• Boekbazen
  • Posts
  • 📚 3 Boekentips van Christ Coolen

📚 3 Boekentips van Christ Coolen

Lectori Salutem!

Dit is Boekbazen: boekentips van ondernemers 📚

Met deze keer:

Christ Coolen

Christ Coolen is baas van zichzelf.

Christ is gefascineerd door de combinatie van marketing, psychologie en gedragswetenschap. Veel mensen zullen hem kennen van zijn slideshows op Linkedin. Met zijn bedrijf geeft hij trainingen over copywriting & conversieverhoging.

Ook is hij baas van de De Léukste Nieuwsbrief over Marketing(Psychologie). Die met 17.500+ abonnees wss niet alleen de leukste, maar ook de grootste nieuwsbrief is over marketing(psychologie)...

Welke boeken hebben veel impact op je gehad?

Dankzij dit boek ben ik mijn bedrijf begonnen.

Want toen ik eind dertig was realiseerde ik dat ik mezelf qua arbeidsmarkt een beetje klem had gemanoeuvreerd.

Ik was marketingmanager en verdiende een prima salaris. Maar diep in mijn hart vond ik dat managen eigenlijk helemaal niet zo leuk. Alleen…

Ondertussen was ik alleen wel gewend geraakt aan dat salaris...

Zonder in het in de gaten te hebben werd ik langzaam “overpaid and unemployable” zoals de auteur van Forever Employable zou zeggen. Eigenlijk was mijn situatie 100% vergelijkbaar met die van de schrijver van het boek:

When I turned 35, I had a breakthrough realization that although I had reached a relative level of success, I was on my way to being overpaid and unemployable at age 40. Positions that paid the money I was making would be very few and far in between. My career was anything but future-proofed. It was future-screwed.

Het boek van Jeff Gothelf over hoe je een baan vindt. Of beter gezegd: hoe banen jou vinden.

Is dit boek dan wel relevant voor ondernemers?

Absoluut! Want de lessen uit dit boek zijn veel breder toepasbaar dan alleen voor mensen in loondienst.

Heel simpel samengevat is dit de door Gothelf aanbevolen strategie die er voor zorgt dat je altijd werk hebt:

  1. Pick a domain

  2. Gain Expertise

  3. Claim it as your own

  4. Build fans

Dit werkt voor mensen in loondienst, maar net zo goed voor ondernemers.

De strategie is simpel. Maar dat betekent niet dat het ook makkelijk is.

Aan de andere kant: hoe eet je een olifant?

Antwoord: hapje voor hapje.

Met andere woorden: de beste manier om een grote uitdaging te lijf te gaan is er gewoon aan beginnen.

En dat is precies wat ik heb gedaan 👇

Ik ben eerst een podcast over marketing begonnen (pick a domain). Die podcast zorgde ervoor dat ik slideshows ging maken op Linkedin (gain expertise). Het bereik wat ik met die slideshows genereerde gebruikte ik om mijn nieuwsbrief te laten groeien (build fans). En vanuit de nieuwsbrief verkoop ik trainingen (claim it as your own).

En met succes: want dankzij deze strategie heb ik in no-time mijn baan in loondienst kunnen opzeggen. Allemaal dankzij dit boek, Forever Employable.

Het boek Company of One vormde het fundament onder de visie voor mijn bedrijf.

Een bedrijf beginnen is één ding. Maar met dat bedrijf succesvol worden & blijven is nog iets anders. Ik associeerde ondernemen met 80-urige werkweken, gedoe met personeel, en veel stress rondom financiële zaken. Dit boek liet me inzien dat je ook op een andere manier kunt ondernemen.

Auteur Paul Jarvis is van oorsprong consultant & designer. Terwijl zijn bedrijf groeide merkte hij dat hij steeds meer een manager werd dan designer. Het voelde alsof hij zichzelf had ontslagen uit zijn design-baan (de baan die hij eigenlijk het leukst vond).

Hij besloot het roer drastisch om te gooien. Hij nam afscheid van zijn personeel en werd een “Company of One”.

Volgens Paul Jarvis is de sleutel voor meer voldoening in je werk juist niet om een groot bedrijf te creëren en op te schalen, maar om voor jezelf te werken, je eigen uren te bepalen en een (zeer winstgevend) en duurzaam bedrijf van één persoon te worden.

Het centrale idee van het boek is dat groeien & opschalen nooit een doel op zich moet zijn.

Groei als doel op zich zorgt er voor dat je gaat functioneren als een hamster in een steeds sneller draaiend rad. Hoe hard je ook groeit; het is nooit genoeg! Dus je blijft maar rennen en rennen. Het bedrijf staat niet in dienst van jou, jij staat in dienst van het bedrijf. Dat is -in mijn ogen- de 100% omgekeerde volgorde.

Uit het boek Company of One leerde ik dat je ook “groot kunt worden door klein te blijven”.

Omzetgroei is niet het doel. Het doel is kunnen doen wat ik leuk vind.

Dankzij mijn businessmodel van trainingen geven hoef ik niet uurtje-factuurtje te werken. In plaats daarvan kan ik klein, simpel en winstgevend bedrijf opbouwen. Precies volgens de visie van het boek Company of One.

Voordat je denkt dat ik als derde boek een cheesy zelfhulpboek heb gekozen: het is niet wat je denkt.

Het is namelijk nòg erger.

Het is namelijk een filosofieboek.

Maar…

Wel een filosofieboek waar ik een belangrijke ondernemersles uit haalde.

Het centrale thema van 'Voor een echt succesvol leven' is succes. Wat is succes en waarom streven we ernaar?

Auteur Bas Haring schrijft:

“Het pad naar succes is zwaar en wat heb je eigenlijk aan succes? Zitten wij zelf aan het stuur in het nastreven van onze dromen of zijn wij het willoze slachtoffer van 'iets in ons hoofd'?

Binnen de context van ondernemen is dat “iets in ons hoofd” meestal niets anders dan ambitie. Want ondernemers zijn zonder uitzondering ambitieuze mensen.

Ambitie heeft een positieve connotatie. Vooruitgang! Dingen bereiken! Succes!

Maar dit boek liet me inzien dat ambitie ook een andere kant heeft. Want eigenlijk is ambitie een ander woord voor… ontevredenheid!

  • Je bent bij A, maar je wil naar B.

  • Ambitie zorgt ervoor dat je op weg gaat naar B.

  • Maar waarom wil je naar B?

  • Omdat je ontevreden bent met A.

De boodschap van dit boek is dat een echt succesvol leven eigenlijk een leven zonder ambitie. Niet streven naar B, maar tevreden zijn met A. Niet streven naar de top, maar lekker luieren in het dal.

Dit boek deed me beseffen dat stress van binnenuit komt.

Ik heb altijd gedacht dat stress veroorzaakt wordt door je manager, je collega’s of klanten. Maar in werkelijkheid zijn we - door onze ambitie!- zelf de grootste bron van stress.

Als je dat ten volle beseft heb je ook de tools in handen om stress te relativeren.

En dan…

…word je pas echt succesvol.

Epiloog

Ik koop enorm veel boeken.

Voor twee tientjes krijg de kennis waar iemand maanden (of soms wel jaren) over heeft gedaan om te verzamelen en op te schrijven. Zelfs al haal je maar één idee uit een boek, dan nog is het een investering met een enorm hoog rendement.

Dat gezegd hebbende: ik moet bekennen dat ik al die boeken zelden tot nooit helemaal van kaft tot kaft lees. Het kost met simpelweg te veel energie om al die pagina’s door te ploegen. Ik wil graag de kern van een boek doorgronden, en daarvoor hoef je lang niet altijd alles te lezen. Ik lees dus vaak fragmenten. Stukken die ik niet interessant vind sla ik over (en daar voel ik me totaal niet schuldig over).

Een strategie die ik de laatste tijd steeds vaker toepas: ik zoek op Spotify op de naam van de auteur. Negen van de tien keer is er wel een podcast te vinden waarin de schrijver wordt geïnterviewd over het centrale idee van zijn of haar boek. Het is natuurlijk wat oppervlakkiger, maar zo’n interview luisteren vind ik een fijn alternatief voor het compleet moeten doorploegen van een heel boek.

Colofon

  • 🎉 Sinds afgelopen week heeft Boekbazen meer dan 250 abonnees! Heel erg bedankt!

  • De volgende Boekbazen niet missen? Schrijf je direct in! 👇

  • Wil je zelf ook een keer Boekbaas zijn? Meld je aan via dit formulier!

In deze e-mail gebruik ik affiliate-links. Dat betekent dat ik een paar stuivers verdien als jij een boek (of iets anders) koopt via deze mail.

Deze 3 boekentips stonden op Linkedin:

Jouw bericht hier ook tussen? Gebruik de hashtag #boekbazen!

Boekentip: 7 eigenschappen van effectief leiderschap

Dit is het allereerste persoonlijke ontwikkelingsboek die ik ooit las. Ik was toen nog in loondienst...

'Wat lees je daar mam´? Vraagt mijn zoon van 12.

👱‍♀️ Ik lees een boek over schrijven hoe je praat. Daarna schrijf ik er een post over.

‘Dat klinkt ...

“𝘒𝘳𝘪𝘫𝘨 𝘮𝘦𝘦𝘳 𝘨𝘦𝘥𝘢𝘢𝘯 𝘪𝘯 𝘦𝘦𝘯 𝘸𝘦𝘳𝘦𝘭𝘥 𝘷𝘰𝘭 𝘢𝘧𝘭𝘦𝘪𝘥𝘪𝘯𝘨”

Dit zinnetje op de cover van dit boek trok vorig jaar zomer mijn...

Join the conversation

or to participate.