• Boekbazen
  • Posts
  • 📚 3 Boekentips van Gerhard te Velde (Eager People & Groeivoer)

📚 3 Boekentips van Gerhard te Velde (Eager People & Groeivoer)

Lectori Salutem!

Dit is Boekbazen: boekentips van ondernemers 📚

Met deze keer:

Gerhard te Velde

Baas van Eager People & Groeivoer

Hij deelt zijn persoonlijke lessen over:

  • Van 'maar wat doen' naar gestructureerd ondernemen

  • Een domino-effect van gewoonten &

  • Schaamteloos delegeren

👇 Treed verder!

💬 Ik heb twee bedrijven: Eager People & Groeivoer:

Eager People levert personeel in de facilitaire branche. denk aan

  • servicedeskmedewerkers

  • facilitair coördinatoren

  • huismeesters

  • etc.

Dat doen we vanuit Utrecht, voor klanten in heel Nederland.

Groeivoer helpt ondernemers om gelukkiger te zijn.

We helpen ondernemers om te groeien als mens en ondernemer. Groei wordt nog vaak gezien als groei in omzet, winst en werkgebied. Maar groei is ook:

  • groeien in bewustzijn

  • groeien in acceptatie

  • en groeien in plezier

Ons belangrijkste middel voor groei is de Groeiclub voor Ondernemers, een intervisiegroep/mastermindgroep waarin we op structurele basis met elkaar sparren.

En natuurlijk deel ik graag eigen groeilessen en inzichten van anderen via de Groeivoer Podcast. Met deze podcast won ik in 2020 de BNR Dutch Podcast Adward en sta ik hoog in de ranglijst van podcasts voor ondernemers.

Welke boeken hebben veel impact op je gehad?

The Rockefeller Habits (ENG) was letterlijk het eerste managementboek dat ik ooit gelezen heb. Samen met mijn compagnons Jochem Oldenbroek en Joren Harmanny, destijds medeoprichters van Eager People, gingen we elke maand een dagje offline.

We lazen dan een hoofdstuk van dit boek en probeerden dat toe te passen op ons bedrijf. En dat was echt een ontdekking!

Er ging dankzij auteur Verne Harnish een wereld voor ons open. Ik zie het nog zo voor me: drie eigenwijze studentjes die nog maar weinig van business weten, die vol vuur discussiëren over de koers van hun groeibedrijf.

Het boek The Rockefeller Habits is dus geschreven door Verne Harnish, en bevat de lessen van oliemagnaat John D. Rockefeller. Deze steenrijke Amerikaan deed een aantal dingen heel erg goed. Zijn gedachtegoed laat zich samenvatten in drie essentiële pijlers:

  • Data. Je moet als ondernemers je ‘kritische getallen’ weten. Je moet op elk moment weten hoe je bedrijf er voor staat, aan de hand van cijfers die echt iets zeggen over je succes.

  • Ritme. Je moet een ritme creëren waarin informatie door de organisatie gaat zodat iedereen goed aangehaakt blijft. Dat doe je met een daily standup, en met een weekly, monthly, quarterly en yearly. Een wekelijks overleg, een maandoverleg, een kwartaalmeeting en een kickoff van het jaar.

  • Prioriteiten. Je kunt pas succesvol zijn als je weet wat je topprioriteit (Prio 1) is. Je maakt steeds een top 3 of max top 5 van prioriteiten voor de dag, week, maand, het kwartaal en het jaar.

Natuurlijk staat er nog veel meer moois in het boek, over kernwaarden bijvoorbeeld, iets dat we ook in die tijd expliciet gemaakt hebben in ons bedrijf. Inmiddels is het boek The Rockefeller Habits vervangen door het boek Scaling Up, een uitgebreider variant van het boek.

Voordat we met The Rockefeller Habits begonnen hadden we echt ‘de ballen’ verstand van ondernemen. We deden maar wat. Het boek gaf ons de structuur en gemeenschappelijke basis die we nodig hadden. We maakten dingen die voor ons vanzelfsprekend waren expliciet, zodat ook het team mee kon groeien.

Ik raad aan om meteen het ‘vervolgboek’ te kopen: het boek Scaling Up (NL) uit 2014.

Daarin vind je de principes uit The Rockefeller Habits terug, aangevuld met nieuwe concepten. Scaling Up kun je het er steeds weer bij pakken, want het slim structureren van je bedrijf is nooit af.

In 2016 belandde ik in een salesfunnel van Taco Oosterkamp. Anders dan de meeste salesfunnels, was dit er één met een positieve afloop.

Ik las Schaamteloos Delegeren en was meteen verkocht. Dit had ik eerder moeten weten!

De kern? Dat je als ondernemer niet alles goed kunt en los mag laten waar anderen beter in zijn. Maar dan moet je natuurlijk wel de juiste mensen om je heen gaan verzamelen.

De titel van dit boek vind ik sterk omdat ‘ie lekker blijft hangen. En omdat het woord schaamteloos mij triggert.

Voor dit boek was ik nog in de veronderstelling dat ik het allerhardst moest werken van iedereen. De baas is als eerste op kantoor, en gaat als laatste weg.

En dus dacht ik: het is gênant om te delegeren.

Dat het een teken van luiheid of gebrek aan motivatie was om werk te laten liggen voor anderen.

Dankzij Schaamteloos Delegeren ben ik gaan inzien dat delegeren juist heel sterk is. Door jezelf te kennen en daar de juiste consequenties aan te verbinden, word je leven een stuk eenvoudiger.

Wat ik sterk vind aan dit boek is dat het tijdloos is. Net zoals je altijd, elke week weer moet stofzuigen in huis, zo moet je ook telkens weer werk maken van delegeren. Want van nature trek je als ondernemer werk naar je toe.

Schaamteloos Delegeren is interessant voor elke ondernemer. Op welk niveau je ook acteert: er zijn altijd weer taken die op je bord komen die daar niet thuis horen. Het bij jezelf blijven, doen waar je zelf goed in bent en delegeren van wat je niet goed kunt is een continu proces.

In The Power of Habit (ENG / NL) laat Charles Duhigg zien hoe gewoonten werken en hoe je door kleine veranderingen grote resultaten kunt boeken. Dat klinkt misschien als een open deur.

En toch zien mensen keer op keer de kracht van gewoonten over het hoofd.

Met zijn model “The Habit Loop” helpt Duhigg je begrijpen hoe gewoontes werken.

🍪 In de basis komt elke gewoonte neer op:

  • Een trigger (blootstelling aan een prikkel). Je ziet bijvoorbeeld een koekje liggen.

  • Craving (je verlangen, een innerlijke drang om in actie te komen). Doordat je het koekje ziet liggen ontstaat er een verlangen het koekje op te eten.

  • Response (je reactie, het feitelijke gedrag). Je pakt het koekje, de feitelijke handeling.

  • Reward (de beloning). Je voelt je goed door het eten van het koekje.

Door een gewoonte te analyseren snap je beter waar het mis gaat. Als je geen koekje neerlegt, word je ook niet getriggerd bijvoorbeeld.

Of als je het koekje vervangt door een stukje fruit, dan ben je ook al een stuk beter bezig.

Je kunt dit natuurlijk ook toepassen op ondernemen:

Bijvoorbeeld als het gaat om het oplossen van problemen. Veel ondernemers die met een probleem geconfronteerd worden (de trigger) willen het oplossen (craving) en gaan dat ook daadwerkelijk zelf doen (response).

Vervolgens is het probleem opgelost en dat geeft een goed gevoel (reward). Je ziet dus hoe gedrag zichzelf in stand houdt maar ook hoe je dingen kunt veranderen.

Een belangrijke rol is weggelegd voor de keystone habit, een gewoonte die een serie andere gewoonten veroorzaakt.

Ik kan met recht zeggen dat The Power of Habit mijn leven veranderd heeft. Ik ben nu een stuk gezonder. Voordat ik het boek las had ik nogal wat ‘verslavingen’, slechte gewoonten zoals te weinig sporten en te veel eten en drinken, etc.

Door dit boek ben ik gaan inzien hoe je met een kleine verandering iets groots in beweging kunt zetten.

Door me te gaan focussen op één keystone habit, namelijk dagelijks 10.000 stappen wandelen, is alles in beweging gekomen.

  • Ik kocht een fitbit, ging elke dag lopen en luisterde tijdens het wandelen podcast afleveringen.

  • Hierdoor raakte ik in de ban van persoonlijke ontwikkeling.

  • Ik ben 10 kilo afgevallen, gestopt met alcohol, sport 3 a 4 keer per week en maak me een stuk minder zorgen.

  • Oja, en ik ben zelf de Groeivoer Podcast gaan maken!

The Power of Habit is interessant voor iedereen die basiskennis over gewoonten wil opdoen. Als alternatief zou je ook Tiny Habits van B.J. Foggs (ENG / NL) kunnen checken. En als je lezen teveel moeite vindt, pak er dan eens een lekkere podcast bij, bijvoorbeeld de Groeivoer Podcast😉

Bonusboeken

Oké, nog twee extra boeken dan. Om het af te leren...

You are a badass at making money (ENG / NL) van Jen Sincero. Het enige echt humoristische business boek dat ik ooit gelezen heb. Leert je jouw mindset over geld te verbeteren en daarmee met meer ontspanning geld te verdienen en er goed voor te zorgen.

80/20 Marketing & Sales (ENG) van Perry Marshall. Dit boek leerde mij dat de ene klant de andere niet is en dat je het 80/20-principe toe kunt passen op alle aspecten van je business. Een heerlijk boek dat laat zien dat je door veel minder te doen, meer impact en resultaat krijgt.

Epiloog

Ik ben een veelvraat als het om boeken gaat maar heb toch wel een voorkeur. Het liefst lees ik boeken die:

  • Ik direct kan toepassen in mijn bedrijven

  • Een originele invalshoek hebben

  • Met humor geschreven zijn

  • Niet te dik zijn

Daarnaast is het fijn als een boek eeuwigheidswaarde heeft. Ik heb een zwak voor ‘evergreen’ boeken, die je elke zomer weer in je vakantiekoffer kunt slingeren voor nieuwe inspiratie.

En dat is ook precies waarom ik zelf een boek aan het schrijven ben. Dit boek zal voor de zomer van 2023 te koop komen, dus volg me even op LinkedIn en je blijft op de hoogte 😉

Colofon

Waarom zijn sommige boeken ENG? 👻

Na de 🌞 Zomereditie van Boekbazen kreeg ik een mailtje van Joyce. De boeken die worden aangeraden zijn namelijk vaak Engels, terwijl niet iedereen dat kan en wil lezen. Daarom de vraag of ik dat bij boeken wil aangeven.

Ik heb dat deze editie gedaan met ENG & NL . Ik ben benieuwd of je dit ook handig vindt!

En waar ik ook benieuwd naar ben:

  • Lees jij boeken in het Engels of Nederlands?

  • Of maakt het niet zoveel uit?

Ik lees zelf grotendeels in het Engels, omdat:

  • je de tekst krijgt zoals de auteur het heeft geschreven

  • je bij vertalingen vaak vertaalfoutjes hebt

  • je dan gewoon veel meer aanbod hebt

Maar goed dat is mijn mening 😉

Ik ben wel benieuwd wat jij vindt: zou je deze Linkedin-poll willen invullen?

Bedankt alvast!

👇

  • Alleen Nederlandstalig

  • Liever Nederlandstalig

  • Liever Engelstalig

  • Het maakt mij niet uit

In deze e-mail gebruik ik affiliate-links. Dat betekent dat ik een paar stuivers verdien als jij een boek (of iets anders) koopt via deze mail.

Join the conversation

or to participate.