• Boekbazen
  • Posts
  • 📚 3 Boekentips van Femke Hogema

📚 3 Boekentips van Femke Hogema

Deze wijsheden en tips over geld zijn na 100 jaar nog steeds relevant!

📚 Lectori salutem!

👋 Welkom bij een nieuwe editie van Boekbazen - boekentips van ondernemers!

Met in deze editie:

3 Boekentips van Femke Hogema én 3 nieuwe boeken getipt.

Treed verder 👇

Femke Hogema

Femke Hogema is baas van Profit First Professionals BV en Healthy Finance. En auteur van 5 managementboeken:

Ze bracht de Profit First-methode naar Nederland. En is ook co-auteur van de Nederlandse editie van 📕 Profit First.

Met ‘Profit First’ zet je eerst je winst aan de kant. Zodat je aan je bankrekening kan zien of je genoeg geld hebt of niet. En niet in allerlei rapportjes en berekeningen hoeft te duiken.

Ik geloof dat ondernemers alleen dan hun missie kunnen neerzetten als ze een financieel gezond en winstgevend bedrijf runnen.

Femke Hogema

Femke “inspireert ondernemers en leidt boekhouders, accountants en businessexperts op tot Winstadviseur / Profit First Professional.”

Welke 3 boeken hebben veel impact op je gehad?

📕 The Richest man in Babylon- George Samuel Clason

Femke: 📕 The Richest man in Babylon (ook in het Nederlands vertaald, maar ik lees graag het origineel) is by far mijn lievelingsboek over geld!

Het boek is 100 jaar oud en speelt zich af in Babylon.

Het is een verhaal over geld, met daarin wijsheden en tips over geld die nu, 100 jaar later, nog steeds relevant zijn.

De belangrijkste tip uit het boek is deze: 10% is yours to keep.

Waarmee bedoeld wordt dat je 10% van je inkomen niet moet uitgeven aan boodschappen of wat dan ook. Maar dat je dit opzij zet, zodat je het kunt investeren. Als ik deze regel vanaf de eerste dag dat ik inkomen genereerde had toegepast, had mijn financiële situatie er compleet anders uitgezien.

Het boek leest heerlijk weg, omdat het een verhaal is. Ik denk dat iedereen die meer over geld wil leren hier moet beginnen. Dit boek gaat over de basis van geld. En op die basis kun je rijkdom bouwen.

📕 The 12 week year - Brian P. Moran

Dit boek doet voor mijn planning wat Profit First doet voor mijn geld.

📕 The 12 Week Year is een planningsmethode om je doelen daadwerkelijk te bereiken.

Ik werkte altijd gewoon hard. Net zoals veel ondernemers vermoed ik 😉. En met dat harde werken bereikte ik echt wel veel. Maar sinds ik de methode uit ‘The 12 week year’ toepas, is er veel veranderd.

De hoofd filosofie uit het boek is dat een jaar te lang is om te plannen. Er is te weinig tijdsdruk om in actie te komen.

12 Weken (3 maanden) is de perfecte plannings-tijdlijn:

  • Het is te kort om dingen uit te stellen.

  • Maar lang genoeg om echt iets te bereiken.

Vervolgens geeft boek je super concrete stappen om je lange termijn-doelen te vertalen naar 12-weken-doelen en vervolgens naar concrete acties.

Sinds ik met deze methode mijn doelen formuleer, zijn mijn doelen en onderliggende acties veel concreter, maar maak ik ook veel betere keuzes: want je kunt nu eenmaal niet alles in één jaar.

Als je als ondernemer merkt dat sommige doelen nooit van de grond komen, is dit een aanrader!

📕 Clockwork - Mike Michalowicz

Mike Michalowicz schreef naast Profit First nog een heel aantal mooie managementboeken:

📕 Clockwork (Nederlands: 📕Het Clockwork-effect) is voor mij, na Profit First, zijn belangrijkste. De ondertitel luidt: Creëer een bedrijf dat ook draait zonder jou.

En daar geeft Mike in dit boek hele duidelijke richtlijnen en tips voor.

Onderdeel van het boek zijn de 4 fases waarin je overstapt van ‘alles zelf doen’ naar ‘een bedrijf wat draait zonder jou’. Die fases zijn ingedeeld in de 4 D’s:

  • Doing

  • Deciding

  • Delegating

  • En als laatste Design

Per D leer je wat je concreet te doen staat. Vooral de stap van Deciding naar Delegating is er een die makkelijker lijkt dan hij is.

Dankzij Clockwork heb ik echt concrete stappen kunnen zetten in het loslaten van werkzaamheden en het overdragen van verantwoordelijkheden (en dus niet enkel taken) aan mijn team.

Dit heeft ons bedrijf sterker gemaakt en gezorgd dat ik relatief veel vrije tijd heb voor een eigenaar van een klein MKB-bedrijf.

Als je als ondernemer een team hebt of een team aan het bouwen bent, dan is dit boek een echte must!

"Ik hou van boeken die veel content bevatten en meteen met de deur in huis vallen."

Femke Hogema

… Als auteurs 100 pagina’s nodig hebben om hun boek in te leiden, haak ik af.

Daarnaast ben ik dol op praktische boeken. Boeken die een methode beschrijven die ik gewoon direct kan toepassen in mijn business. Zoals:

  • The 12 Week Year

  • Clockwork en

  • Profit First

Tot slot hebben boeken met mooie en echte verhalen bij mij echt een streepje voor (Zoals The Richest man in Babylon). Het is heerlijk om meegenomen te worden in een mooi verhaal wat de boodschap van de schrijver ondersteunt. En verhalen blijven nu eenmaal beter hangen.

🆕 3 interessante nieuwe boeken

Dit zijn interessante boekentips die ik voorbij zag komen:

Morgan Housel schreef eerder ‘The Psychology of Money’ (erg interessant boek!) en schreef nu dit boek: waarom focussen we altijd op het nieuwe terwijl het meeste hetzelfde blijft?

Bol: Engels (7 november)

Hoe zorg je dat je helder blijft denken bij stress, deadlines of onder druk? Hoe voorkom je aannames en emoties in je beslissingen? Lees dit boek!

Bol: Engels / Nederlands (volgend jaar pas)

In een Linkedin-slideshow (link) zag ik een nogal frisse kijk op strategie voorbijkomen. Dat we vaak niet eens de basics goed hebben.

Bleek dat Alex M H Smith ook een boek over hetzelfde onderwerp heeft.

Bol: Engels

Jouw boekentip in de volgende editie van Boekbazen? Schrijf op Linkedin een boekentip en tag #boekbazen!

Epiloog

In de volgende editie:

👋 Bedankt voor het lezen! De volgende editie van Boekbazen met Haha, leuk geprobeerd… verstuur ik op 28 november.

Ben jij nog niet geabboneerd? 👇

In deze e-mail gebruik ik affiliate-links. Dat betekent dat ik een paar stuivers verdien als jij een boek (of iets anders) koopt via deze mail.

Join the conversation

or to participate.