• Boekbazen
  • Posts
  • 📚 3 boekentips van Charlotte Meindersma

📚 3 boekentips van Charlotte Meindersma

Lectori Salutem!

Dit is de eerste editie van Boekbazen: boekentips van ondernemers.

Met deze editie: Charlotte Meindersma 👇

Charlotte is de baas van Charlotte's Law & Fine Prints. Een juridisch advieskantoor voor creatieve b2b-ondernemers.

Ze is een no-nonsense juriste die internet en social media snapt. En auteur van (oa) Echt Ondernemen.

Welke boeken hebben veel impact op je gehad?

Guerilla Marketing for Free is het eerste boek dat ik las toen ik ging ondernemen.

Eigenlijk heb ik heel mijn bedrijf gebouwd op de ideeën uit dit boek.

Ik begon met weinig marketingkennis. En weinig geld voor marketing. Had marketing heel erg in mijn hoofd als: dan laat je flyers drukken of iets dergelijks. Heel traditioneel en consument-achtig. Dat was het idee dat ik had.

Mijn schoonvader, die marketeer was, raadde toen dit boek aan.

Herhaal

Ik leerde dat het helemaal niet erg is om jezelf vaak te laten zien. Mensen moeten namelijk wel 27 keer iets van je zien voordat ze iets van je kopen.

Dus laat jezelf vaak zien. Herhaal dingen. Dat is helemaal niet erg om te doen.

En ik doe dat niet gewoon omdat andere mensen dat zeggen. Maar omdat dit ook echt onderbouwd is.

Ik weet zeker dat dingen herhalen en vaker laten zien gewoon goed is. Dat ik ook niets hoef te verwachten als ik iets maar 1 keer heb gedeeld.

Door dit boek ben ik écht minder terughoudend geworden om dingen vaker te noemen.

Dat is ook mede de reden dat ik zo vaak in de media kom. De andere reden is dit:

Sample

In het boek staan heel veel kleinere tips. Maar vaak komt het neer op: je moet samplen.

Of je nou een dienst hebt of een product: laat er een klein beetje van zien aan mensen.

Maar hoe kan ik dat samplen nou toepassen in mijn eigen bedrijf? Een kennisbedrijf? Waar ik maatwerk lever?

Ik kan moeilijk halve algemene voorwaarden online zetten.

Maar ik moet mezelf wel laten zien…

Toen dacht ik: ik kan wel gaan bloggen.

Op die manier kennis delen. Dan is dát het samplen. Dan kan ik mensen een beetje laten zien. En als ze dan meer willen, moeten ze maar klant bij me worden.

En het mooie is: bloggen kost alleen maar tijd.

En toen ben ik dat gaan doen.

En eigenlijk is mijn hele bedrijf daarop gebouwd. Dat is dus waardoor ik zo vaak in de media kom. Alles is een gevolg daarvan.

Vandaar dat dit boek voor mij heel waardevol is.

Terwijl ik verder niets doe met ‘Guerilla marketing’.

Maar omdat dit boek zoveel ideeën geeft, zoveel kennis over marketing en inspiratie. Was het voor mij als starter wel hét belangrijkste boek.

Het is wel echt geschreven in een andere tijd, maar je kunt er ook nu nog veel uit leren. Je moet sowieso nooit iets klakkeloos overnemen natuurlijk. Maar bij alles wat je leest denken: kan dit voor mij werken of niet?

Kijk vooral ook naar dingen die niks kosten. Of heel weinig kosten. Maar waarmee je wel kunt opvallen.

Focus heb ik lang links laten liggen. Want juist als een boek gehypet wordt - en op stapel ligt bij de Bruna, AKO enzovoort - verwacht ik er weinig van.

Maar ik heb hem tijdens een overstap toch gekocht ...

En nu denk ik: eigenlijk zou ik dit boek elk jaar even opnieuw moeten lezen.

Ik vind dit een heel aardig boek, omdat het een combinatie is:

  • Het combineert praktische tips met wetenschappelijke onderbouwing.

  • Het leest gewoon heel lekker weg. Is niet zo’n dik boek.

Ik vind het fijn dat alles wat hij zegt ook onderbouwd is. Niet dat het voor hém werkt. Maar dat het juist gaat om hoe iets wetenschappelijk bewezen is. Hoe het werkt.

Dat je best wel kan multitasken. Maar dat het afhangt van hoeveel ruimte je in je hoofd hebt.

En dat als ik met geluid aan wil werken: dat gewoon mág.

Op school leer je: je moet in stilte werken.

Maar ík word in stilte juist afgeleid door elk tikje dat ik hoor. Dat werkt bij mij juist averechts.

  • De een heeft juist baat bij muziek. Omdat er anders teveel ruimte in je hoofd blijft.

  • De ander kan muziek al niet meer aan. Omdat zijn hoofd al vol zit op het moment dat hij moet lezen.

Dat een systeem werkt voor jou betekent niet dat het voor iedereen werkt. Of móét werken.

Met Focus is het juist veel meer: zo kúnnen dingen werken. En dat dat soms ook per persoon kan verschillen. Haal er zelf maar uit wat je handig en nodig vindt.

Voor mij betekent dat bijvoorbeeld:

  • Maak goede lijstjes aan het eind van de week, zodat alles je hoofd uit is. Dat kan je later wel weer inplannen.

  • Zorg voor goede pauzes waarin je rust neemt. Ga niet artikelen zitten lezen.

Maar ik weet ook dat ik makkelijk weer terugval in oud gedrag. Vandaar dat het goed is om Focus elk jaar weer te lezen. Om weer een soort reset te doen.

Geef nooit korting is misschien een beetje een niemendalletje. Maar ook echt een inspiratieboekje. Je bent er zo doorheen.

Dit is weer een boek met tips, maar zonder een heel systeem.

Ik denk dat dit wel een belangrijk onderwerp voor alle ondernemers is:

Prijsstrategie.

Want hoe pak je jouw prijzen aan? En wat is er mogelijk?

  • Moet je ze nou wel op een 7 of 9 afronden? Of juist niet?

  • Wat doe je met een goedkoop product?

  • Wat doe je met een duur product?

Dit is niet een boek dat je leest en dan denkt: ik ben klaar.

Maar meer: dit en dit vind ik interessant. En dan ga ik op zoek naar een boek dat daar meer over vertelt.

Door dit boek weet je een beetje welke prijsstrategieën er bestaan. Daardoor kan je je eigen keuzes maken. En kiezen wat voor jou werkt.

Ik geef af en toe trouwens nog wel korting

Hij zegt ook niet dat je nooit korting moet geven, maar dat je daar wel een goede reden voor moet hebben.

Als iemand korting wil hebben: prima. Maar daar moet wel iets voor terugkomen.

Dan lever je gewoon minder. Of dan komt er iets anders voor terug.

Dat het niet alleen is: ‘Kan het voor minder?’

Daar moet je nooit in meegaan. Want dan krijg je:

  • Kennelijk was het dat ook niet waard

  • Kennelijk zou ik teveel hebben betaald

Wil je meer weten over Charlotte Meindersma en haar kijk op ondernemen? Lees dan vooral 📘 Echt Ondernemen !

Stuur deze e-mail gerust door!

Dit is de eerste editie van 'Boekbazen', ik ben nog een beetje op zoek naar een goede vorm. Laat weten wat je van dit format vindt: wat is goed? Wat kan beter? Je kan gewoon reageren op deze e-mail. Ik lees alles!

Heel erg bedankt voor het inschrijven en het lezen!

Ik had bij de eerste editie echt nog niet zoveel abonnees verwacht. 150! Jij hebt daar mede voor gezorgd. Heel erg bedankt voor je vertrouwen! 🤗

👋 Albert

p.s. In deze e-mail gebruik ik affiliate-links. Dat betekent dat ik een paar cent verdien als jij een boek koopt via deze mail.

Join the conversation

or to participate.