• Boekbazen
  • Posts
  • 📚 3 Boekentips van Edwin Vlieg (Moneybird)

📚 3 Boekentips van Edwin Vlieg (Moneybird)

Lectori Salutem!

Dit is Boekbazen: boekentips van ondernemers 📚

Met deze keer:

Edwin Vlieg

Edwin is één van de bazen van Moneybird.

Moneybird is "hét eenvoudigste boekhoudpakket" voor eenmanszaken en kleine bedrijven. En wordt gebruikt door 200.000 ondernemers. 🤯

Deze 3 boeken hebben veel impact gehad op de ontwikkeling van Moneybird 👇

In de eerste weken van Moneybird kwam ik online het boek Getting Real tegen. Ik heb het in één avond uitgelezen. Het beschrijft een hele mooie filosofie voor het bouwen van een web-applicatie en een bedrijf.

Goede referentie

37signals heet ondertussen Basecamp en is nog steeds succesvol met hun projectmanagement en e-mailproducten.

Ze schreven ook de boeken

Deze boeken hebben korte hoofdstukken. En een bondige en krachtige boodschap. Daardoor zijn ze makkelijk te lezen en als referentie te gebruiken.

Een ander pad

Voor Getting Real had ik niet echt een richting voor Moneybird. In 2008 was er veel maatwerk-software, waardoor het voor de hand lag om die richting op te gaan. Na het lezen van dit boek zag ik een ander pad:

  • Een pad waarin je schaalbare en gebruiksvriendelijke software maakt.

  • Waar het niet gaat om maatwerk, maar om standaardisatie.

  • Waar je juist veel dingen niet hoeft te doen.

Het gaf Moneybird een richting die heel succesvol is gebleken.

Zero training

Een hoofdstuk uit Getting Real omschrijft Zero Training: een product moet geen training nodig hebben om gebruiken.

Via een slimme interface en goede inline hulp, help je gebruikers gaandeweg verder. Dit is nu nog steeds een belangrijke kernwaarde van ons bedrijf: elkaar beter maken.

Nog steeds breed toepasbaar

Het boek is al 15 jaar oud. Maar nog steeds heel toepasbaar voor ondernemers die een eenvoudig en simpel bedrijf willen bouwen.

Gettin Real richt zich op ondernemingen met een product: specifiek op web-applicaties, maar de lessen kan je ook toepassen op andere bedrijven en diensten.

In 2016 las ik Badass: Making Users Awesome. Sierra heeft een indrukwekkende carrière als programmeur en schrijver van Head First Java boeken. In dit boek stelt Sierra de vraag:

  • Stel je hebt 2 vergelijkbare producten, waarom is de ene dan soms veel succesvoller dan de andere?

Ze stelt dat dit niet te maken heeft met prijs, kwaliteit of marketing. Het gaat er om of een product de gebruiker badass laat zijn.

Het gaat er bij Moneybird niet om dat we een significant beter boekhoudpakket bouwen. Het gaat erom dat ondernemers zichzelf een betere ondernemer vinden doordat ze onze tool gebruiken.

Dat is niet eenvoudig. Je moet kleine stappen zetten waardoor gebruikers succes ervaren. Tegelijk moet het niet te langzaam gaan waardoor gebruikers afhaken.

Houd gebruikers gemotiveerd

Het boek bevat technieken om gebruikers beter te laten worden in iets en ze tegelijk gemotiveerd te houden. Sierra legt dit goed uit met voorbeelden over:

  • De goede manier oefenen.

  • Het motiveren door kleine successen.

Raamwerk om keuzes te maken

Dit boek gaf mij een raamwerk om keuzes te maken over productontwikkeling bij Moneybird.

Door ondernemers te helpen betere ondernemers te worden, geven we ze meer dan alleen software. Hierdoor ervaren ze plezier aan hun boekhouding. En we zien dat gebruikers ons daardoor sneller aanbevelen.

We refereren dus regelmatig naar het boek als we keuzes moeten maken!

Toen het Moneybird-team groeide kreeg ik een andere rol. Plotseling heb je een groot team om je heen en moet je zo’n team goed aansturen.

Een goede samenwerking vond ik altijd heel belangrijk. En de enige manier om goed samen te werken is door open naar elkaar te zijn.

Voordat ik Radicaal Openhartig kreeg van een collega, dacht ik dat ik goed benaderbaar was voor feedback. Ik sta er altijd open voor en wil graag blijven verbeteren. Toch gaf het boek mij andere inzichten...

In Radicaal Openhartig legt Scott uit hoe je goed feedback kunt geven en ontvangen. Voor mij waren er een aantal eye-openers:

  • Allereerst realiseerde ik mij dat ik soms vergat om feedback te geven aan collega’s. Ik zag dan een situatie en had geen tijd of gelegenheid om feedback te geven. Scott legt uit dat geen feedback geven nog schadelijker is dan slechte feedback geven. Als je één keer geen feedback geeft, gaat het de volgende keer nog moeilijker. Zij vergelijkt dit met iemand die zijn gulp open heeft staan: hoe langer je er niets van zegt, des te moeilijker is het om er nog iets van te zeggen.

  • Ten tweede is het belangrijk om het moment van feedback te kiezen. Enerzijds wil je een cultuur van feedback bevorderen, dus wil je feedback publiek geven. Maar als het te persoonlijk wordt, kun je feedback beter persoonlijk geven.

  • Tenslotte is er een verschil tussen ontvangers van feedback. Als eigenaar of manager, moet je extreem open staan voor feedback. Dit komt er in de praktijk op neer dat je vaker om feedback moet vragen om de drempel te verkleinen. En je moet altijd publiekelijk feedback vragen en ontvangen om de cultuur rondom feedback te vervorderen. Dus hoe je zelf feedback vraagt en krijgt is anders dan hoe je wilt dat collega’s met feedback vragen en krijgen.

Al deze inzichten zorgen dat ik anders omga met feedback. Het heeft al vaak gezorgd voor een betere samenwerking, omdat dingen uitgesproken werden die anders verzwegen zouden blijven.

Epiloog

Ik lees eigenlijk heel weinig boeken. Ik heb hier vaak weinig tijd voor. En als ik dan een keer niet hoef te werken, lees ik liever fictie.

Toch krijg ik soms aanbevelingen voor non-fictie boeken die ik graag lees. De bovenstaande drie zijn heel belangrijk geweest in het vormen van het product en bedrijf. En zijn ook alledrie via een aanbeveling van iemand op mijn pad gekomen.

Dus zonder een aanbeveling lees ik eigenlijk geen boeken 😉

Colofon

  • 💬 Laat weten wat je van Boekbazen vindt: wat is goed? Wat kan beter? Je kan gewoon reageren op deze e-mail. Ik lees alles!

  • 📅 18 April verstuur ik de volgende editie van Boekbazen met daarin slideshow-baas Christ Coolen!

  • Wil je de volgende Boekbazen niet missen? Schrijf je direct in! 👇

Ps. Wil je zelf ook een keer Boekbaas zijn? Meld je aan via dit formulier!

In deze e-mail gebruik ik affiliate-links. Dat betekent dat ik een paar stuivers verdien als jij een boek (of iets anders) koopt via deze mail.

📚 Deze 3 boekentips stonden op Linkedin:

M’n notitie systeem was aan een upgrade toe.

Waarom?

☝️ De vindbaarheid van m’n notities was niet heel spectaculair. Ik was dus eigenlijk een systeem ...

🛌 Waarom Bill Gates en Tony Robbins nu 7-9 uur slaap pakken in plaats van 3-4 uur per nacht.

Matthew walker, auteur van het boek: Why We Sleep, heeft...

Als iets schijnbaar kleins ongemerkt grote invloed heeft op ons gedrag heet dat het #bromvliegeffect. Je leert in dit boek de verschillende vormen van Het bromvliegeffect te herkennen...

Join the conversation

or to participate.