• Boekbazen
  • Posts
  • 📚 3 Boekentips van Digna Brand (Freelance to Freedom)

📚 3 Boekentips van Digna Brand (Freelance to Freedom)

👋 Lectori salutem!

Dit is Boekbazen: boekentips van ondernemers.

👇 Met deze keer:

Digna is baas van Freelance to Freedom.

Waarom Freelance to Freedom?

Digna legt het uit:

💬 Als freelance copywriter merkte ik een aantal jaar terug al snel dat er iets niet helemaal klopte. Met mijn marketing/communicatie achtergrond leverde ik hoge kwaliteit werk af.

Zo goed dat mijn klanten er soms tien- zo niet honderdduizenden euro’s aan verdienden. Daar stak mijn uurtarief van 75 euro per uur wat treurig tegen af, besloot ik.

Bovendien liep mijn agenda vol, wilde ik meer kunnen betekenen, meer kunnen verdienen en wilde ik uit de u-vraagt-wij-draaien-dynamiek.

Dus bouwde ik mijn eigen value based business. Eerst met masterclasses en een podcast en later met programma’s en trajecten. Eerst nog op het gebied van copy en content; inmiddels als business mentor.

Met Freelance to Freedom help ik dienstverleners om net als ik met een nieuw verdienmodel succesvol uit het uurtje-factuurtje-keurslijf te stappen. Ook ben ik bezig met een boek hierover. Uitgevers van Nederland, leest u mee? 😉

📚 Deze 3 boeken hebben veel impact gehad:

Business for Punks - James Watt

🛒 Engels

🍻 Ik drink graag speciaalbier, vind die markt bovendien loei-interessant. Toch was dit boek van een van de founders van Brewdog nooit op mijn radar gekomen, tot mijn man het een jaar of drie geleden had besteld en las tijdens een week Texel.

Mijn lievelingsplek op aarde; geboortegrond van een aantal van de heerlijkste speciaalbieren.

Ik dwaal af: boeken, geen bier...

Ik ben nogal een sucker voor mooi vormgegeven boeken, en dat is dit niet.

Dat wil zeggen: het is een beetje een goedkope pocket, met hier en daar een zwart-wit afbeelding. Toen hij het uit had, pakte ik het dus niet meteen op.

Op een middag, net gewandeld, haard aan, besloot ik er toch eens in te bladeren. Dezelfde avond had ik het uit:

  • Zin om te ondernemen.

  • Stuiterend van 1000 ideeën voor mijn bedrijf.

  • Blij dat ik aan de voet stond van mijn eigen imperium.

Het is een uniek boek als je ‘t mij vraagt:

  • Grappig, maar niet grappig bedoeld.

  • Een succesverhaal, maar geen sprookje.

  • Serious business, maar dan lekker tegendraads.

Wat ik mooi vind aan dit verhaal is dat het zo duidelijk gaat over buiten elk kader durven gaan en denken.

Regels breken.

Dat daar uiteindelijk je winst zit. Niet in grote budgetten of hele slimme strategieën.

Lef. Vernieuwing. Verrassing.

Ik ben daar kritischer in geworden.

  • Durf ik genoeg?

  • Vernieuw en verras ik voldoende?

Vergeleken met Brewdog is het allemaal nog beige denk ik, maar de lat ligt er.

En I like it.

Lees dit boek. Waar je ook staat. Het wakkert de liefde voor je bedrijf en ondernemen aan. De zin om er een grandioos, uniek succes van te maken.

Ik deed het datzelfde jaar al mijn beste klanten en relaties cadeau. Een must wat mij betreft!

Playmode - Barbara Tammes

🛒 Nederlands

Dit is nou zo’n boek dat ik in eerste instantie kocht op de vormgeving, zoals ik ook wel eens bier koop op de vormgeving van het blik. Maar voor we het weer over bier gaan hebben, terug naar Playmode.

Ik zag het, werd instant verliefd en moest het hebben. Daarnaast is het onderwerp creativiteit een rode draad in alles wat ik doe merk ik. Creatie, spelen, vindingrijkheid, innovatie…

Ik leef ervoor.

Als ondernemer ben je vooral ook maker, geloof ik heilig.

Het is een vorm van kunst. Mijn vorm van kunst sowieso. Je canvas is blanco, tot jij ermee aan de slag gaat.

Jij bepaalt:

  • De kleuren.

  • Het materiaal.

  • Wat je ervoor wilt hebben.

  • De plek waar je het tentoonstelt.

Dat is vrijheid wat mij betreft.

Bij het lezen van dit boek wilde ik elke pagina zoenen, zo prachtig poëtisch schrijft Tammes over wat creativiteit is. Een houding. Een manier van leven die alles interessanter en rijker maakt. Op een van mijn lievelingspagina’s staat bijvoorbeeld:

Verwonder je bovenmatig, verlang als een malle, erger je kapot, en bovenal; voel groots.[...] op die manier word je je eigen onuitputtelijke inspiratiebron.’

Amen.

Ik vind dit zo’n bevrijdend, inspirerend boek. Ik ben erdoor begonnen met mind-twister spelen als creatieve warming-up. Wat dat is, lees je in het boek.

Voor ik dit boek las had ik stiekem toch altijd een beetje het gevoel alsof mijn kijk op ‘tot iets komen’ - in business bedoel ik dan hier nu even - niet helemaal oké was:

  • Niet strategisch genoeg.

  • Niet serieus genoeg.

Toen ik dit boek las wist ik: Ik moet niet minder gekke creativiteit erin gooien, maar meer. Meer op zoek naar de grenzen van ons denken om die op te rekken. Bij dezen ook weer een note to self nu ik dit schrijf:

Meer hiervan. Minder mate.

Dit boek raad ik echt iedereen aan. Ook je moeder of oma. Dat is niet altijd een compliment voor een boek, maar in dit geval absoluut wel.

Als ik het betrek op ondernemers: Het is een blessing voor iedereen die denkt: wat ik doe is niet helemaal oké:

Je bent niet gek. Je voet moet van de rem.

Lees dit boek.

The War of Art - Steven Pressfield

Ik luisterde een podcast van Eelco de Boer. Hij had het over een salespage die hij aan het schrijven was, maar steeds niet afmaakte. Hij vertelde over hoe Pressfield hierover schreef en hem door dit proces heen hielp.

Ik verslond het boek en herlas (of eigenlijk luisterde) het recent nog.

Grote projecten kunnen me als ik eerlijk ben namelijk enorm verlammen. Ik merk het nu ook weer bij het schrijven van een boek. Ik voel me onderaan die berg ineens slecht uitgerust, ongetraind en onbekwaam. Het roept weerstand op.

Ik wil dat boek schrijven en ik wil het ook niet.

Maar ik wil het wel.

Fascinerend.

Inmiddels ken ik dit gegeven. Dus ga ik door. Schrijf ik door. Inclusief weerstand, in al zijn verschijningsvormen. Daar heeft Pressfield als geen ander bijgedragen.

Ik had al veel eerder een boek kunnen schrijven. Websites of andere content live kunnen gooien. Niet dat dat altijd zaligmakend is, maar ik denk dat de inzichten uit dit boek mij en vele anderen geholpen hebben om hier bewust keuzes in te maken.

Vind ik iets nu belangrijk, dan zet ik door.

Laat ik die aap op m’n schouder lullen. En wordt het me toch even teveel, schreeuw ik heel hard in een kussen, of ik ga bier drinken.

Maar voor ik weer over bier begin…

Ik denk dat dit boek voor mij de werelden van ondernemen en kunst dichter bij elkaar gekomen zijn. Of eigenlijk: altijd al dicht bij elkaar lagen, maar dat ik dat nu nog beter vast kon pakken. Het gaat over maken. Iets de wereld in slingeren wat er eerst niet was.

Die creatieve processen liggen dichtbij elkaar.

Voor beide zijn moed en visie nodig. De komende jaren wil ik die crossover in mijn bedrijf ook steeds meer vormgeven.

Dit boek is echt interessant voor iedereen die iets in de wereld wil zetten. Dingen maakt, voor anderen.

Of het nu business of kunst is.

Het boek laat je nog meer inzien hoe bijzonder en gedurfd het is wat je doet. Het laat je doorgaan waar anderen stoppen en is een ode aan je moed en muse.

Epiloog

Een boek moet me verrijken. Dat klinkt heel gewichtig, maar dat hoeft helemaal niet zwaar te zijn.

  • Het kan ook zijn omdat ik er vreselijk om moet lachen

  • het boek de taal vernieuwt (hallo, Pepijn Lanen).

  • of omdat het ontroert.

Ik lees vooral fictie, en soms wat non-fictie, zoals de titels in deze rubiek.

(Daar nam ik ook ooit een podcast over op)

Waar we in non-fictie vaak hard op zoek zijn naar nieuwe inspirerende ideeën, liggen ze in fictie vaak zo voor het oprapen:

  • Een personage dat je nieuwe hoop of moed geeft.

  • Een nieuw perspectief.

  • Een mooie zin.

Fictie ontspant bovendien. Heul lekker naast een druk bedrijf.

Lees meer fictie dus.

👆 Of een van mijn drie tips, natuurlijk.

Colofon

  • 🚀 Boekbazen heeft weer 385 abonnees, we zijn iets gezakt... 😯. Als je nog niet geabonneerd bent: schrijf je in!

  • En als je denkt: dit kan beter aan Boekbazen, laat het dan ook weten! (ik lees elke mail!)

  • 📅 18 september verstuur ik de volgende editie van Boekbazen, met Eveline Broekhuizen!

In deze e-mail gebruik ik affiliate-links. Dat betekent dat ik een paar stuivers verdien als jij een boek (of iets anders) koopt via deze mail.

Join the conversation

or to participate.