwe editie van Boekbazen - boekentips van ondernemers!

Herman Wegter is de Boekbaas van maart!

Lees zijn 3 boekentips 👇

Maar ook:

  • Hoe je ‘Morele Ambitie’ kunt winnen.

  • Een boek om de gekte op Wall Street te begrijpen.

  • Hoe je dingen voor elkaar krijgt in organisaties met ‘defensieve routines’.

Op naar Hermans verhaal!

Herman Wegter

Herman Wegter is storytelling expert. En auteur van 📕 Goed Verhaal (dat je nu al kan reserveren). 

Je kent hem misschien van de televisie: hij was presentator bij de EO. Maar maakte een switch naar achter de schermen. En traint nu mensen om verhalen als middel in te zetten. Herman is partner bij Jawel, trainingsbureau voor leiderschap en teamontwikkeling.

Herman, welke 3 boeken hebben veel impact op je gehad? 💬

📕 Verhalen zijn dé succesfactor om mensen te laten samenwerken.

🇬🇧

Ik zag Storytelling vooral als ‘leuke tool’. Zelfs toen ik al een aantal jaren met storytelling bezig was. En er zelfs verschillende trainingen over gaf.

Ik dacht - net als veel mensen - dat storytelling vooral interessant was voor marketing- en communicatiemensen.

Herman Wegter

Maar…

Ik wilde me verder verdiepen in de theorie van storytelling. En toen kwam ik 📕The Storytelling Animal tegen. Dat zorgde voor een grote shift in mijn denken over storytelling - en daarmee ook voor mij als ondernemer.

Jonathan legt in dit boek heel toegankelijk uit hoe voor ons mensen:

  • Verhalen de manier zijn waarop we ons met elkaar verbinden.

  • Verhalen de manier zijn waarop we leren en veranderen.

  • Verhalen de blauwdruk zijn van ons functioneren.

Dit boek - en de onderzoeken waarop Gottschall deze baseert - gaf mij cruciale munitie: ik kon leiders en ondernemers veel beter uitleggen hoe storytelling werkt. En waarom het dé succesfactor is:

  • Voor mensen die samenleven en -werken. 

  • En dus ook voor leiders, teams en organisaties. 

The Storytelling Animal was voor mij een extra aanleiding om Goed Verhaal te schrijven: want dit boek is heel toegankelijk, leuk en inspirerend. Maar ik miste de concrete tools. Tools om als leider, team en organisatie zélf beter te worden in het vinden en vertellen van een goed verhaal.

The Storytelling Animal is voor elke ondernemer in elke fase van je bedrijf of organisatie van belang. Omdat het je helpt begrijpen hoe en waarom wij als mensen storytelling-dieren zijn. En om te begrijpen waarom een goede leider of ondernemer een goede storyteller is.

📕 Hoe zorg je dat jouw idee blijft plakken?

🇳🇱

Ik volgde in 2015 een leiderschapsopleiding bij Nyenrode Business Universiteit en daar stond 📕 De Plakfactor op de leeslijst.

Echt een topboek! Super leesbaar, goed gefundeerd, erg toepasbaar - en in een paar zinnen uit te leggen:

Wil je als ondernemer jouw idee (voor een bedrijf, product, dienst of wat dan ook) succesvol over de bühne krijgen, dan zijn er 6 dingen relevant, die - niet toevallig -  passen bij de beginletters van het woord SUCCES:

Een goed idee is:

  • Simple - Kort, begrijpelijk en bondig, dus in 1 zin geformuleerd.

  • Unexpected - Verrassing zorgt dat een idee beter blijft hangen.

  • Concrete - Tastbaar, niet abstract.

  • Credible - Geloofwaardig: ‘bewijs’ je idee.

  • Emotional - Met emotionele lading (mensen zijn emotionele wezens).

  • Story - Vertel een verhaal. Daarvoor moet je mijn boek dus lezen 😉

📕 Hoe zorg je dat jouw idee blijft plakken?

🇳🇱

📕 Hyperfocus kreeg ik van mijn uitgever, Business Contact, als een presentje toen we het contract hadden getekend.

Hij lag op de stapel en ik ben gewoon een keer in begonnen. En dat was een heel goed idee! Wat ik namelijk altijd deed qua manier van werken, is achter m’n laptop gaan zitten en dan in één keer doorbikkelen totdat ik had gedaan wat ik moest doen.

Daarna…

  • Was ik behoorlijk moe

  • Had ik een overvol hoofd

  • En was het werk dat ik gedaan matig (vooral aan het einde).

Door dit boek ontdekte ik hoe ik op een simpele manier:

  • Veel productiever kan zijn.

  • Én minder energie verbrand.

  • Én ik mijn werkdagen veel leuker maak.

Hoe? Door, op basis van Bailey’s inzichten rondom neurowetenschap, mindfulness en psychologie de ‘twee standjes’ van je hersenen, hyperfocus en snipperfocus, optimaal in te zetten.

Handig boek voor iedere ondernemer die net als ik denkt dat doorbikkelen de enige juiste modus is.

Herman Wegter

Wat is jouw leesfilosofie, Herman?

Wat voor mij heel goed werkt: volg je intuïtie! Hoe? Loop af en toe een boekhandel in en laat je eens verrassen door een titel of flaptekst die je raakt of boeit.

Of scroll eens online langs boektitels rondom een thema dat je interesseert. Elke keer dat ik intuïtief bij een boek dacht ‘ja, boeiend’ bleek het een schot in de roos. 

💡Quote van de maand

Many runners work hard for months, but as soon as they cross the finish line, they stop training.

Deze boeken vind je misschien ook interessant

Deze boekentips zag ik afgelopen maand voorbij komen:

Michael Lewis (schrijver van oa Moneyball en The Big Short) schreef dit verhaal over de gekte op Wall Street.

En dan specifiek over Sam Bankman Fried (als je boven de rivieren woont: Patad)

‘SBF’ werd razendsnel werelds jongste miljardair, maar het hele kaartenhuis stortte evensnel weer in. Hoe? Lezen!

Sindskort ook verkrijgbaar in het Nederlands.

via Paul Beukers / Volkskrant

Hoe houd je een hele goede presentatie? Dit is het beste boek over het geven van een Ted-talk volgens Sander.

Bekijk de videorecensie van Sander Reijn hier.

Dit is het beste boek voor ondernemers volgens Teun. Hij deelt zijn top 3 lessen op Linkedin:

Lees de uitgebreide lessen via Teun Nijenhuis

Bol: Engels

Zo kom je door de defensieve ‘routines’ heen die veel organisaties hebben.

Organisaties zeggen namelijk veel te snel nee, terwijl er gewoon dingen kunnen.

via Matthijs van den Berg

Neem soms ook gewoon even pauze. Je bent geen todo-lijst.

Maar waarom en hoe doe je dat?

via Maurits Horbach

Bol: Engels

Epiloog

📕 Morele Ambitie winnen?

Reply voor 28 maart op deze e-mail met:

MORELE AMBITIE

Onder alle reageerders verloot ik 1x het nieuwste boek van Rutger Bregman!
  • Ik hield een kleine enquête onder Boekbazen-abonnees. Uitkomst:

    • Niet elke Boekbaas hoeft een ondernemer te zijn.

    • Jullie willen vooral nieuwe boeken ontdekken.

    • De verhalen van Boekbazen mogen korter.

  • Verder geen mededelingen deze keer! 😉

De volgende editie:

👋 Bedankt voor het lezen! De Boekbaas van volgende maand is: Thomas Maas (van Flitsboek). De volgende editie van Boekbazen verstuur ik op 30 april!

In deze e-mail gebruik ik affiliate-links. Dat betekent dat ik een paar stuivers verdien als jij een boek (of iets anders) koopt via deze mail.

Join the conversation

or to participate.